Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hurtigladere som ikke virker på biler med 50kW ladere

Startet av perg1, tirsdag 25. oktober 2022, klokken 21:39

« forrige - neste »

perg1

vurderer å kjøpe en opel ampera, men så hørte jeg en som sa at mange hurtigladere ikke ville ta biler som bare kan lade 50 kW.  Videre at fremtidens ladere muligens heller ikke ville støtte det.

Stemmer dette ?

mvh
Per G

RJK

Det er dessverre noen som kommer med det største mølet av vås, som får folk som deg til å tvile. Alt du har hørt der, er regelrett løgn og fanteri.

Bil og lader kommuniserer seg i mellom, og lader serverer akkurat så mye den kan innenfor hva bilen etterspør. Ber bilen om 250 kW, men er maks 150 kW, så er det det den får.

Om bilen ber om 24 kW, men laderen kan gi 350 kW, så er det 24 kW som serveres fra laderen.

Det eneste å være klar over, er om bilen støtter DC-lading eller hurtig/lynlading som det kalles (noen eldre elbiler tar bare AC/normallading), og om de i tilfelle støtter ChaDeMo eller CCS.

Mulig det er her det rotes, for det er CCS som er defacto standard, og det som bygges ut mest av. Og noen få operatører bygger utelukkende CCS-ladere (Ionity og Tesla, mulig noen små operatører og).

ChaDeMo finner du på Nissan Leaf, mens nye Nissan Ariya kommer med CCS. Toyota/Lexus leverer ChaDeMo på en eller 2 modeller, men har vel skjønt at det er CCS som gjelder, og som kommer på de nye modellene.

Om noen år vil det bli forsvinnende få biler med ChaDeMo, og de vil hovedsakelig benyttes til lokalkjøring ettersom rekkeviddekravet øker, og bilene av færre vurderes som brukbar til langkjøring. Det vil derfor komme en tid da det blir bestemt at man ikke bygger nye ChaDeMo-ladere, og de må klare seg med de som allerede finnes.

Og med stadig flere CCS-biler, vil de måtte "krangle" med disse for å få ladet, da så godt som alle ladere med ChaDeMo, også er utstyrt med CCS-plugg, og ikke alle takler at begge benyttes samtidig.

Dog, man kan vel trygt langkjøre bil med ChaDeMo de neste 10 årene. De påfølgende 10, derimot, er nok en helt annen sak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

perg1

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 22:59
Det er dessverre noen som kommer med det største mølet av vås, som får folk som deg til å tvile. Alt du har hørt der, er regelrett løgn og fanteri.

Bil og lader kommuniserer seg i mellom, og lader serverer akkurat så mye den kan innenfor hva bilen etterspør. Ber bilen om 250 kW, men er maks 150 kW, så er det det den får.

Om bilen ber om 24 kW, men laderen kan gi 350 kW, så er det 24 kW som serveres fra laderen.

Det eneste å være klar over, er om bilen støtter DC-lading eller hurtig/lynlading som det kalles (noen eldre elbiler tar bare AC/normallading), og om de i tilfelle støtter ChaDeMo eller CCS.

Mulig det er her det rotes, for det er CCS som er defacto standard, og det som bygges ut mest av. Og noen få operatører bygger utelukkende CCS-ladere (Ionity og Tesla, mulig noen små operatører og).

ChaDeMo finner du på Nissan Leaf, mens nye Nissan Ariya kommer med CCS. Toyota/Lexus leverer ChaDeMo på en eller 2 modeller, men har vel skjønt at det er CCS som gjelder, og som kommer på de nye modellene.

Om noen år vil det bli forsvinnende få biler med ChaDeMo, og de vil hovedsakelig benyttes til lokalkjøring ettersom rekkeviddekravet øker, og bilene av færre vurderes som brukbar til langkjøring. Det vil derfor komme en tid da det blir bestemt at man ikke bygger nye ChaDeMo-ladere, og de må klare seg med de som allerede finnes.

Og med stadig flere CCS-biler, vil de måtte "krangle" med disse for å få ladet, da så godt som alle ladere med ChaDeMo, også er utstyrt med CCS-plugg, og ikke alle takler at begge benyttes samtidig.

Dog, man kan vel trygt langkjøre bil med ChaDeMo de neste 10 årene. De påfølgende 10, derimot, er nok en helt annen sak.


Takk for tilbakemelding, da ble det elbil på meg.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA