Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Radial

Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Toyota har tidligere uttalt at framtiden for elbiler er i leiemarkedet der samme bil/batteripakke holder kapasiteten i opp til tre perioder. Toyota-Panasonic har kanskje gjort noen undersøkelser og sett at deres kunder er skeptiske til holdbarheten på elbilbatterier. Det ser ut som at de er i en læringsfase ut fra intervjuet med ingeniørene fra Toyota og Subaru, i elbil24.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Mondeo

Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Radial

Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mondeo

#229
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. De leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor. Dog ville det kansje vært nok til Toyota sine to siden de har så lite effekt.

Radial

Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. LFP leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor.

BYD tang har LFP, og den har myyye mer motor enn BZ4x. Men vekt/volum er en utfordring, og man må designe seg litt rundt det. Men når kostnadene er mye lavere, fotavtrykket mindre, ytelsene er akseptable og kapasiteten er grei, så er det en no-brainer egentlig.

Men på tidspunktet de designet BZ4x, var ikke denne teknologien såpass moden som nå, og valg ble gjort tidlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mondeo

Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:34
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. LFP leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor.

BYD tang har LFP, og den har myyye mer motor enn BZ4x. Men vekt/volum er en utfordring, og man må designe seg litt rundt det. Men når kostnadene er mye lavere, fotavtrykket mindre, ytelsene er akseptable og kapasiteten er grei, så er det en no-brainer egentlig.

Men på tidspunktet de designet BZ4x, var ikke denne teknologien såpass moden som nå, og valg ble gjort tidlig.

Det er sant. BYD Tang får vel ut ca 500 hester med sitt LFP batteri, men så er det veldig stort da. BYD Tang er jo også en meget stor bil.

vinterdekk

Toyota har ett tett samarbeid med Panasonic. Panasonic har ikke planer om å satse på LFP batteriproduksjon. Toyota måtte nok hentet batteriene sine fra CATL/BYD for bZ4X.

https://www.reuters.com/technology/panasonic-unveils-prototype-battery-tesla-2021-10-25/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Nå har jo Toyota og byd annonsert at de skal jobbe sammen, bla skal jo byd lage sedanen for toyota i kina.
Tipper at neste versjon av bz4x har lfp blade batterier.

https://bydeurope.com/article/303
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/Toyota-to-debut-electric-sedan-powered-by-BYD-batteries-in-China
Model 3 2019 LR Rwd

Limodriver

«Kjære kunde,

Først og fremst vil vi takke for din tillit, enten du venter spent på din nye bZ4X eller har fått den levert. I utviklingen av bilen er det tatt bevisste valg for å imøtekomme Toyotas og våre kunders krav til kvalitet, holdbarhet og pålitelighet, både relatert til bilen og til batteriet. Det har blant annet gjort oss i stand til å tilby markedets beste batterigaranti som, ved å følge Toyotas vedlikeholdsprogram, garanterer minst 70% batterikapasitet etter 10 år eller 1 million kilometer kjørt.

I Toyota er en av kjernefilosofiene «Kontinuerlig Forbedring» eller «Kaizen». Som en del av denne filosofien lytter Toyota aktivt til både kundene og markedet for løpende å forbedre bilene.

Vi har derfor gleden av å bekrefte flere produktforbedringer. Disse er utviklet basert på tilbakemeldinger fra norske kunder, for å enda bedre imøtekomme behovene til det norske markedet:

1) Rekkevidde

- Optimalisering av buffer og visning av ladestatus i prosent i displayet. Med buffer menes gjenstående rekkevidde når displayet viser 0 km.

- Mer nøyaktig prediksjon av rekkevidde ved bruk av klimaanlegget.

- Visning av faktisk energiforbruk i instrumentpanelet. Nåværende oppsett viser et konservativt forbrukstall.

2) Lading

- Øke antall hurtigladinger pr dag uten frekvensrelatert reduksjon i ladehastighet

Disse produktforbedringene vil komme i form av softwareoppdateringer. De vil gjelde for både nye modeller og biler i drift.

Toyota Norge vil, i samråd med din forhandler, komme tilbake til dere i februar med detaljer og tidsvindu for implementering. Produktforbedringene vil, når de er klare, utføres hos din forhandler. 



Hilsen
Toyota Norge AS»

Da har Toyota gitt lyd fra seg. Problemet er etter min oppfatning rekkeviddesvikten. Dette har ikke endret seg, men vi får lov til å bruke penger på mer hurtiglading fordi forbruket er for høyt og vi har ikke mulighet til destinasjonslading til vanlig strømpris.

Jeg ville heller motta en E-post der de opplyser at de ikke vet hvordan de skal løse det reelle problemet, men informasjon om hvordan de skal forholde seg til kundene som ikke har fått det de har kjøpt.

vinterdekk

Limodriver, har du fått utlevert bZ4X eller venter du ennå? Har du tatt opp bekymringene med selger å luftet mulighet for vederlagsfri heving av kontrakt?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

Jeg har tatt levering på BZ4X og har tatt opp problemstillingen med forhandler. I utgangspunktet ønsker jeg bilen med rekkevidde som markedsført (med normal «vinterrabatt» på rekkevidden). Forhandler er veldig fornuftig, men problemet ligger nok hos Toyota Norge.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:26
Jeg har tatt levering på BZ4X og har tatt opp problemstillingen med forhandler. I utgangspunktet ønsker jeg bilen med rekkevidde som markedsført (med normal «vinterrabatt» på rekkevidden). Forhandler er veldig fornuftig, men problemet ligger nok hos Toyota Norge.

Ok, bra du har en god dialog med forhandler, og jeg antar du er fornøyd med bilen ellers. Blir veldig mye fokus på det negative i denne tråden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

#238
Hentet fra elbil.no (Vi sparker igang elbilforeningens vintertest 2023).
Sitat
Toyota-avbud i 12. time
Toyota bZ4X var en av de nye elbilmodellene som egentlig skulle stått klar på startstreken til årets vintertest.

Slik ble det ikke. Dagen før bilene skulle fraktes nordover til Tromsø, ble det klart at den hardt kritiserte modellen blir holdt unna enhver form for ekstern testing resten av vintersesongen.

Årsaken er både å finne i sviktende rekkevidde, og dessuten ladefart som ikke er egnet til å tilfredsstille noen i 2023. Bilens svakheter fant vi enkelt ut av gjennom en intensiv testdag før jul, og den mangler også mulighet til å forvarme batteriet underveis til en hurtig- eller lynlader.

Mens Toyota jobber for å rette opp det skjeve svevet, ønsker de åpenbart å stoppe mer svekkelse av omdømmet.

I forbindelse med bilen ble trukket tilbake, ba vi om en forklaring fra Toyota Norge. Den lyder slik:

«Toyota Norge har valgt å avstå fra ytterligere vintertester som fokuserer på rekkevidde og lading inntil bilen har gjennomgått endringer. Vi har gjennomført egne vintertester, og Toyota sentralt analyserer for tiden resultatene og legger en plan for å forbedre bilen på flere områder, sto

Så langt har vi bekreftet en endring som bedre får frem hele den tilgjengelige rekkevidden for sjåføren, samt en måler som viser gjeldende kapasitet oppgitt i prosent. Vi vurderer også endringer av software knyttet til hurtiglading, for å forbedre dette fremover.»


Fra Elbilforeningens forbrukerfokuserte ståsted, er det helt avgjørende at Toyota får ryddet opp i det som skurrer.

Og det vi erfarte i vår test av bilen, gjorde at vi uansett innså at det kunne bli en tøff jobb å ha med bZ4X under årets vintertest.

Samtidig skriver NAF på sine Facebook sider at de skal ha med både 2wd og 4wd bz4x i deres store vintertest? Får de også avbud i siste time kanskje?
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

THE

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:06
Hentet fra elbil.no (Vi sparker igang elbilforeningens vintertest 2023).
Sitat
Toyota-avbud i 12. time
Toyota bZ4X var en av de nye elbilmodellene som egentlig skulle stått klar på startstreken til årets vintertest.

Slik ble det ikke. Dagen før bilene skulle fraktes nordover til Tromsø, ble det klart at den hardt kritiserte modellen blir holdt unna enhver form for ekstern testing resten av vintersesongen.

Årsaken er både å finne i sviktende rekkevidde, og dessuten ladefart som ikke er egnet til å tilfredsstille noen i 2023. Bilens svakheter fant vi enkelt ut av gjennom en intensiv testdag før jul, og den mangler også mulighet til å forvarme batteriet underveis til en hurtig- eller lynlader.

Mens Toyota jobber for å rette opp det skjeve svevet, ønsker de åpenbart å stoppe mer svekkelse av omdømmet.

I forbindelse med bilen ble trukket tilbake, ba vi om en forklaring fra Toyota Norge. Den lyder slik:

«Toyota Norge har valgt å avstå fra ytterligere vintertester som fokuserer på rekkevidde og lading inntil bilen har gjennomgått endringer. Vi har gjennomført egne vintertester, og Toyota sentralt analyserer for tiden resultatene og legger en plan for å forbedre bilen på flere områder, sto

Så langt har vi bekreftet en endring som bedre får frem hele den tilgjengelige rekkevidden for sjåføren, samt en måler som viser gjeldende kapasitet oppgitt i prosent. Vi vurderer også endringer av software knyttet til hurtiglading, for å forbedre dette fremover.»


Fra Elbilforeningens forbrukerfokuserte ståsted, er det helt avgjørende at Toyota får ryddet opp i det som skurrer.

Og det vi erfarte i vår test av bilen, gjorde at vi uansett innså at det kunne bli en tøff jobb å ha med bZ4X under årets vintertest.

Samtidig skriver NAF på sine Facebook sider at de skal ha med både 2wd og 4wd bz4x i deres store vintertest? Får de også avbud i siste time kanskje?

Hvis kanselleringen fra Toyota hadde kommet litt tidligere kunne jo Elbilforeningen prøvd å få tak i en privateid bz4x for å kjøre test med. Svaret fra Toyota sier jo at NAF heller ikke får låne bil offisielt fra Toyota til sin vintertest, men NAF bør i alle fall ha tid til å få tak i en bz4x via andre kanaler enn Toyota Norge til å teste. Basert på Toyota sin håndtering av saken(e) så synes jeg det er viktig at bz4x blir kjørt i test med andre biler. Dette er absolutt viktig forbrukerinformasjon å få fram. Så får heller Toyota levere en oppgradert og optimalisert versjon til offisielle vintertester i regi av Elbilforeningen og NAF neste vinter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA