Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stemmestyring id4

Startet av Kjell Salvigsen, tirsdag 25. oktober 2022, klokken 08:59

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg vil slå et slag for stemmestyring i id4 og biler generelt. Jeg ønsket derfor å finne en komplett liste med kommandoer man kan bruke/hvilke funksjoner man kan betjene med dette. Den fysiske brukermanualen /den digitale utgaven gir omtrent ingen svar. Det finnes en del tips under "Hjelp" menyen i bilen, men den er neppe komplett. Jeg skrev epost til VW, men de svarer "Regarding your inquiry about the Voice control commands, please be informed that unfortunately we do not have the complete list of all the commands you can use."

Jeg bruker stemmestyring til å åpne / lukke rullegardin, spille radiokanal (dette fungerer bare delvis, her er søkingen 50/50 om det fungerer, krever mye "trening" og skaper en del frustrasjon). På navigasjon synes jeg det blir bedre og bedre og det fungerer nå å si hver gang (I Norge, men da jeg testet nedover Europa fungerte navigasjon dårlig en del steder i Østerike/Italia, spesielt på landsbygda og oppe i fjellene- måtte ty til Carplay og Goggle maps/Apple maps). Feks "Kjør til Storgata 8 Oslo", "kjør til Møller bil Follo" (spesialmål som bilen søker opp). Betjening av klimaanlegg er det som fungerer aller best mener jeg, her kan man sette på rattvarme og velge nivå 1-3, samme med setevarme der man kan slå av og på , samt velge nivå 1-3. Bilen registrerer om det er sjåfør eller passasjer som spør. Man kan sette spesifikk temperatur ("Sett temperatur 19 grader") , slå av eller på AC, slå på omluft ("Det er dårlig luft"), fjerne dugg ("det er duggete") eller si "jeg fryser/jeg er varm" mm.

Telefonbetjening er også bra når man er tilkoblet blutooth, man kan ringe alle kontakter, ringe telefonnummer "ring nummer 45 02 54 47", "ring nummer på nytt" mm. Med Apple carplay og siri blir det enda bedre/mer avansert. (siri kan betjenes ved å holde inne stemmestyringsknapp ekstra lenge) Kan velge kontakter, søke på firma/navn på nettet dersom man ikke har nummer lagret, få opplest meldinger, få opp ubesvarte anrop, "ring nummer på nytt" mm.

Styring av musikk fungerer fra minnepenn/sd kort fungerer også bra , spesielt godt fungerer det med Siri /Carplay kombinert med Apple music. Med litt trening/tilvenning her, så har jeg fått en helt annen brukeropplevelse på langtur med å spille musikk. Man får tilgang til millioner av sanger, enormt utvalg av album, artister, spillelister mm gjennom stemmstyring.

Alt i alt er VW's stemmestyring bra på det meste mener jeg unntatt på å finne radiokanaler, der får man mange rare resultater. Bra at VW er god på norsk språk. Siri/Apple/carplay (og antakelig Android Auto også, har ikke testet det) er bedre på navigasjon og avspilling av musikk, men VW fungerer stort sett også bra der, men støtter så langt ikke strømmetjenester slik Carplay gjør. Blir spennende å se når det kommer integrert spotify, om de lager god stemmestyring av alle funksjoner der.

Stemmestyring er utvilsomt mer trafikksikkert om man tar dette i bruk på klimaregulering, telefonbruk, musikkavspilling og navigasjon. Så jeg tenker å lage en guide på Facebook/Youtube som forhåpentligvis vil inspirere folk til å bruke dette mer, slik at kanskje flere får glede og nytte av dette. Har dere tips til funksjoner jeg har glemt å nevne her eller tips til steder på nettet der man finner god/full oversikt over kommandoer/funksjoner ?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

IDChrister

enig i at den fungerer bra, prøver meg som regel bare fram med diverse ting. Men det at du får navigasjonen til å fungere er for meg utrolig, var på bilferie i sommer og fant aldri adressene vi skulle til og endte med å bruke google maps via android auto :(

Kjell Salvigsen

Sitat fra: IDChrister på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:20
enig i at den fungerer bra, prøver meg som regel bare fram med diverse ting. Men det at du får navigasjonen til å fungere er for meg utrolig, var på bilferie i sommer og fant aldri adressene vi skulle til og endte med å bruke google maps via android auto :(

Navigasjon fungerer for meg stort sett bra her i Norge, så lenge man har adresse. Noen steder nedover Europa, jo lenger nedover jeg kom i Østerike, Italia (spesielt i Alpene og på landsbygda), jo dårligere fungerte det og jeg måtte også ty til Carplay/Apple navigasjon Maps/google maps. Jeg har meldt i fra til VW om dette. Så jeg skal redigere/moderere akkurat det i innlegget mitt over :-) Så jeg kan godt skjønne at man heller tyr til google maps/Apple maps om man har feks telefon koblet til Carplay, stemmestyring fungerer stort sett bra med det.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

SveinJ

Bare en liten kommentar til navigasjon. På mine 4 turer nedover til Tysklndog Frankrike har jeg ikke hatt noe krøll med navi og til de adressene vi har skrevet inn, har vi kommet til.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Kjell Salvigsen

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:50
Bare en liten kommentar til navigasjon. På mine 4 turer nedover til Tysklndog Frankrike har jeg ikke hatt noe krøll med navi og til de adressene vi har skrevet inn, har vi kommet til.

Høres bra ut, du har jo meget solid erfaring på slike turer! Jeg tar høyde for at jeg noen ganger har søkt feil, systemet er i noen tilfeller litt bestemt på hvordan man må søke for å få treff. (skrive riktig rekkefølge på sted, gatenavn osv. ) Men noen ganger i alpene sa systemet rett og slett at det ikke klarte å beregne ruten, Apple og Google klarte å beregne rute da vi forsøkte det etterpå bilen ikke klarte det. Men i de aller fleste tilfellene synes jeg bilen klarer dette bra, noe jeg vil vise i en video jeg skal legge ut på Youtube.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA