Budsjett 300k - 2 personer - mest bil for pengene

Startet av DanielEK, lør 15. okt 2022, kl. 08:11

« forrige - neste »

DanielEK

Hei, har bodd i sentrum og ikke hatt behov for bil. Kjøpt en bolig litt utenfor sentrum og ser nå behovet for å ha et fremkomstmiddel. Vi er to personer og bruken blir småturer og potensielt noen lengre i blant. Budsjettet er ca. 300k og hovedkriteriet er mest bil/verdi for pengene. Føler at det vil lande på en Kona 2020 modell da bilen ser ut til å dekke de fleste behov innenfor budsjettet. Hva tenker dere?

Electric cars in Norway

En no brainer slik jeg tenker det - er å gå for en brukt Kona eller e-Niro begge med 64 pakka...de får du pent brukt nå... eller så slår jeg et slag for en av de tidligere TM3 men da får du nok de US bygde som ikke er like godt skrudd sammen som de kina lagde som kom seinere...   uansett hva du gjør - kjøp deg en bil som har ok hurtiglading... alt annet enn hurtiglading vil sakte men sikkert forsvinne...

DanielEK

Takk for svaret.

Har vurdert TM3, men virker som jeg må opp til ca. 350k, og selv da må gå for lower-end specs og +120.000km stand. Er generelt skeptisk til høy km stand grunnet rep. og service kostnader.   

Logikken sier at siden E-Niro er en mindre bil og Kona er da et bedre alternativ og mer bil for pengene? Hvilken års modell bør jeg gå for mtp. budsjettet? Er det verdt å betale litt mer for en 2020 modell fremfor en 2019? Eller lønner det seg å kjøpe nyere?

DanielEK

Ah, så lite er jeg oppdatert. E-Niro er jo "samme bil".

Kona eller E-Niro, og hvilket årsmodell får man mest for pengene?

el-H

Sitat fra: DanielEK på lør 15. okt 2022, kl. 18:02

Logikken sier at siden E-Niro er en mindre bil og Kona er da et bedre alternativ og mer bil for pengene?

Det er Niro som er størst 4,375 meter lang og bagasjerom på 451/1405 liter
Kona er 4,2 meter og bagasjerom på 332/1114 liter

Barid Bel

Niro ble oppdatert for 2020 med app og litt større skjerm, så med den har man mulighet til forvarming/kjøling fra telefon. Synes det er såpass praktisk at det er verdt det.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

batterimannen

Kona har elektrisk justerbare seter på begge sider (uten minne). E-Niro har elektrisk justering på førersiden (uten minne), men manuell på passasjersiden. Hvis dere byttet på hvem som kjører, så synes jeg det er kjekt med elektrisk.

Kona har Head Up Display (HUD), hvor du ser din egen fart, fartsgrense og enkel navigasjon (antall meter til avkjøring, visuelt hvilken utgang du skal ut av i en rundkjøring osv.) i en plate som er ved frontruta. Infotainmentskjermen på Kona er også plassert høyere enn i E-Niro.

E-Niro har mer plass i bagasjerommet (litt dypt) og mer plass i baksetet (lengderetning).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kaiat

De fleste E-Niro med el.seter har minne på førersiden. Unntaket er et parti biler der fabrikken visstnok hadde gjort feil og leverte biler med el.seter uten minne. Det er mulig at det er importbiler på markedet som har den konfigurasjonen også.

Electric cars in Norway

Sitat fra: kaiat på man 17. okt 2022, kl. 16:47
De fleste E-Niro med el.seter har minne på førersiden. Unntaket er et parti biler der fabrikken visstnok hadde gjort feil og leverte biler med el.seter uten minne. Det er mulig at det er importbiler på markedet som har den konfigurasjonen også.

Ja, hvertfall den første versjonen hadde det, husker jeg. Mener jeg har sett import biler uten minne... Kjøp norsk bil!

geear

Alle first edition av e-Niro hadde elsete med minne, trodde det var standard i Norge.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA