Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon luftfjæring

Startet av Boknerden, torsdag 27. oktober 2022, klokken 15:40

« forrige - neste »

Boknerden

Jeg kjøpte en Tesla Model S 2015 for noen uker siden som hadde gått 120 000. Det skulle ikke være noe galt med den ifølge selger, men det tok ikke lange tiden før den ene luftfjæringen tok kvelden. Nå må bilen stå, noe som fører til store ulemper i hverdagen. Å fikse dette er en kostbar affære. Har jeg en sak her? Kan jeg kreve kompensasjon eller heve kjøpet?

førategangtesla

Sitat fra: Boknerden på torsdag 27. oktober 2022, klokken 15:40
Jeg kjøpte en Tesla Model S 2015 for noen uker siden som hadde gått 120 000. Det skulle ikke være noe galt med den ifølge selger, men det tok ikke lange tiden før den ene luftfjæringen tok kvelden. Nå må bilen stå, noe som fører til store ulemper i hverdagen. Å fikse dette er en kostbar affære. Har jeg en sak her? Kan jeg kreve kompensasjon eller heve kjøpet?

Hvis det er bruktkjøp har du vel 2? års reklamasjon hvis det er en feil selger visste om men har unnlatt å fortelle om. Hvis feilen har kommet nylig mens du har hatt bilen og bilen ikke har vært inne tidligere på SC i forbindelse med feilen, og selger sier at han vet ingenting så tror jeg desverre ikke du har noe å komme med. Hvis det har vært nevnt noen plass hos tesla eller eventuelt en enerfeil på EU kontroll av noe slag i denne forbindelse så er saken en annen. Kjipt uansett.

Muffinman

Handel mellom private reguleres av kjøpsloven hvor reklamasjonsrett er oppad begrenset til 2 år. I tillegg er det mulig å avtale seg vekk fra vilkårene (i motsetning til i Forbrukerkjøpsloven), så kontrakten må gjerne inneholde noe annet. I tillegg er den relative reklamasjonsfristen veldig kort. I praksis har man heller dager enn uker fra feil ble oppdaget eller burde vært oppdaget til å fremsette reklamasjonen om den ikke skal tapes.

Så er det spørsmål om det foreligger en mangel. På en 7 år gammel bil som er rullet 120.000 er dette dessverre sånt som man kan forvente skjer, og luftfjæring generelt har rykte på seg for å ryke tidlig og være dyrt å reparere (ref Audi, MB m.fl.). Jeg tror egentlig ikke det foreligger en kjøpsrettslig mangel her dessverre, og jeg tviler dermed på at det er noe å forfølge selv om reklamasjonsfristene er overholdt.

Forbehold om at det finnes informasjon som ikke fremkommer av åpningsinnlegget.

THE

Sitat fra: Boknerden på torsdag 27. oktober 2022, klokken 15:40
Jeg kjøpte en Tesla Model S 2015 for noen uker siden som hadde gått 120 000. Det skulle ikke være noe galt med den ifølge selger, men det tok ikke lange tiden før den ene luftfjæringen tok kvelden. Nå må bilen stå, noe som fører til store ulemper i hverdagen. Å fikse dette er en kostbar affære. Har jeg en sak her? Kan jeg kreve kompensasjon eller heve kjøpet?
Spørs om ikke det beste er å høre med et tredjeparts verksted (Bosch, EV services med flere) om de kan fikse problemet til en (mye) rimeligere pris en det Tesla kan.

Evt. kjøpe deler selv og bytte. Selve fjærene er relativt enkle å bytte etter det jeg har lest diverse steder på nettet, og kostnadene begynner å bli levelige også.
F.eks. her https://www.teslasuspension.com/no/nettbutikk/?collection=tesla-model-s1, men med lang leveringstid for noen av produktene.

Det finnes også flere steder å bestille fra, og sikkert noen som har konkrete forslag både til verksteder og steder og bestille deler fra. Kan evt. bestille fra utlandet, her er i alle fall en butikk med stort utvalg []=AWD+%28All+Wheel+Drive%29]https://www.carid.com/2015-tesla-model-s-air-suspension/?filter=1&sub-model[DriveTypeName][]=AWD+%28All+Wheel+Drive%29

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Boknerden

Tusen takk for svarene hittil. Da ser det ut til at jeg får prøve å gjøre dette på billigst mulig måte.


arthur

Hvis bilen viser seg ¨være i vesentlig dårligere stand enn hva prisen som er avtalt skulle tilsi så har du, muligens, en sak, men her kan det fort ende med å har rett uten å få rett. Selger vil trolig vri seg lenge og langt for å benekte noe ansvar, dog forbehold om hva som er skrevet i kontrakt eller avtalt/informert om muntlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Om bilen ikke hadde feil på luftfjæringen før du kjøpte så har du ingen sak. Det her er jo slitedel og kan skje når som helst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA