Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor høyt vil vannmagasinene stige i Sørnorge i høstblauta?

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 08. november 2022, klokken 23:40

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sist vinter var magasinnvåene låge, og det var lite snø i fjellet som gav liten snøsmelting på våren. I sommer var nivåene låge etter
nedbørsmangel.

Knappheten gjaldt sørnorge, mens i Nord rant man over, og man eksporterte kraft.

I Sør ville man tydeligvis fylle opp magasinene, og man importerte kraft utover sommeren og høsten, på tross av at  prisene vare høye på kontinentet i perioden.

Er det noen som tør å spå hvor høyt fyllingsgraden vil nå før vinteren?
Det  er sør for Sognefjorden som er interressant, i No1, No2, og No5, siden stamnettet har begrensa kapasitet over fjorden.

Ved høstferien klarte man å fylle opp litt.






RegionKapasitetUke 38Uke 40Uke 43Uke 44Uke 45Uke 46Uke 47
No16TWh68,8%79,4%81,9%85,2%88,987,2
No233,9TWh50,6%59,2%66,6%70,5%75,174,4
No517,4TWh70,1%77,4%80,4%82,7%88,486,8



Nå regner det, og strømprisene er låge. Tipper man demmer opp magasinene. No2 har en median på 83,5% for uke 43, så vi ligger foreløpig langt etter. Det spørs om vi når median i år.

Tør vi spå over 75% i No2, 90% i No1, og 87% i No5 i løpet av november?
https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

Oppdatering: Uk44 er lagt til.

arthur

Det kommer vel nye tall i dag, blir spennede å se, men liten tvil om at fyllingsgraden vil vise en oppgang. Det samme vil trolig skje ved neste rapportering om en uke og da har vi hatt en del uker på rad hvor medianen viser reduksjon mens årets fyllingsgrad fortsetter å vise en økning. Lite tegn til kulde og tørrvær fremover så dette vil bli ganske så bra til slutt.

Så for å gjenta meg selv enda en gang; Ting blir sjelden så bra som man håper eller så ille som man frykter.

Og nå sliler vel finansminsiteren siden han sparer så mye påenger på å IKKE måtte gi strømstøtte mens vi elbileiere fyller tanken med billig strøm!

Selv tipper jeg at tallene som legges frem i dag (13.00) vil vise at fyllingsgraden i region NO2 på Sørlandet vil vise en økning på fire (!) prosentpoeng i dag og ytterligere ØKNING i neste uke!

Noen som vedder i mot?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:11
Det kommer vel nye tall i dag, blir spennede å se, men liten tvil om at fyllingsgraden vil vise en oppgang. Det samme vil trolig skje ved neste rapportering om en uke og da har vi hatt en del uker på rad hvor medianen viser reduksjon mens årets fyllingsgrad fortsetter å vise en økning. Lite tegn til kulde og tørrvær fremover så dette vil bli ganske så bra til slutt.

Så for å gjenta meg selv enda en gang; Ting blir sjelden så bra som man håper eller så ille som man frykter.

Og nå sliler vel finansminsiteren siden han sparer så mye påenger på å IKKE måtte gi strømstøtte mens vi elbileiere fyller tanken med billig strøm!

Selv tipper jeg at tallene som legges frem i dag (13.00) vil vise at fyllingsgraden i region NO2 på Sørlandet vil vise en økning på fire (!) prosentpoeng i dag og ytterligere ØKNING i neste uke!

Noen som vedder i mot?

Enig i at strømprisen ikke ble så bra i sommer som du spådde. Den ble ekstremt mye verre. Verre enn noen kunne forutse, pga enormt høye gasspriser og utenlandskabler.

Det er fortsatt 20% mindre vann i NO2-vannmagasinene (sør-vest-Norge) enn medianen siste årene, men er fortsatt mildt, vått og vind, så satser på 2,2% ekstra i vannmagasinene på rapporteringen i dag. Lyse/Agder snører igjen pga lave priser, og satser på å selge dyrt i vinter.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

For å ikke forvirre kommunikasjonen tror jeg det greieste er om vi snakker om prosentpoeng, ikke prosent. Siste uke var forskjellen mellom faktisk vannstand og medianen i NO" cirka 17 prosentpoeng, og med basis i min spådom (ikke tatt helt ut av løse luften) på en økning på fire prosentpoeng og en reduskjon i fjor på snaue en prosent så vil gapet reduseres fra sytten til tolv prosentpoeng, uken etter trolig enda et "hopp" i riktig retning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

NO5 har allerede nådd medianen med ca. 14 TWh av totalkapasitet på ca. 17 TWh. Det har NO1 også, men der er det jo veldig lite magasiner. NO2 har svære flerårsmagasin, så der tar det litt lenger tid, men det går bra unna nå

NO1:  5 TWh av  6 TWh .
NO2  24 TWh av 34 TWh
NO5  14 TWh av 17 TWh
Så i de tre tilsammen er det 43 TWh av 57 TWh, som er ca. 75%.

Så er det også ca. 25 TWh magasinert i NO3 og NO4.

Noen uker til med regn og vind vind vil hjelpe godt på. Vi kan trolig importere mer vindkraft i høst enn før, og med godt med vann i umagasinerte vassdrag i tillegg trenger vi nesten ikke bruke vann fra magasinene. Hvis vi klarer å fortsette som nå i 4 uker til, så når vi 90%.  Men det at vi får mildvær utover høsten er ikke bare positivt, for vi får jo da magasinert mindre kraft i form av snø. Snømagasinering burde egentlig vært med i statistikken.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bondeknøl

Det er vel bedre for magasinene med regn enn med snø så lenge magasinene har plass til regnvannet? I mange tilfeller fordamper snøen i solvarmen på våren, og da havner det jo ikke i magasinene.

turfsurf

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 12. november 2022, klokken 16:25
Det er vel bedre for magasinene med regn enn med snø så lenge magasinene har plass til regnvannet? I mange tilfeller fordamper snøen i solvarmen på våren, og da havner det jo ikke i magasinene.
Snø magasineres på land, det gjør ikke regn. For kraftverk med fulle magasiner og for elvekraftverk vil det være bedre med snø enn regn så lenge de uansett går for fullt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 12. november 2022, klokken 16:25
Det er vel bedre for magasinene med regn enn med snø så lenge magasinene har plass til regnvannet? I mange tilfeller fordamper snøen i solvarmen på våren, og da havner det jo ikke i magasinene.
Mitt poeng var først og fremst at magasinfyllingen kan overestimeres hvis man ikke tar hensyn til redusert snømengde. Men jeg antar at noen regner på det. Snø som fordamper gir vel forresten økt nedbør et eller annet sted
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bondeknøl

Sitat fra: jlan på lørdag 12. november 2022, klokken 20:25
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 12. november 2022, klokken 16:25
Det er vel bedre for magasinene med regn enn med snø så lenge magasinene har plass til regnvannet? I mange tilfeller fordamper snøen i solvarmen på våren, og da havner det jo ikke i magasinene.
Mitt poeng var først og fremst at magasinfyllingen kan overestimeres hvis man ikke tar hensyn til redusert snømengde. Men jeg antar at noen regner på det. Snø som fordamper gir vel forresten økt nedbør et eller annet sted
Alt vann som fordamper kommer jo ned ett eller annet sted, men tørre og varme værperioder har tatt av sted med snøen som skulle smeltet og havnet rett i magasinene før. Mye snø i fjellet trenger ikke bety vesentlige mengder vann i magasinene dessverre. Helt topp for strømsituasjon at det regner i stedet for snø.

geear

Hvilke forskjeller snakker man om i fordampning av snø kontra vann, da?
Skjønner at det er mye større flater, men alt regnvannet ender heller ikke opp i magasinene - og det fordamper også derfra.

Snøen på høyfjellet etterfyller magasinene i perioder der det ellers kanskje ikke er så mye nedbør, så det må vel være gunstig. Uten at fulle magasiner er et problem for tiden..  :laugh:

26.000 kWh

Vi har fått to nye sjøkabler de siste par årene. 1400 MW til Storbritannia og 1400 MW til Tyskland..
Gjennomsnittlig årsforbruk for en husholdning er 16.000 kWh, det tilsvarer en konstant gjennomsnittlig årslast på ca. 1,8 kW. Tar vi 2.800 MW, som da er 2.800.000 kW, så tilsvarer dette effekten til 1,55 millioner norske husholdninger hvis eksporten går for fullt.

Hele bildet har fullstendig endret seg. 80% fyllingsgrad i dag er rett og slett ikke det samme som 80% for noen år siden, fordi vi kommer til å eksportere mye mer kraft (netto) i årene som kommer. Prissmitten er kommet for å bli og vi vet alle hvordan prisene i f.eks. Danmark og Storbritannia er og har vært.

Electric cars in Norway

SitatHele bildet har fullstendig endret seg. 80% fyllingsgrad i dag er rett og slett ikke det samme som 80% for noen år siden, fordi vi kommer til å eksportere mye mer kraft (netto) i årene som kommer. Prissmitten er kommet for å bli og vi vet alle hvordan prisene i f.eks. Danmark og Storbritannia er og har vært.

Godt poeng :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA