Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader eller Tesla

Startet av Jonny85, fredag 28. oktober 2022, klokken 09:12

« forrige - neste »

Jonny85

Hei

Har bestilt en Tesla Y som ankommer november
Spørsmålet mitt er om jeg bør gå for Easee lader eller Tesla sin gen 3
Jeg ser det er mange som anbefaler tesla sin grunnet knapp på ladeledning som gjør at man får åpnet luke.

Vil man kunne få valget med tesla sin lader at den skal lade kun når strømmen er billig ? Selv om man ikke har Tibber? Jeg har nettopp bestilt en Tesla lader, men fortsatt usikker på om det er riktig valget.

Får elektreikker neste uke, så må bestemme meg om jeg skal gå for Easee lader eller Tesla sin.
Flott hvis noen har noen synsvinkler på hvem som er best  :D
Er det smart lading på begge ?

Sindre M.

Personlig foretrekker jeg Tesla sin til mitt bruk hjemme, både pga integrert ladekabel/knapp og pris. Smartstyring er uansett et område som er i utvikling hele tiden, så ville ikke lagt for mye vekt på innebygde funksjoner.

Fremover vil software (tibber/strømleverandører og fra bilprodusent) kommunisere enkelt med bilens sw/hw, som gjør at funksjonalitet bare blir bedre og mer uavhengig av fysisk produkt. Eksempelvis strømapper som både hensyntar strømpris, men også nettleie (effekttariff og dag/natt forskjeller), og styrer lading basert på dette.

Skal sies at Easee har veldig kjekke løsninger for større anlegg. Men for enkel lastbalansering (lading av flere biler samtidig)  og vanlig hjemmebruk, så vil de fleste ladere duge helt fint. Kan være verd å sjekke ut nye Amina lader også, fra naboen til Easee i Stavanger 🤓

Kort oppsummert: Tesla sin er et meget godt valg når man har Tesla bil 🙂
2023 Tesla Model Y Performance Sort/Sort 2x21" bestilt Okt. 22

snakkesalig

Om du går for Easee så kjøp i allefall ladekabel med knapp..

DagfinnN

Sitat fra: Jonny85 på fredag 28. oktober 2022, klokken 09:12
Vil man kunne få valget med tesla sin lader at den skal lade kun når strømmen er billig ? Selv om man ikke har Tibber? Jeg har nettopp bestilt en Tesla lader, men fortsatt usikker på om det er riktig valget.
Tesla har noe som heter planlagt lading som du styrer fra appen. Jeg bor nå NO1 området. Når jeg trenger lading, setter jeg i laderen om kvelden med planlagt lading til kl 0100. Så sjekker jeg Nordpool og justerer starttidspunkt deretter. Enkelt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

THE

De nye mulighetene til å justere ladestrøm og tidspunkt i appen reduserer behovet for smartlader mye. Hvis neste oppgradering av appen gjør at man kan sette både start- og stopptidspunkt for lading så vil jeg ha dekket alle mine behov for ladestyring og planlegging gjennom Tesla-appen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

Har Tesla sin i dag og koblet opp med Gudbrandsdal Energi sin smartladingsfunksjon

Svært konkurransedyktig pris på 5000kr inkl kabel m/knapp på 7,3m
Easse koster vel ca 7000kr + kabel til 3000kr (7,5m kabel)
Veldig greit med knapp når du skal åpne og lukke ladeluken.

Handyman

Fordelen med knappen gjelder i liten grad ladeluken. Ladeluken an åpnes ved å trykke fysisk på den, og den lukker automatisk. Det viktige er at man kan frigjøre ladepluggen fra bilen.

Prismessig kommer Tesla sin mye bedre ut, og fordelene med smartfunksjoner til Easee er kanskje noe overdrevet.
For meg var svaret svært enkelt: Teslas ladeboks.

Det er for øvrig flere tråder her som omhandler Easee vs TWC3
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Om du har Tesla, kun skal lade Tesla og ikke ser for deg behov for lading av andre merker tenker jeg at Tesla sin wall connector kan være det beste alternativet. Praktisk med knapp på kabelen. 

For egen del gikk jeg for Easee både hjemme og på hytta, rett og slett fordi den har mange funksjoner i appen som ikke alle bilprodusenter har. Ønsket ikke å låse meg til ett bilmerke mtp å ha den funksjonaliteten jeg ønsker da det blir lock-in, men heller gå for noe mer universelt med mer funksjonalitet og integrasjonsstøtte. Merkostnaden var ubetydelig, spesielt i det lange løp. Feil/problemraten virket også vesentlig lavere hos Easee (sikkert mye bedre på siste generasjon TWC), i tillegg til at Easee laderen sitter i en smart klikk-løsning og kan løsnes og byttes uten elektriker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. oktober 2022, klokken 12:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. oktober 2022, klokken 11:33
Om du har Tesla, kun skal lade Tesla og ikke ser for deg behov for lading av andre merker tenker jeg at Tesla sin wall connector kan være det beste alternativet. Praktisk med knapp på kabelen. 

For egen del gikk jeg for Easee både hjemme og på hytta, rett og slett fordi den har mange funksjoner i appen som ikke alle bilprodusenter har. Ønsket ikke å låse meg til ett bilmerke mtp å ha den funksjonaliteten jeg ønsker da det blir lock-in, men heller gå for noe mer universelt med mer funksjonalitet og integrasjonsstøtte. Merkostnaden var ubetydelig, spesielt i det lange løp. Feil/problemraten virket også vesentlig lavere hos Easee (sikkert mye bedre på siste generasjon TWC), i tillegg til at Easee laderen sitter i en smart klikk-løsning og kan løsnes og byttes uten elektriker.
Heldigvis kan TWC brukes av andre bilmerker (type2), så man blir ikke mer låst enn Easee. Anbefaler trådstarter til å ta en tur innom FBsiden til Easee owners club Norway. Da får du et innblikk i hva som kan skjer og ikke skje med den ladeboksen😉

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. oktober 2022, klokken 11:33
Tesla wall connector kan lade alle bilmerker. Du går inn på settings via WIFI på mobilen. Kjempelett å justere. Har brukt det flere ganger når vi får besøk på hytta av andre elbilmerker.
På hytta står strømmen på hele tiden og det er derfor fritt frem for andre å lade/stjele strøm fra oss. Med TWC løser vi dette genialt med å bare tillate godkjente vin-nr.
TWC har OTA hvis den står tilkoblet WIFI. Hvis ikke kommer oppdateringen via bilen når du lader. Så sannsynlig at nye funksjoner kommer.

DagfinnN

Sitat fra: THE på fredag 28. oktober 2022, klokken 10:55
De nye mulighetene til å justere ladestrøm og tidspunkt i appen reduserer behovet for smartlader mye. Hvis neste oppgradering av appen gjør at man kan sette både start- og stopptidspunkt for lading så vil jeg ha dekket alle mine behov for ladestyring og planlegging gjennom Tesla-appen.
Enig i dette. Mens jeg venter og håper at det kommer, så løser jeg stopp-tidspunkt ved å justere % av fulladet. Rimelig lette å beregne når jeg vet hvor mange km som lades i time.

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på fredag 28. oktober 2022, klokken 14:46
Tesla wall connector kan lade alle bilmerker. Du går inn på settings via WIFI på mobilen. Kjempelett å justere. Har brukt det flere ganger når vi får besøk på hytta av andre elbilmerker.
På hytta står strømmen på hele tiden og det er derfor fritt frem for andre å lade/stjele strøm fra oss. Med TWC løser vi dette genialt med å bare tillate godkjente vin-nr.
Jeg er klar over at TWC kan lade alle biler. Det var ikke det jeg mente med lock-in :)
Det jeg mente er at i Easee appen kan jeg når som helst gå inn i appen og justere hva laderen skal levere. Laderen støtter integrasjon og kan fjernstyres med den løsningen eller leverandøren en ønsker.
Easee er tilkoblet 4G (eller wifi) så den er alltid på nett. Men da forstår jeg det slik at TWC også er tilkoblet nett så en kan fjernstyre den, sjekke logg, programmere/endre ladeeffekt, endre mellom enfas/trefas osv uansett hvor en er i verden. Og den støtter også integrasjoner og automatikk slik Easee gjør. Jeg trodde ikke den gjorde det, men da har Tesla kommet lenger med TWC enn jeg trodde. 

Tyveri av strøm er ikke noe tema med Easee da en kan slå laderen av og på etter behov fra appen, så tilgang til den styrer jeg fra telefonen.

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. oktober 2022, klokken 12:02
Heldigvis kan TWC brukes av andre bilmerker (type2), så man blir ikke mer låst enn Easee.
OK. Jeg var ikke klar over at Tesla støttet integrasjoner og fjernstyring på samme måte som Easee. Jeg fikk inntrykk av at effekten den skal levere justeres i Tesla-appen (dvs ved å endre bilen, ikke lader), noe mange merker ikke støtter. Men kan du nå Tesla-laderen over nett og kan fjernstyre den er det jo likt som Easee.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jonny85

Da ser det ut som at Tesla laderen er et meget godt valg så da går jeg nok for den. Takk for alle innspill så langt  :)

mthoring

Jeg bestilte nettopp 2xEasee av den enkle grunn at nyeste TWC (per nå) ikke kan styres fortløpende under lading.

Jeg ønsker å lade de x antall billigste timene hvert døgn. Samtidig som at jeg ønsker å regulere forbruk slik at jeg holder meg innenfor ønsket "blokk" for effektavgift. Jeg bruker Home Assistant for dette.

Det holder ikke at jeg kan integrere med bil-APIet til Tesla, da jeg også har en Seat Mii som lader, samt andre biler som "besøkslader".

Jeg kan holde inne knappen bakerst på FOBen i to sekunder, eller holde inn knappen inne i ladeluka for å løse ut laderen, så knapp på ladekabelen er en nærmest ubetydelig nice-to-have.

Hvis TWC hadde hatt muligheten til å regulere strømtrekk fortløpende via et API hadde det vært en no-brainer for meg å velge den siden den ellers er rimelig, har integrert dc-vern og kabel m/knapp. Skal heller ikke se bort fra at Tesla plutselig får på plass de nødvendige operasjonene i REST-APIet de allerede har på boksen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Hmm. Om twc ikke er online og ikke kan fjernstyres er den jo ikke lik som Easee allikevel?

Googla nå og ser faktisk ut som en må inn på twc som lokalt aksesspunkt for å redigere innstillinger. Det er jo ikke det samme. Fra manualen virker det som en må slå på WiFi manuelt for å redigere innstillinger.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA