Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader eller Tesla

Startet av Jonny85, fredag 28. oktober 2022, klokken 09:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: mthoring på mandag 31. oktober 2022, klokken 08:47
Jeg kan holde inne knappen bakerst på FOBen i to sekunder, eller holde inn knappen inne i ladeluka for å løse ut laderen, så knapp på ladekabelen er en nærmest ubetydelig nice-to-have.
3 og Y ha ikke har knapp ved ladeluka. Og vi er nok mange som mener at FOB hører fortiden til. Noe av det mest befriende er å slippe å tenke på å ta med seg en "nøkkel". Knapp på kabelen er derfor nesten et must, hvis man ikke vil mekke seg en automatisert smarthus-løsning el.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Ingen innstilling i bilen for at den skal slippe kabel når bilen låses opp på Model 3/Y?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ronnynilsen

Jeg gikk for Easee da den har litt flere muligheter for styring. I huset har jeg en hovedsikring på 63A, så når bilen ligger på en egen kurs med 32A så er det mulighet for at hovedsikringen kan gå hvis det er kaldt og resten av huset  bruket over 32A til sammen på de andre kursene.

Har derfor kjøpt en Easee Equalizer som er koblet til HAN porten i sikringsskapet. Da overvåker Easee laderen automatisk hovedsikringen og begrenser dynamisk strøm til bilen hvis det er fare for overforbruk over hovedsikringen. Trenger ikke noe abonnement eller andre smarte tjenester for at dette skal virke.

Da risikerer jeg ikke å våkne til et mørkt kaldt hus og uladet bil om morgenen. Men hvis du har en bedre hovedsikring så er ikke dette et problem.
Tesla model Y LR 2022

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:16
Ingen innstilling i bilen for at den skal slippe kabel når bilen låses opp på Model 3/Y?
Nei, her er Tesla forskjellig fra mange andre. Den stopper ikke lading, og frigjør derfor ikke kabelen når man låser opp bilen. Det er på mange måter bra, men gjør at man må frigjøre pluggen ved å trykke i appen, på skjermen i bilen eller med FOB eller andre mer eller mindre tungvinne løsninger dersom man ikke har knapp på kabelen.
Det er derfor at svært mange vil si at knapp på pluggen er et must.

Øyvind.h

Aha, skjønner. Det er en stund siden jeg solgte X`en, så jeg er ikke helt oppdatert.
Det at bilen stopper lading ved opplåsing husker jeg at jeg tenkte på når jeg fikk bil som gjorde det. Men nå er det egentlig glemt, for lading starter og stopper automatisk og er uansett stort sett ferdig når jeg skal ut og kjøre og da er kabel frigjort. Tenker egentlig ikke så mye på lading lenger, for alt styres automatisk til laveste pris.
BMW var dog de som hadde løst det best synes jeg. Der var det både knapp bak luken, samt mulighet til å stille inn bilen slik at den ikke låste seg opp før jeg tok i håndtaket. Dermed kunne jeg gå forbi den uten lysshow og opplåsning, samtidig som alt fungerte automatisk når jeg skulle gjøre.
Derimot hadde de ikke bremsepedal-start slik VW har kopiert fra Tesla, så ingen klarer alt perfekt :)

Er nok tilbake der hvor jeg tenker at TWC er beste løsning for de som kun skal kjøre Tesla, og ikke er interessert i automatikken andre tilbyr. Jeg bytter merke nå og da, og lader også andres biler på hytta, så da ble Easee et bedre valg for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:47
Aha, skjønner. Det er en stund siden jeg solgte X`en, så jeg er ikke helt oppdatert.
Det at bilen stopper lading ved opplåsing husker jeg at jeg tenkte på når jeg fikk bil som gjorde det. Men nå er det egentlig glemt, for lading starter og stopper automatisk og er uansett stort sett ferdig når jeg skal ut og kjøre og da er kabel frigjort. Tenker egentlig ikke så mye på lading lenger, for alt styres automatisk til laveste pris.
BMW var dog de som hadde løst det best synes jeg. Der var det både knapp bak luken, samt mulighet til å stille inn bilen slik at den ikke låste seg opp før jeg tok i håndtaket. Dermed kunne jeg gå forbi den uten lysshow og opplåsning, samtidig som alt fungerte automatisk når jeg skulle gjøre.
Derimot hadde de ikke bremsepedal-start slik VW har kopiert fra Tesla, så ingen klarer alt perfekt :)

Er nok tilbake der hvor jeg tenker at TWC er beste løsning for de som kun skal kjøre Tesla, og ikke er interessert i automatikken andre tilbyr. Jeg bytter merke nå og da, og lader også andres biler på hytta, så da ble Easee et bedre valg for meg.
Helt greit, men nå er vel ikke TWC3 noe dårligere til å lade andre bilmerker? Trodde den var like god som Easee. Men Easee har noen smartfunksjoner som TWC3 ikke enda har (det er lovet noe ... en gang i fremtiden ;_))

Øyvind.h

Ja begge leverer strøm og lader alle biler
like bra :) Jeg forventer bare litt mer av en lader nå da jeg synes automatikken har fungert veldig bra. Det er enkelte andre ting jeg synes Easee leverer på også, men det er individuelt så jeg trenger ikke skrive hele listen.
VW ID4 GTX 2023

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. oktober 2022, klokken 15:30
OK. Jeg var ikke klar over at Tesla støttet integrasjoner og fjernstyring på samme måte som Easee. Jeg fikk inntrykk av at effekten den skal levere justeres i Tesla-appen (dvs ved å endre bilen, ikke lader), noe mange merker ikke støtter. Men kan du nå Tesla-laderen over nett og kan fjernstyre den er det jo likt som Easee.
Det du sier her er riktig, TWC3 etablerer et lokalt wifi når den har vært uten strøm (altså man kan starte det med å ta sikringen), og må da kobles til det som et AP og åpne browser for å nå innstillingene. Dette er ikke noe man ønsker å gjøre for å gjøre daglige justeringer. Men, den er også tilkoblet eksternt wifi, så den er på nett hele tiden, får softwareoppdateringer på lik linje med bilene (ikke via bilene, som TWC2 gjorde), så det ville ikke vært overraskende om det kom noe mer online-funksjonalitet etterhvert. En grunn til å mistenke at det ikke vil gjøre det, er at Tesla har mulighet for å justere både tidsplan, ladegrense og ladestrøm fra app allerede (styrt av bilen), så det er ikke sikkert de ønsker å bruke energi på den type funksjonalitet på ladeboksnivå.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:16
Man låser aldri opp 3/Y, det er "blast from the past". Man KAN kjøpe keyfob til 3/Y, som X og S også, for 1600,- eller noe, og da antar jeg at man kan holde inne baklukeknappen for å låse opp ladeporten, akkurat som på X og S, men når man har erfart hvor godt det fungerer med mobilen som nøkkel, så er ikke det noe man vil tilbake til. Vil tro det er svært lav andel med keyfob. Man ønsker enkelt å greit å gå bort til bilen og ta ut ladekabelen, uten å knote med å låse opp bilen, åpne dører osv., og da er TWC overlegen.

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 03. november 2022, klokken 08:32
Man ønsker enkelt å greit å gå bort til bilen og ta ut ladekabelen, uten å knote med å låse opp bilen, åpne dører osv., og da er TWC overlegen.
Jeg har automatisert dette vha Tasker, Bolt for Tesla og Google Assistant Routines. Så når jeg sier "OK Google 'tallkode' " låses ladekabelen opp, garasjeporten åpnes osv.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jonny85

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:01
Hmm. Om twc ikke er online og ikke kan fjernstyres er den jo ikke lik som Easee allikevel?

Googla nå og ser faktisk ut som en må inn på twc som lokalt aksesspunkt for å redigere innstillinger. Det er jo ikke det samme. Fra manualen virker det som en må slå på WiFi manuelt for å redigere innstillinger.

Men når du får den opp å kjøre med wifi så er denne ganske like som easee?
Kan planlegge lading når det er billig og dyr strøm ? Eventuelt sette manuel timer for start og stop ?

Øyvind.h

Sitat fra: geear på torsdag 03. november 2022, klokken 08:32
Man låser aldri opp 3/Y, det er "blast from the past". Man KAN kjøpe keyfob til 3/Y, som X og S også, for 1600,- eller noe, og da antar jeg at man kan holde inne baklukeknappen for å låse opp ladeporten, akkurat som på X og S, men når man har erfart hvor godt det fungerer med mobilen som nøkkel, så er ikke det noe man vil tilbake til'. Vil tro det er svært lav andel med keyfob. Man ønsker enkelt å greit å gå bort til bilen og ta ut ladekabelen, uten å knote med å låse opp bilen, åpne dører osv., og da er TWC overlegen.
"Alle" biler låser seg jo opp automatisk uavhengig av om en bruker mobil eller fob som nøkkel? Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være "blast from the past", for dette får andre merker til. Det er jo så banalt enkelt som at bilen kunne sluppet kabelen når mobiltelefonen som nøkkel nærmer seg? Som du skriver i siste setning - man ønsker enkelt å greit å gå bort til bilen og ta ut ladekabelen, uten å knote med å låse opp bilen.
Og det er jo nøyaktig det 3/Y ikke støtter uten at en har kjøpt lader fra Tesla. Andre biler klarer dette helt fint. Bilen slipper kabel når du går bort til bilen.
Merkelig påstand at TWC er overlegen når andre gjør nøyaktig det samme. Men jeg tenker fortsatt at TWC kan være beste valg om en kun skal ha Tesla nå og i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Øyvind.h

Sitat fra: Jonny85 på fredag 18. november 2022, klokken 00:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:01
Hmm. Om twc ikke er online og ikke kan fjernstyres er den jo ikke lik som Easee allikevel?

Googla nå og ser faktisk ut som en må inn på twc som lokalt aksesspunkt for å redigere innstillinger. Det er jo ikke det samme. Fra manualen virker det som en må slå på WiFi manuelt for å redigere innstillinger.

Men når du får den opp å kjøre med wifi så er denne ganske like som easee?
Kan planlegge lading når det er billig og dyr strøm ? Eventuelt sette manuel timer for start og stop ?

Har vært mye frem og tilbake i denne tråden ser jeg. Mitt inntrykk er at TWC ikke kan styres automatisk på lik linje med eksempelvis Easee. Styring av lader må gjøres manuelt med wifi og aksesspunkt med manuell aktivering som er kortvarig. Dermed er den ikke lik som Easee per i dag.
Men du kan styre lading av bilen ved å gi tredjeparter tilgang til bilens app. Eller styre manuelt om du ikke ønsker at den skal lade automatisk etter laveste strømpris.
VW ID4 GTX 2023

snakkesalig

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 09:56
Det er jo så banalt enkelt som at bilen kunne sluppet kabelen når mobiltelefonen som nøkkel nærmer seg?
Da hadde vel lading stoppet om man var i nærheten av bilen med mobilen på seg, høres upraktisk ut både hjemme og ved hurtiglading.

Men en fysisk knapp ved ladeporten (på bilen, ikke kabelen) hadde absolutt gjort seg..

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. november 2022, klokken 10:14
Det er jo så banalt enkelt som at bilen kunne sluppet kabelen når mobiltelefonen som nøkkel nærmer seg?
Da hadde vel lading stoppet om man var i nærheten av bilen med mobilen på seg, høres upraktisk ut både hjemme og ved hurtiglading.

Men en fysisk knapp ved ladeporten (på bilen, ikke kabelen) hadde absolutt gjort seg..
Om bilen skulle stoppe lading når man er i nærheten ville være helt håpløst for meg, og en sann plage.
Derfor er Tesla sin løsning med knapp på ladepluggen det beste for meg. Man får jo kabler med knapp som kan brukes med Easee, selv om det blir en god del dyrere enn TWC.
Tesla kunne dog hatt en innstilling i bilen, hvor man kunne aktivere opplåsing av kablen når mån var i nærheten for de som ønsker denne funksjonen.

Øyvind.h

Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. november 2022, klokken 10:14

DC lading har produstene naturligvis tenkt på. DC stopper ikke selv om en går bort til låst bil.
AC finnes det forskjellige løsninger på. Har testet en god del forskjellige elbiler nå og de fleste har innstillinger som gjør bruk av lader smidig uten at en er låst til ett lademerke.

Jeg forstår at for å gjøre lading med Tesla like smidig som på andre biler (og tidvis smidigere) kan TWC eller ladekabel med knapp være viktig for opplevelsen. Men slik kan ikke jeg handle lader da Tesla dessverre bare er èn av mange interessante biler, så sannsynligheten for noe langvarig Tesla-eierskap i fremtiden er lav.
Hadde jeg derimot vært låst til å kun kjøre Tesla ville jeg kanskje kjøpt TWC og heller styrt ladingen ved å oppgi bil-appens pålogging hos en tredjepart som kan styre den automatisk iht pris. For akkurat det fungerer prikkfritt med Tibber/Easee.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA