Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hyler og piper ved møtende trailere

Startet av filtvet, onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:33

« forrige - neste »

filtvet

Flere som har fått dette problemet etter siste sw-oppdatering?

"Korrigerende styring" når jeg prøver å legge meg godt til høyre når en 25m trailer kommer mot meg på 2-felts vei. Piper voldsomt. Vil Tesla at jeg skal styre mot traileren?

Det har ikke skjedd før siste oppdatering. Ikke noe med Ap å gjøre.

Motorwatt

Kanskje du legger deg så langt til høyre at du krysser den hvite kantlinjen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Jeg har flere ganger opplevd følelsen av at bilen styrer svakt/forsiktig mot selve faren, helt motsatt av hva man skulle forvente. Jeg har som regel opplevd det nær kanten på smale veier med stiplet kantlinje. Da føles det som at bilen styrer videre ut mot kanten, men dette er så svakt at det føles helt udramatisk. Likevel oppleves det merkelig.
for meg har dette vært slik i laaang tid over mange versjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:37
Kanskje du legger deg så langt til høyre at du krysser den hvite kantlinjen?

Nei, krysser ikke men kanskje akkurat nå den. Men det er ikke konstent. Noen ganger hyler den, mens andre fremprovoserte ganger skjer det ingenting.

Radial

Står i displayet hva den reagerer på + veimerkingen blir rød, vår Y reagerer nå ekstra mye når vi kommer nære grøfta etter Vision ble innført.
Trolig fordi vi må nærme hvitstripa pga feks møtende trafikk.

Problemet var aller størst på veier uten striper i midten og du møter noen, vet ikke om nyeste sw fremdeles sliter med dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Sitat fra: filtvet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:33
Flere som har fått dette problemet etter siste sw-oppdatering?

"Korrigerende styring" når jeg prøver å legge meg godt til høyre når en 25m trailer kommer mot meg på 2-felts vei. Piper voldsomt. Vil Tesla at jeg skal styre mot traileren?

Det har ikke skjedd før siste oppdatering. Ikke noe med Ap å gjøre.
«Problemet» er nok at mange av oss bruker autopilot på veier som dagens løsning ikke er beregnet for.

Motorwatt

Autostyring:

Autostyring
For å aktivere autostyring i Model S og Model X, trekk mot deg to ganger på cruisekontrollspaken til venstre for rattstammen. I Model 3 og Y, trekk ned girspaken på høyre side av rattstammen to ganger. Et grått ratt-ikon vises på skjermen, ved siden av speedometeret, når systemet er tilgjengelig for aktivering. Et blått ratt-ikon vises på skjermen, ved siden av speedometeret, når autostyringen er aktivert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. oktober 2022, klokken 12:15
Autostyring:

Autostyring
For å aktivere autostyring i Model S og Model X, trekk mot deg to ganger på [/b]cruisekontrollspaken til venstre for rattstammen. I Model 3 og Y, trekk ned girspaken på høyre side av rattstammen to ganger. Et grått ratt-ikon vises på skjermen, ved siden av speedometeret, når systemet er tilgjengelig for aktivering. Et blått ratt-ikon vises på skjermen, ved siden av speedometeret, når autostyringen er aktivert.

Jeg bruker Autostyring på alle mulige veier så jeg vet at den kan aktiveres på forskjellige veier.
Men det er forskjell på beregnet og kan

filtvet

Hallo. Dette skjer UTEN autopilot slått på. Og det har kommet etter siste oppdatering.

"Your holding it wrong" - Apple.

OlaM

Jeg har hatt masse fantombremsing og kollisjonsvarsel med TACC, men synes det ble bedre etter de siste oppdateringene. Men har ikke kjørt så mye siden da. Får se neste helg, da skal jeg en tur over fjellet.
'21 3LR

SayWhoooaaat

Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 17:26
Hallo. Dette skjer UTEN autopilot slått på. Og det har kommet etter siste oppdatering.

"Your holding it wrong" - Apple.

Dette har blitt mye verre i de siste oppdateringene ja.
Jeg starter nå hver tur med å gå inn i settings og huke vekk "forward collision warning" og "emergency lane departure avoidance".

Disse funksjonene er Teslas største svakhet etter min mening. Jeg blir litt for sur når bilen skriker til meg..
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 17:26

Dette er funksjonen for å unngå at du kjører i grøfta (EU pålagt sådan). Kan slåes av, men må gjøres for hver tur. Finner det langt ned i Autopilot innstillingene. Godt eksempel på krav fra EU som kommer før teknologien er moden. Samme med automatisk fartsbegrenser. I motsetning til krav om ESP og ABS, som er modne teknologier som funker.

Mulig den har blitt værre, har gjort det til en vane å slå det av, ellers så slår jeg den av ved første pip. Er samme dritt på alle nyere biler, funker dårlig på smale norske veier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Prøvde å slå av nesten alle "advarsler" på vei hjem RV3. Men jaggu som kom den 1 gang likevel. Fikk også masse advarsler når jeg forsøkte å slå hver enkelt funksjon av.

Godt mulig det er byråkrater i Eu sin feil. Vi har sikkert for smale veier her.

Radial

Blinka 3 blink i TACC, men venta bittelitt med å skifte fil på E6. Resultatet ble full alarm om feltskifte og nøkking i rattet, men jeg dro den over i feltet jeg skulle i med litt makt. Samboeren stod småredd og lurte på hva bilen klaget på nå igjen 🤨

Så feltstriper på motorveien krever blink med blinklys aktive for å unngå alarm virker det som. Mulig det har vært sånn lenge, opplevde det først nå😆
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:17
Blinka 3 blink i TACC, men venta bittelitt med å skifte fil på E6. Resultatet ble full alarm om feltskifte og nøkking i rattet, men jeg dro den over i feltet jeg skulle i med litt makt. Samboeren stod småredd og lurte på hva bilen klaget på nå igjen 🤨

Så feltstriper på motorveien krever blink med blinklys aktive for å unngå alarm virker det som. Mulig det har vært sånn lenge, opplevde det først nå😆
Når NOA foreslår filbytte (blå strek midt i feltet) holder det med 3-blink. Når man selv initierer filskiftet må man slå på blinklyset (dra hendelen helt enden). Slik har det vært i laaaaang tid (flere år?).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA