Ledig stilling som Autopilot/ADAS tester i Trondheim

Startet av Otkristo, fredag 04. november 2022, klokken 11:58

« forrige - neste »

Otkristo


Handyman

Leste denne i går kveld. Det spekuleres i at dette henger tett sammen med at det er sagt at Norge er neste ut etter Canada til testing av FSD-beta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hvor spekuleres det? Det nevnes ADAS/Autopilot, men FSD er ikke nevnt med et ord. Fint om de kan få orden på ADAS slik at AP etterhvert kanskje kan bli brukbart...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 13:02
Hvor spekuleres det? Det nevnes ADAS/Autopilot, men FSD er ikke nevnt med et ord. Fint om de kan få orden på ADAS slik at AP etterhvert kanskje kan bli brukbart...
Fsd beta er pr definisjon ADAS

Motorwatt

#4
Å? Da er det mange FSD-biler på veien allerede. Men enig i at FSD Beta er L2, og dermed kan kategoriseres som et ADAS-system. Men Tesla har vel gjort det slik for å slippe å få myndighetene på nakken, da ADAS bare trenger en enklere godkjenning. Det er kanskje også grunnen til at navnet FSD ikke blir brukt.

Bilindustrien ser allerede en utbredt bruk av nivå 0 til nivå 2 Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Disse inkluderer funksjoner som kjørefeltassistent, bremseassistent, blindsoneindikering, adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent. Med overgangen fra assistert kjøring til helautomatisert kjøring i horisonten, må OEM-er være forberedt på L-nivå 3 og utover.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#5
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 13:02
Hvor spekuleres det? Det nevnes ADAS/Autopilot, men FSD er ikke nevnt med et ord.....
Mange kommentarer på Twitter. Feks. denne: https://twitter.com/TeslaUpdateInfo/status/1588246382993104897

I tillegg står dette i første setningen i annonsen;
...to accelerate our vehicle-level testing for all current and future Autopilot features on the path to full self-driving. (min utheving).

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

#6
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 13:21
Å? Da er det mange FSD-biler på veien allerede. Men enig i at FSD Beta er L2, og dermed kan kategoriseres som et ADAS-system. Men Tesla har vel gjort det slik for å slippe å få myndighetene på nakken, da ADAS bare trenger en enklere godkjenning. Det er kanskje også grunnen til at navnet FSD ikke blir brukt.

Bilindustrien ser allerede en utbredt bruk av nivå 0 til nivå 2 Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Disse inkluderer funksjoner som kjørefeltassistent, bremseassistent, blindsoneindikering, adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent. Med overgangen fra assistert kjøring til helautomatisert kjøring i horisonten, må OEM-er være forberedt på L-nivå 3 og utover.
Bra du reddet deg inn til et mer mer nyansert svar.
Samtidig vil jeg påstå at Tesla sin ADAS er mer avansert, enn det som er i definisjonen, da den (FSD beta) kan brukes i bygater.
Kommer ikke på andre bilmerker som kjøres i USA som har like avansert ADAS.

Motorwatt

Finnes flere biler som har flere funksjoner enn det ADAS definerer. Mercedes kommer forøvrig med L3 (bykjøring) til slutten av året også i USA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 15:57
Finnes flere biler som har flere funksjoner enn det ADAS definerer. Mercedes kommer forøvrig med L3 (bykjøring) til slutten av året også i USA.
Er de 80% ferdig så de siste 20% står igjen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Motorwatt

Den leveres allerede i Tyskland med L3 i bygater. Og Mercedes har da tatt på seg ansvaret for uhell/ulykker som oppstår ved bruk. Krav også i USA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Speeder på fredag 04. november 2022, klokken 16:01
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 15:57
Finnes flere biler som har flere funksjoner enn det ADAS definerer. Mercedes kommer forøvrig med L3 (bykjøring) til slutten av året også i USA.
Er de 80% ferdig så de siste 20% står igjen?
Alle som har jobbet med programmering vet at de siste 20 prosentene tar like lang tid som de første 80.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 04. november 2022, klokken 16:07
Sitat fra: Speeder på fredag 04. november 2022, klokken 16:01
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. november 2022, klokken 15:57
Finnes flere biler som har flere funksjoner enn det ADAS definerer. Mercedes kommer forøvrig med L3 (bykjøring) til slutten av året også i USA.
Er de 80% ferdig så de siste 20% står igjen?
Alle som har jobbet med programmering vet at de siste 20 prosentene tar like lang tid som de første 80.

Min egen erfaring er at 20% av løsningen tar 80% av tiden. Når man først har laget grunnfjellet i applikasjonen på 80% av tiden så renner det unna på slutten og 80%, blir gjort på 20% av tiden.....
Tidligere var det som regel motsatt..man bygde raskt 80% av løsningen på de første 20% av tiden og ble sittende å flikke i 80% av tiden for å lage de siste 20% ..Så jeg opplever at ting har snudd.

Om andre opplever det slik vet jeg ikke...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 04. november 2022, klokken 17:25
Min egen erfaring er at 20% av løsningen tar 80% av tiden. Når man først har laget grunnfjellet i applikasjonen på 80% av tiden så renner det unna på slutten og 80%, blir gjort på 20% av tiden.....
Tidligere var det som regel motsatt..man bygde raskt 80% av løsningen på de første 20% av tiden og ble sittende å flikke i 80% av tiden for å lage de siste 20% ..Så jeg opplever at ting har snudd.

Om andre opplever det slik vet jeg ikke...
Kommer vel an på hva man ser på, funksjonalitet, stabilitet eller vedlikeholdbarhet.

IMO er det mere en S-kurve. Tar litt tid å få på plass ett robust fundament og ett par full-stack tjenester. Så går det fort å rulle ut resterende funksjonalitet før det kan ta litt tid å få ting robust og driftbart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

De burde kanskje bruke tiden på å fixe fantombremsing først, noe som er farlig for oss og andre trafikanter. Men Musk skal pumpe aksjekurser, twitter og alt annet tull.

Lapskaus

Sitat fra: filtvet på lørdag 05. november 2022, klokken 08:51
De burde kanskje bruke tiden på å fixe fantombremsing først, noe som er farlig for oss og andre trafikanter. Men Musk skal pumpe aksjekurser, twitter og alt annet tull.

Når de ansetter folk for å drive med testing her til lands så er det kanskje håp om at de får gjort noe med nettop fantombremsing og fartsgrenser som er helt på trynet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA