Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel - 7 kW - Enyaq vs ID4

Startet av ØyvindF, lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:37

« forrige - neste »

ØyvindF

Har sammenlignet praktisk ID4 - medfølgende ladekabel for "lav-ampere" type 7 kW, fra vanlig stikkontakt vs Enyaq sin variant. Testet på Enyaq IV80x.

Resultat- 16 amp kurs, så er lade-enheten som følger med ID4 mye mer effektiv. Får 5-6 km/time på Enyaq lader vs 9-10 km/time fra ID4enheten - altså begge testet på Enyaq.

Hvis noen har samme erfaring - eller om de finnes tips på hva som kan være feil her så er jo det av interesse.

Orbit

Litt tynt med informasjon fra din side her, men vil i utgangspunktet tippe på at ladekablene er stilt inn på forskjellig strømstyrke.

Ingen ladekabler kan levere 7 kW fra vanlig stikkontakt (som ville gitt i området 40 km/time). Selv om du har 16A kurs, så er det en lavere begrensning i ladekablene du får med bilen. Normalt er dette 8A for biler levert til Norge fra VW-konsernet. Biler levert utenfor Norge/Finland/Frankrike får kabel som støtter 10A. I tillegg er det mulighet å stille noen ladekabeler ned på "halv fart", i praksis 6A

Om du har delenummer på ladekablene vil det hjelpe. Jeg tipper det ikke er noe feil her, bare litt forskjell i kabler, f.eks dersom ID.4'en er en importbil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA