Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke så veldig mye har skjedd siden 2015

Startet av Jan-Børre Olsen, mandag 24. oktober 2022, klokken 14:24

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Hei,
Fikk hentet vår nye Etron 55 s-line i Arendal og kjørte den oppover gjennom Sverige og Finland. En tur på 2200km som vi gjorde på èn overnatting i Østersund altså 900km første dag og 1300km andre dag. Skal sies at vi kjørte fra kl 0800 til nesten 0500 neste dag så man kan si at vi burde hatt en overnatting ekstra.
Totalt sett kan jeg ikke si meg misfornøyd med den totale reisetiden(kjøring + lading) men jeg hadde virkelig håpet at laderne skulle være mer driftsikker i 2022. Dette var et problem i 2015 når jeg solgte min forrige elbil.

Til tross for at jeg har lastet ned en drøss med app'er for å være klar for turen har man liksom aldri den korrekte når man står der. CK i Lier var første stopp og der var det selvsagt en annen app de brukte nå. Laderen stoppet også lading èn gang av ukjent årsak.
Neste var Mer i Elverum. Her fungerte ikke etron-kortet og når jeg skulle lage bruker for Mer, fikk ikke app kontakt med server så registreringen feilet. Var jævla klar for et dobesøk så hadde ikke tid til å dille og fant neste lader som var en Ionity noen hundre meter under. Denne fungerte og alt vel.
Kjørte så inn i Sverige langt inn i tykkeste skauen der det var en Vattenfall 180kW lader som kun var på Chargefinder appen. Her fikk jeg bare 82'ish kW men greit nok den ladet i allefall og etronkortet fungerte fint. Kom fram til Østersund hvor vi brukte destinasjonslader fra MER hvor etronkort fungerte fint.

Videre brukte vi kun Tesla og alle fungerte finfint. Kudos til Tesla som kan lage en ladeløsning som fungerer, dog med app men de virker. Så kom vi inn i Finland og måtte bruke en Recharge 175kW lader. Denne hadde en fornuftig arm som ladekabelen hang i og laderen fungerte fint. Kjørte videre til Kautokeino hvor Ishavsveien har ladere. Her fungerte etronkortet men laderen fungerte ikke. Fikk feilmelding om at lading ville starte når strøm var tilgjengelig eller noe sånt...akkurat. Visste at Tesla hadde lader i Kautokeino så kjørte dit. Her fikk vi første fjusk på en Teslalader. Laderen stoppet etter kort tid så jeg måtte flytte bilen litt og bruke neste lader som fungerte fint.

Kjørte så til Alta og nå møtte vi skikkelig drittvær etter noen få mil. Kom til Alta hvor det også er en Ishavveien ladepark. Etronkortet fungerte fint men laderen ga bare 35kW. Kl 02 på natten har man ikke tålmodighet til sånt så kjørte til Tesla som bare ligger 10m unna. Her fikk jeg på nytt fjusk med en lader så måtte flytte på meg igjen. Ladet til 80% selv om bilen mente at 53% var nok. Med været som var og meldt over fjellet(Sennalandet) stolte jeg ikke på det og ladet til 80%. Kom ut av Alta og møtte 15cm slaps på veien. Var noen biler som virkelig sleit med å holde seg på veien og etronen fikk virkelig kjørt seg. 255 20" Hakka 10EV og 2,6tonn bil er spennende med 15ms vind. Var redd for at 80% lading ikke ville holde de neste 7 milene til neste lader men heldigvis hadde jeg bare et par mil med slike forhold før brøytebil hadde vært der å sopet bort sørpen og derifra og hjem gikk alt fint.
Totalt gjennomsnittlig forbruk landet på 26,2kWt/100km. Gjennomsnitt siste dag ente på 25,4kWt/100km.

Så til konklusjonen. Det er nok ladere, nesten ikke møtte kø ved ladere men det er tre hovedproblemer:
1. Finne ladere, altså vite hvor de er. Audi MMI finner absolutt ikke alle og kan derfor guide deg en lang omvei. Chargefinder hjelper her men det er ikke superenkelt å bruke. Det ligger litt i IT-land føler jeg. Min gamle far har ikke sjangs til å finne ut av det, faktisk litt i tvil om min onkel i sin beste alder ville funnet ut av det.
2. Fjusk med ladere. At en lader ikke fungerer er en ærlig sak men alltid så kommer det en melding man ikke skjønner eller at ladingen bare stopper.
3. Ladeapper! Det er så mange!!! Det er litt sånn at uansett hvilken app man har, mangler man den ene man trenger for å lade.
Er det virkelig mer lønnsomt for et ladeselskap å ha en stab til å vedlikeholde disse appene enn å bare ha en VISA terminal? Selv brusautomaten på min lokale flyplass har en tæpp løsning. Hva er i veien med å bare ha en sånn fast i laderen?

Ideen med å lade ofte og lite er i mot sin hensikt fordi man bruker mer tid på å finne laderen, parkerer, knote med app wtf, evt flytte bilen til neste lader, enn å bare lade litt ekstra når man først står der.
Må også skryte av etron sin evne til å formidle rekkevidden man har igjen. Nesten aldri(15cm slaps på veien vil nok lure GOM veldig) er man i tvil om at GOM angir reell rekkevidde.

Om man ønsker å sammenligne ICE mot EV på langtur:
Tidligere i uken kjørte vi nedover med en 2018 A6 Allroad. Vi kjørte da E4 og kjørte da ca 150mil fra kl 0700 til kl 0000. Med etron kjørte vi...på bedre veier totalt sett(E45, lengre strekninger hvor man kan holde jevn fart) 130mil fra kl 0800 til kl 0430 neste dag. Kostnaden pr mil er mer eller mindre helt lik(diesel vs el).
Er det en partypooper? Nei egentlig ikke og var klar over den biten. Ikke brukte vi noe tid på å lete etter billigste hurtiglader heller. Det er her hjemme vi forventer at bilholdet virkelig skal bli rimelig. Vi brukte rundt 3000kr/mnd på diesel. Likevel er EV fortsatt for "IT" for veldig mange ser jeg. Jeg kjenner en drøss med folk jeg ikke tørr å anbefale EV enda så her tror jeg Elbilforeningen har en jobb å gjøre.

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Vollis47

Jeg er langt på vei enig med deg selv om jeg aldri har beveget meg så langt nordover med elbil. Har hatt forskjellige elbiler siden 2015 og har flere ganger vært ganske frustrert over ladere som ikke virker. Så heldigvis har vi nå en Tesla som er kjempefin for lengre turer, spesielt i litt ukjent område. Godt å høre at du hadde suksess med Teslas ladere, jeg har ikke alltid hatt det når jeg har prøvd å lade vår Opel mokka i Lyngdal.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektro

#2
Gratulerer med ny bil! :D

Nå hadde du veldig uflaks med Circle K, da.. for de har fikk ny appløsning sist uke, etter x-antall år med den første. Jeg fikk SMS fra dem og lastet ned den nye appen, og mine fem RFID brikker ble overført automatisk. Ser riktig nok at jeg må legge inn betalingskort på nytt. Men det måtte jeg på toget i dag også. Jeg gikk ikke i kjelleren av den grunn. Ellers har jeg ikke hatt noe problemer med å lade min e-tron hos Circle-K de siste årene med RFID brikken som ligger i hanskerommet, i form av et NAF VISA Xtra kort. Jeg ser ikke hvordan en betalingsautomat på laderen skulle gjort det enklere. :)

I går ladet jeg på Mer Kjellstad ved Lier/Drammen. Det fungerte på første forsøk med Audi e-tron kortet. Og jeg kan ikke huske at dette har sviktet hos hverken Recharge, Kople, E.ON, Eviny (BKK) eller Ionity. At mange nå har åpnet for roaming, er en veldig stor forbedring siden 2015. Selv om man av og til kommer til en defekt lader, naturligvis. Men ulikt i 2015 er det nå ladere praktisk talt over alt, selv i Nord begynner det å bli en del alternativer. Og i Norge har de fleste ladesteder flere hurtigladere, i mange tilfeller tosifret antall lynladere.

Dette bringer meg til neste punkt. Ruteplanleggeren og det å finne ladestasjoner i bilens Navigasjon er fremdeles ikke god nok i e-tron, eller noen annen bil jeg har prøvd. Unntatt Tesla innenfor eget nettverk. Det er her det begynner å bli virkelig vanskelig for den gjengse bilist. Den ser jeg! Mulig biler med Google MMI er enkelt nok?

(Chargefinder er ellers et utmerket hjelpemiddel, for oss som liker å nerde bittelitt med dette. Vi som forsåvidt også likte å lese kart eller NAF boka i gamle dager. MyAudi appen har faktisk også en god søkefuksjon for å finne ladere, som virker rimelig oppdatert. Det er ikke like enkelt å ser status, men det vises. Og du kan sortere på DC/HPC/AC i - og utenfor Audi sin roaming sfære. Her forstår jeg at nye elbilister ikke henger med i svingene, men det er altså ikke helsvart. Og definitivt bere enn i 2015, da jeg lastet inn ladere i Navi via minnekort i min e-Golf, basert på lister som NOBIL oppdaterte.)

Med disse verktøyene, samt bilens estmerte batteriprosent ved ankomst, og litt rutine, opplever jeg det over hodet ikke som mer vanskelig å kjøre elbil enn fossilbil. Tvert imot, jeg gruer meg til å tanke bilen når jeg har leiebil i utlandet.

Tesla sine ladere er selvfølgelig et velkomment tilskudd, som gjør det enda enklere å ha elbil. Men jeg vil ikke applaudere de for mye, ettersom de krever nettopp en app.

EDIT: Nedenstående lader i Soknedal skal være rykende fersk, i følge en annen tråd i forumet her. Nå har jeg ikke sjekket om den er i bilens Navi, men den er i alle fall i MyAudi appen som du antakelig bruker uansett.

Du kan se at alle åtte er i drift og ledige, og du kan starte lading enten med denne appen, som du antakelig bruker uansett, eller kortet. En fordel er også at operatørene ikke behøver å utstyre alle AC ladere med bankterminaler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Her må e-tron-eiere pitche inn, men for meg høres det dessverre ut som det er noe galt med den nye bilen din. Både mange feilede sesjoner og hastighetstrøbbel. Så mye trøbbel som du har hatt på denne ene turen har ikke jeg hatt totalt sett på seks år, eller noe, med elbil. Fem av de med to elbiler. Totalt antall hurtigladinger vet jeg ikke, men hadde vel 125 bare på Model X-en, så det er vel 150-200 et sted.

Kan ikke huske å truffet på mer enn én defekt lader, det var en Tesla-lader på Brokelandsheia, men den stod det merket defekt på (riktig nok med sprittusj..), så jeg kunne sikkert bare flyttet meg og latt være å plugge i, men hadde allerede stoppet der og fant ut jeg ville teste. Det var hauger av andre ledige.

At det er mye rot med brikker og apper og kort og drit er velkjent, men snakker om når man først er autentisert.

Jan-Børre Olsen

Det viser seg nå at alle 175kW laderene fra ABB har en feil som gjør at alle biler har lav ladehastighet på de laderene. Kan bare håpe at de får oppdatert de.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Moggen

Når jeg kjøpte min første elbil med CCS hurtiglading for snart 10år siden, så det ut som at hurtiglading straks skulle bli enkelt og heldekkende.
Istedet har vi en mengde operatører, mange lokale i noen spesifikke lender, som alle utviklet sine egne betalsystemer.
Nå må det lovverk på plass slik at vi i hela eu kan betale med kort (så kan entusiaster i tilegg få betale med.chipp, apps og andre gadgets).

filtvet

Enig, jeg er så utrolig lei at man skal måtte installere en app for alt mulig - inkludert lading. Og selvsagt må man taste inn og lagre kredittkort inn over alt som øker sannsynlighet for misbruk.

Når vi kjøpte elbil valgte vi en som gjort at vi kunne reise til hytta uten å hurtiglade. Lader nå kun med brikke i Oslo og på hytta. Har ladet på tesla sc 4 ganger på 1 år.

elektro

Startet i kveld lading på en Kople AC stolpe plassert på en regntung, mørk parkeringsplass. Til det brukte jeg MyAudi appen. Før jeg skulle dra, brukte jeg samme app til å starte varmen i bilen. Tør påstå at det er rimelig smidig.

Vanligvis bruker jeg RFID kortet som ligger i hanskerommet, det gjorde jeg også da jeg lynladet på IONIY tidligere i dag, men i kveld følte jeg for å fiske opp mobilen fra lommen i stedet. Ettersom det var den jeg hadde for hånden. Det var utrolig enkelt, og det kunne like gjerne stått Mer eller Recharge på laderen, for å nevne noen. Totalt en halv million ladepunkter i Europ. Så joda, ting går fremover. :)

Hvordan hadde det vært enklere å bruke et betalingskort? Og skulle man da utstyrt hver av de 18 stolpene med totalt 36 ladepunkter der jeg parkerte i kveld med hver sin betalingsterminal? Det er galskap å tvinge frem noe slikt, og det kan ikke bunne i annet enn manglende kjennskap til alternativene. Tving heller alle til å tilby roaming.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: elektro på tirsdag 08. november 2022, klokken 21:39
Startet i kveld lading på en Kople AC stolpe plassert på en regntung, mørk parkeringsplass. Til det brukte jeg MyAudi appen. Før jeg skulle dra, brukte jeg samme app til å starte varmen i bilen. Tør påstå at det er rimelig smidig.

Vanligvis bruker jeg RFID kortet som ligger i hanskerommet, det gjorde jeg også da jeg lynladet på IONIY tidligere i dag, men i kveld følte jeg for å fiske opp mobilen fra lommen i stedet. Ettersom det var den jeg hadde for hånden. Det var utrolig enkelt, og det kunne like gjerne stått Mer eller Recharge på laderen, for å nevne noen. Totalt en halv million ladepunkter i Europ. Så joda, ting går fremover. :)

Hvordan hadde det vært enklere å bruke et betalingskort? Og skulle man da utstyrt hver av de 18 stolpene med totalt 36 ladepunkter der jeg parkerte i kveld med hver sin betalingsterminal? Det er galskap å tvinge frem noe slikt, og det kan ikke bunne i annet enn manglende kjennskap til alternativene. Tving heller alle til å tilby roaming.
Kan vel bare ha én eller to terminaler og velge lader på en skjerm akkurat som mange drivstoffpumper? Så forbanna vanskelig er det ikke å få til med vanlig betalingsterminal, det finnes jo tross alt en del erfaring og løsninger for det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Moggen

#9
Har selv en elbil med nok rekkevidde for å slippe hurtigladekaoset til hverdags.
Men i sommer skulle familien ut på tur i våre nordiske naboland.
Till tross for litt forberedelser (brukte vel 1 time innen ferie til å finne ut av hurtiglademarkedet i danmark, og laste ner og registrere mitt visa i 2 ulike apper.
Till tross for det ble det vid 2 tillfeller til å ringe operatørerne, argumentera med clever(?) om hvorfor det ikke fungerte med deres app, grunnet feil landskod (måtte ha en dansk telefon/bankid for å gjennomføre betaling).
Tja kanske hade en pan-europeisk roamingaktør løst problemet, men hvorfor i hele verlden skal det behøves?? Vis en tysker leier elbil på gardemoen for å ha ett møte i oslo, bør denne personen da trenge å sette seg inn i våres lademarked og roamingtillbud... hvorfor i hele verlden kan man ikke bare få betale med sitt betalkort og vare ferdig med det?!

Finns det noen annen marked som ikke håndterer kortbetalinger, uten imnført egne betalsystemer? narkotikasalg? noen som vet?

elektro

Angående Type2 lading, høres det veldig komplisert ut å gå kanskje 20 meter bort til en felles betalingsterminal som betjener et titalls ladere, potensielt stå i kø, gjennomføre kjøpsprosessen med bankkort (velge lader, få kvittering osv). Uten å kunne se/høre visuelt at ladingen starter. Ser at noen lynladere også har en sånn løsning. Dette sett opp mot å plugge inn, og holde frem RFID brikken eller velge lader i en app. For så å få full historikk i etterkant.

Leiebil fikk jeg erfare selv forleden. Nå kunne jeg bare tatt med min private e-tron RFID eller brukt appen, men jeg ønsket å bruke firmaet sitt Eurocard og ikke bytte betalingskort i e-tron charging service profilen. Løsningen ble å legge inn firmakortet i Circle K appen (det tok ca. 20 sekunder) og forholde meg til dem, de to-tre gangeren jeg trengte å lade. I tillegg hadde jeg en drop-in Type2 lading hos Kople over natten, hvor jeg scannet en QR kode på stolpen og tastet kortdetaljer (dette tok også ca. 20 sekunder).

Dersom vi får på plass pan-europeisk roaming, som langt på vei er en realitet, men ikke lovbestemt i dag, kan leiebilselskapene bare ha en RFID brikke på nøkkelknippet. Ev. bruke Plug & Charge, på samme måte som de fakturerer bompasseringer og bøter.

Ja, jeg ser mange scenarioer hvor bankkort er å foretrekke. Men det er ti år for sent. Som alle operatører sier, det er teknisk utfordrerne - og vil få på bekostning av utbygging. Roaming og Plug & Charge er veien fremover.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: elektro på mandag 14. november 2022, klokken 19:37

Ja, jeg ser mange scenarioer hvor bankkort er å foretrekke. Men det er ti år for sent. Som alle operatører sier, det er teknisk utfordrerne - og vil gå på bekostning av utbygging. Roaming og Plug & Charge er veien fremover.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. november 2022, klokken 15:14
Ganske imponerende hvor mange superladere som er bygget fra Trondheim og nordover på E6. Regner med at Verdal mest blir bygget fordi Levanger-laderne begynner å dra på årene (150 kW).

De burde egentlig satt opp noen i Namsos....der er det langt til lynladere.
For Namsos finner jeg 4 ladere hos Circle K ved Spillum, 4 Mer-ladere ved Namsos Storsenter og en Enecharge AS ved Søren R Thornæs veg 10 (Plugpay), i tillegg til 2 50 kW-ladere ved Extra i Jernbanegata.

Langs E6 er det noen 50 kW-ladere mellom Steinkjer og SuC ved Brekkvasselv som har 12 V3-ladere. Det er ca 14 mil mellom Steinkjer og denne SuC-stasjonen. 22,5 mil mellom SuC Stjørdal (AK 7500).

Jeg har dessverre ikke formening om dette er tynt eller "greit nok". Og sikkert fint med flere SuC-stasjoner og andre ladeselskaper å benytte. Nå holder vel Ionity på med å bygge stasjon ved Namskogan, ikke så langt fra SuC Brekkvasselv. Det vil nok hjelpe på.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA