Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

batteri status id4

Startet av Kjell Salvigsen, søndag 30. oktober 2022, klokken 11:59

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg har nå kjørt noe over 52000 km og er nysgjerrig på batteristatus. Jeg har ikke diagnoseverktøy. Jeg har hørt at en metode er å kjøre bilen så nært tom som mulig og deretter lade den helt full på en hurtiglader. Det man får inn i batteriet da (avlest på laderens display), er det man har igjen av kapasitet i batteriet. Stemmer det at dette er en sikker måte å måle dette på? Hvis jeg feks kjører bilen ned til 1%, skal det da kunne lades inn litt mer enn 76 kwh dersom batteriet er i 100 % stand? Finnes det en formel man bruker her ? (1 % = 0,77 kwh. Netto batterikapasitet 77 kwh - 0,77 = 76,2 )

Jeg forventer selvsagt ikke at batteri et 100 % etter 52.000 km, men har lyst til å finne ut status. Garanti fra VW er 70 % kapasitet 160.000km/8 år. Jeg tror og forventer langt lavere degradering enn det de tar høyde for, så blir spennende å se.

Kan man bruke gamle metoden jeg nevner over og hva er i så fall en god formel? (tar man høyde for ladetap i slik test?) Er OBD eller andre diagnoseverktøy en langt mer pålitelig metode ? Er det i så fall noen her som kan lese av min bil, betaler gjerne en liten sum for en slik tjeneste. Takker for alle tips og innspill!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Har du vurdert denne via elbilforeningen? Teslabjørn har testet med det utstyret for noen måneder siden.

https://elbil.no/na-kan-du-fa-en-komplett-batterihelsesjekk-for-1599-kroner/
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

#2
Sitat fra: MinID på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:42
Har du vurdert denne via elbilforeningen? Teslabjørn har testet med det utstyret for noen måneder siden.

https://elbil.no/na-kan-du-fa-en-komplett-batterihelsesjekk-for-1599-kroner/

Takk for ghodt tips! Jeg ser at NAF er kritisk til den metoden, ikke vet jeg. Jeg er heller ikke medlem av elbilforeningen, så en pris på over 2000 blir noe høyt da det ikke er veldig viktig med en slik test, mest av nysgjerrihet. Det er også en tidkrevende test, men det er mulig man må teste slik for mest mulig nøyaktig resultat ?

Ser at det er stor variasjon i testresultat mellom ulike testmetoder på samme bil, her en Kia: "Aviloo-testen (samme som elbilforeninger bruker) målte batterikapasiteten til 75 prosent, Kias eget diagnoseverktøy viste 89,3 prosent, mens verktøyet fra WOW målte 99,7 prosent, skriver NAF.

https://www.tu.no/artikler/naf-og-elbilforeningen-krangler-om-hva-som-er-beste-batterisjekk-for-brukte-elbiler/520334

Jeg ser at Mobile Skøyen/Oslo har et eget batteriverksted der de tilbyr test for 595,- kr for alle merker unntatt Tesla.

Hadde håpet at den enkle "tøm batteri og lad opp igjen" metoden ga et godt bilde, men det er kanskje ikke så enkelt :-)

https://mobile.no/verksted/andre-tjenester/batteriverksted/
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Tror "kjør tomt lad opp" er smart. Var vel en profilert tysk youtuber som da fikk kalibrert og balansert batteriet også og økte kapasiteten litt.
Tesla-Bjørn gjør vel også det.

Saktelading er vel like greit mtp balanseringen.
Men klart en DC-lader vil også regne inn tapene i det den har levert?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#4
Sitat fra: daktari på søndag 30. oktober 2022, klokken 18:34
Tror "kjør tomt lad opp" er smart. Var vel en profilert tysk youtuber som da fikk kalibrert og balansert batteriet også og økte kapasiteten litt.
Tesla-Bjørn gjør vel også det.

Saktelading er vel like greit mtp balanseringen.
Men klart en DC-lader vil også regne inn tapene i det den har levert?

Takk for innspill! Skal prøve å finne video(er) du refererer til. Er det nok å kjøre ned til 1% eller må det være helt tomt ? 1 % vil i følge noen kunne variere litt i gjenstående KWh, men det kan vel ikke ha så stort spenn ? Mener også å ha hørt at det er ubetydelig ladetap på DC, det man får oppgitt på lader skal være tilsvarende det man får inn i bil . På AC-lading blir det en del tap grunnet flere komponenter som strømmen skal gjennom, feks. ombordlader. Lange kabler og lav effekt gir også mer tap.

Jeg gjorde et forsøk i helga på lading fra 1-100 %, må bare få en best mulig måte å regne på og evt feilkilder.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Jeg vet ikke, tipper det holder med rundt 1%. MEB-bilene har noe buffer under 0 også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Trodde batteriet trivdes best mellom 20 og 80 % og at å tømme det eller kjøre opp til 100% degraderte det hurtigere.

Mye ulik info der ute tydeligvis .

Noen med doktorgrad i litium batterier som kan komme med en beste praktisk anbefaling?


daktari

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. oktober 2022, klokken 22:01
Trodde batteriet trivdes best mellom 20 og 80 % og at å tømme det eller kjøre opp til 100% degraderte det hurtigere.

Mye ulik info der ute tydeligvis .

Noen med doktorgrad i litium batterier som kan komme med en beste praktisk anbefaling?
enda bedre mellom 50 og 70% til daglig for lithium-ion. Grei artikkel her, men man må nok søke Google Scholar for å finne reelle kilder. https://cleantechnica.com/2021/08/03/lithium-ion-battery-care-guide-summary-of-battery-best-practices/.

Akkurat denne diskusjonen var det spørsmål om måling av kapasitet på batteriet, og da er en 0-100% (->80%) veien å gå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 30. oktober 2022, klokken 20:05
Sitat fra: daktari på søndag 30. oktober 2022, klokken 18:34
Tror "kjør tomt lad opp" er smart. Var vel en profilert tysk youtuber som da fikk kalibrert og balansert batteriet også og økte kapasiteten litt.
Tesla-Bjørn gjør vel også det.

Saktelading er vel like greit mtp balanseringen.
Men klart en DC-lader vil også regne inn tapene i det den har levert?

Takk for innspill! Skal prøve å finne video(er) du refererer til. Er det nok å kjøre ned til 1% eller må det være helt tomt ? 1 % vil i følge noen kunne variere litt i gjenstående KWh, men det kan vel ikke ha så stort spenn ? Mener også å ha hørt at det er ubetydelig ladetap på DC, det man får oppgitt på lader skal være tilsvarende det man får inn i bil . På AC-lading blir det en del tap grunnet flere komponenter som strømmen skal gjennom, feks. ombordlader. Lange kabler og lav effekt gir også mer tap.

Jeg gjorde et forsøk i helga på lading fra 1-100 %, må bare få en best mulig måte å regne på og evt feilkilder.

Det er nok denne karen her det vises til
https://www.youtube.com/watch?v=Uw-7wmPOlro Her bruker han også det verktøyet jeg viste til tidligere. Fordelen hans er at han har gjort tilsvarende lade test tidligere, for et år siden, og 2 år siden. Har derfor sammenligningsgrunnlag.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

#9
Sitat fra: hELgenen på søndag 30. oktober 2022, klokken 22:01
Trodde batteriet trivdes best mellom 20 og 80 % og at å tømme det eller kjøre opp til 100% degraderte det hurtigere.

Mye ulik info der ute tydeligvis .

Noen med doktorgrad i litium batterier som kan komme med en beste praktisk anbefaling?

hehe, det er vel ingen her som hevder at det er lurt å tømme batteriet helt jevnlig, ei heller å lade det til 100% jevnlig. Men jeg har aldri lest at verken vw eller andre hevder at man aldri kan lade til 100 % før langtur eller at man ikke en sjelden gang kan tømme det ned mot 1% så lenge man lader igjen og ikke lar bil bli stående tom. Fulladet bil skal også kjøres etter lading, ikke bli stående. Jeg forholder meg også til 20-80 i hverdagen, på langtur gjør jeg noen ganger unntak så lenge jeg ikke lar bilen bli stående full eller tom.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Orbit

#10
Batteritest med Aviloo (og andre OBD2-løsninger) vil vise tilgjengelig kapsitet, men denne varierer et par prosentpoeng ut fra batteritemperatur. Typisk må batteriet over +25 C før det kan yte maksimal kapsitet. Så det blir litt spørsmål om du ønsker å finne ut hva du har tilgjengelig for faktisk kjøring på en grå høstdag, eller hvor mye som er tilgjengelig under optimale forhold for å sammenligne med fabrikktall som ny.

Ref måling ved lading på hurtiglader, så er det også noe tap der også. Mye av dette kommer av at lading skjer på litt høyere spenning enn hva batteriet holder på tilsvarende SOC under utlading. Lading flytter elektroner (=ampere), men siden det trengs litt høyre spenning under lading enn du får under tapping er det noe tap der. Unøyaktigheten blir større jo raskere du lader, men samtidig gir en lengre ladesesjon mer tap i pumper/vifter etc som går under hurtiglading. Kort sagt, du får en god indikasjon ved en ladetest, men jeg ville ikke være forundret om unøyaktigheten er i området 2-3%-poeng.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Dieselgubben

Kjell, hvor mange kwh fikk du inn i batteriet da du ladet opp?

Det er jo en liten buffer der, men bør gi en pekepinn.

Kjell Salvigsen

#12
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:40
Kjell, hvor mange kwh fikk du inn i batteriet da du ladet opp?

Det er jo en liten buffer der, men bør gi en pekepinn.

Soc hadde nettopp gått fra 2 til 1 % før jeg startet lading, så den var i øvre del av 1 % området :-) Jeg ladet inn 73 Kwh inn i batteriet. Mine beregninger tilsier da at jeg skal ha ca 96-97 % kapasitet igjen etter 52.000 km, men jeg vet ikke hvordan evt buffere slår inn, jeg tømte jo ikke batteri helt, det var som sagt i overgang fra 2-1 % da jeg ladet. Bilen av lukket og låst under hele ladesesjonen. Så har muligens tapt noen få prosent på mine rett over 52.000 km, ca 1,5 mil redusert rekkevidde hvis dette er nøyaktig måte å gjøre det på. Jeg kommer nok til å ta en test på et verksted i tillegg for å sammenligne med min uhøytidlige test.

Vet ikke om dette er godt tall eller ikke dersom min metode gir korrekt resultat. Det er jo bra tall i forhold til garanti som VW gir (70 % ved 160.000 km) Men mulig noen har bedre resultat dersom de ikke kjører så mye langturer som meg inkl jevnlig ionity lading. Kan selvsagt være noen ustabile celler også, har hørt om enkelte eiere med deffekte eller ustabile celler, så en diagnose /test er på sin plass her før jeg kan konkludere. Jeg kan i verste fall ende opp med rundt 10 % svekket batteri etter 160.000 km, dersom jeg fortsetter i samme spor som mine første +52.000km.

Ladet forøvrig fra 1-100 % på 59 minutter, maks effekt var 130 kw som den holdt til rundt 30% før den sakte dalte jevnt nedover med ca +90 på 50 %, 63 kw på 73%, 51 kw på 85%, 39 8 kw på 90% og endte med 27 kw på 100 %. (id4 first max m 2.4)

2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

igniztion

Hvordan kom du frem til hvor mye som gikk inn til batteriet? Ser noen bruker formler med 11-12% tap som utgangspunkt, mens andre bruker OBDII-leser og logger nøyaktig hvor mye batteriet tar til seg i Wh. Selv den siste vil jo ha et visst avvik fordi temperaturen på batteripakken endrer seg ganske drastisk under lynlading.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på mandag 31. oktober 2022, klokken 14:03
Hvordan kom du frem til hvor mye som gikk inn til batteriet? Ser noen bruker formler med 11-12% tap som utgangspunkt, mens andre bruker OBDII-leser og logger nøyaktig hvor mye batteriet tar til seg i Wh. Selv den siste vil jo ha et visst avvik fordi temperaturen på batteripakken endrer seg ganske drastisk under lynlading.

Godt spørsmål! Det er en grunn til at jeg har startet denne tråden, at jeg egentlig kan lite om akkurat dette. Jeg har lest at det er lite/nært ubetydelig tap på lynlading og en varm batteripakke sammenlignet med AC saktelading der det kan forekomme tap på 10-30 % pga ombordlader, lange kabler mm. Så jeg har ikke regnet inn varmetap da jeg ikke finner kilder som påpeker slikt i mitt tilfelle. Som jeg skriver, jeg kommer i tillegg til å bestille en test hos et verksted og forhåpentligvis få hjelp av noen med diagnoseverktøy av noe slag, slik jeg også etterlyser her. Jeg hadde nok god temperatur i batteri etter flere timer på motorveien og det var forholdsvis mildt ute.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA