Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal man velge til maks 150k

Startet av noia, mandag 31. oktober 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

noia

Polestar 2 Launch Edition

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 08:24
Sitat fra: noia på tirsdag 01. november 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 01. november 2022, klokken 12:48
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268493921

Berlingo! Klarer ikke helt avstanden da, men masse plass til hunden!

Hmmm. Det er jo faktisk ikke noe dårlig forslag. Har du noe erfaring med disse selv? Hva er reel rekkevidde på de?

Nybilgaranti, kjempestore, relativt trygge (sett imot andre i 150k klasse). Den går omtrent så langt du ønsker. Kjørt litt berlingo med fossil, helt ålreit opplevelse. Jeg synes det er kult at man får så mye bil for den summen, hadde ikke vært så redd for kvalitet osv da den har garanti i orden.

Rå bil å dra på Ikea med :)
Merkelig hvor forskjellige opplevelser en kan ha. Jeg har også kjørt litt Berlingo fossil, og det er noe av det verste jeg har kjørt på fire hjul. Har også kjørt litt C4 fossil, og begge bilene var så dårlige at jeg knapt har ord for det. Forstår ikke at noen kjøper Citröen, på tross av at de er billige. Det var så mange ting, og er heldigvis ferdig med de bilene og har fortrengt det meste, men det startet på helt basic ting som at ingen av de hadde en eneste plass man kunne sette en halvlitersflaske. Volumet på stereoen på Berlingoen kunne jeg kun justere når jeg ikke bremset, fordi knappene er plassert helt på toppen av dashbordet, lengst bort fra føreren, og med min sitteinnstilling så rakk jeg de ikke med ryggen inntil seteryggen, så jeg var avhengig av at beltet lot seg strekke ut for å få justert volumet. Helt ubegripelig meningsløst. Og jeg er på gjennomsnittet høyde for menn, så de fleste biler og seter passer meg veldig godt... andre ting var infernalsk støy, C4en kutta alltid motoren før bilen hadde stanset på vei inn i en rundkjøring, så hvis man forsøkte å være litt smidig og redusere farten litt før rundkjøringen, for å ta en luke, så kunne du være helt sikker på at motoren akkurat gikk AV i det øyeblikket man tråkka på gassen for å ta luka. For en tragedie av noen biler...  :o

e-Golf og Ioniq er begge mye bedre biler enn Berlingo, sett bort fra de åpenbare praktiske forskjellene.

noia

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 02. november 2022, klokken 08:18
Husk og at for 95% av tiden så trenger du ikke rekkevidden til hytta.

100% enig. Som jeg nevnte tidligere i tråden lader vi som regel halvveis på vei til hytta. Så kmstand, komfort, og driftsikkerhet er det som prioriteres :)
Polestar 2 Launch Edition

Hallgrim86

Sitat fra: geear på onsdag 02. november 2022, klokken 08:52
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 08:24
Sitat fra: noia på tirsdag 01. november 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 01. november 2022, klokken 12:48
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268493921

Berlingo! Klarer ikke helt avstanden da, men masse plass til hunden!

Hmmm. Det er jo faktisk ikke noe dårlig forslag. Har du noe erfaring med disse selv? Hva er reel rekkevidde på de?

Nybilgaranti, kjempestore, relativt trygge (sett imot andre i 150k klasse). Den går omtrent så langt du ønsker. Kjørt litt berlingo med fossil, helt ålreit opplevelse. Jeg synes det er kult at man får så mye bil for den summen, hadde ikke vært så redd for kvalitet osv da den har garanti i orden.

Rå bil å dra på Ikea med :)


e-Golf og Ioniq er begge mye bedre biler enn Berlingo, sett bort fra de åpenbare praktiske forskjellene.

Kunne ikke vært mer enig! Men, den er elektrisk, har masse plass, 3 år nybilgaranti og en så lav kjøpssum at prisfall over 3 år ikke trenger å være så skummelt. Da forslagene her inne var preget av 1-2-3 på salgstoppen, og ikke akkurat veldig interresante de heller tenkte jeg den kunne være aktuell, om man ikke bryr seg så mye om annet enn at den er en helt grei bil.

De har hund og barn, legg inn et hus med praktiske utfordringer og du har en superbillig bil som tar ekstremt mange oppgaver.

Som sagt, dette er ikke til meg (eller deg) men noen som jeg oppfattet at ønsket tips til hva som er mulig for pengene de har. Der er Berlingo :)

Hallgrim86

En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

noia

Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh. Tror det blir bra! E-Golfen var også en kandidat, men når jeg fikk oversikt over omfanget av sensorproblematikken i varmeapparatet ble den uaktuell.

Da er det bare å vente på at noen kjøper Polestaren. Har allerede bud fra forhandler 30k under prisantydning, men sitter foreløpig stille i båten (og nyter hver eneste kjøretur som om det skulle være den siste).
Polestar 2 Launch Edition

Barid Bel

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:33
En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

Disse er mye bil for pengene, hvis man kan leve uten mulighet for hurtiglading 👌
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Daniel_0007

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. november 2022, klokken 18:09
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:33
En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

Disse er mye bil for pengene, hvis man kan leve uten mulighet for hurtiglading 👌

Drive unit som tar kvelden er ganske vanlig på disse så greit å sjekke ut om det har blitt byttet alt.
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 05. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. november 2022, klokken 18:09
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:33
En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

Disse er mye bil for pengene, hvis man kan leve uten mulighet for hurtiglading 👌

Drive unit som tar kvelden er ganske vanlig på disse så greit å sjekke ut om det har blitt byttet alt.

Levert av Tesla..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Daniel_0007

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. november 2022, klokken 09:41
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 05. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. november 2022, klokken 18:09
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:33
En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

Disse er mye bil for pengene, hvis man kan leve uten mulighet for hurtiglading 👌

Drive unit som tar kvelden er ganske vanlig på disse så greit å sjekke ut om det har blitt byttet alt.

Levert av Tesla..

Ja vet, tidlig model s lider av samme problem

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/thoughts-on-earlier-model-s-cars-duration-of-drive-units.253980/
Model 3 2019 LR Rwd

Hallgrim86

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 05. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. november 2022, klokken 18:09
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:33
En annen bil som kan sjekkes ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275798238

B250 electric. Ser ut til at den lader ekstremt sakte, men går visst over 20 mil. Du får disse for ned mot 150k med litt nybilgaranti igjen.

Disse er mye bil for pengene, hvis man kan leve uten mulighet for hurtiglading 👌

Drive unit som tar kvelden er ganske vanlig på disse så greit å sjekke ut om det har blitt byttet alt.

De bilene jeg har funnet har garanti igjen på drivverk/bstteri ennå. De fleste bilmerker har 7-8 år på batteri og drivverk, for alt annet har man maskinskadeforsikring som dekker DU for 400kr i året.

HouseGlover

Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh. Tror det blir bra! E-Golfen var også en kandidat, men når jeg fikk oversikt over omfanget av sensorproblematikken i varmeapparatet ble den uaktuell.

Da er det bare å vente på at noen kjøper Polestaren. Har allerede bud fra forhandler 30k under prisantydning, men sitter foreløpig stille i båten (og nyter hver eneste kjøretur som om det skulle være den siste).

Bra valg, IONIQ er nok best til den prisen. I tillegg er det en stor fordel at ladeluken ligger samme sted som på Tesla, blir enkelt å lade på Tesla sine ladestasjoner.

Balaklava

Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh.

Har ikke vært nevnt i tråden. Ionic 28 er også en helt adekvat langturbil. Det blir mange ladestopp, men de er korte. Om du sjekker ut regnearket til Teslabjørn så vil du se at "lille" Ioniq 28 kommer frem samtidig som feks e-tron 50 på 1000km, og foran Jaguar i-pace EV 350 og mange andre biler en tenker vil være raskere. Har kjørt Ioniq 28 tur-retur over fjellet til vestlandet, (fra østlandet) mange ganger, og det fungerer helt knirkefritt.

Moggen

Sitat fra: Sutalaus på søndag 20. november 2022, klokken 07:24
Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh.

Har ikke vært nevnt i tråden. Ionic 28 er også en helt adekvat langturbil. Det blir mange ladestopp, men de er korte. Om du sjekker ut regnearket til Teslabjørn så vil du se at "lille" Ioniq 28 kommer frem samtidig som feks e-tron 50 på 1000km, og foran Jaguar i-pace EV 350 og mange andre biler en tenker vil være raskere. Har kjørt Ioniq 28 tur-retur over fjellet til vestlandet, (fra østlandet) mange ganger, og det fungerer helt knirkefritt.

Hurtiglading på langtur med en kortrekkevidde elbil er en teoretisk mulighet, ja. I praktikken vil det vare et  høyrisikoprosjekt på langtur; problem med betaling, ladekø etc.
Men skal man kjøre samme vei var gang og kjenner godt til ladenettverk og plan-B løsinger, så ja, da er det mulig.

geear

Altså... vi er ganske mange her inne som har kjørt nok av LANGE langturer med kortrekkeviddeelbiler for bare få år siden, med betydelig dårligere ladenettverk enn i dag. JA, det krever mer planlegging enn med 50 mils rekkevidde, men kun en teoretisk mulighet er det overhodet ikke. Har selv to elbiler og begge har rekkevidde på 45 mil+, men eneste forutsetning jeg hadde hatt for å legge ut på langtur med en kortrekkeviddeelbil, a la 1. gen e-Golf, er bare at man faktisk hadde hatt tid til den ekstra ladingen, at man er innstilt på at det er en tur i stedet for maks effektiv transport.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA