Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rød fastnøkkel og power limit [Solved]

Startet av Warlock, fredag 30. september 2022, klokken 04:01

« forrige - neste »

Warlock

Så var det plutselig vår tur da..

Lørdag for ca en uke siden var vi på kjøretur med "Kula", en 2010modell med Enerdel-batteri som har gått ca 89.000km på sine 12 år. Den stoppet plutselig mens vi ventet på klar bane i ei rundkjøring, så bittelitt panikk, men den startet rett opp igjen. ca 5min senere døde all motorkraft i en tunnel mens vi kjørte i ca 60km/t ...
Begge gangene lyste rød fastnøkkel-symbolet og "power limit" lyset kom på. Bilen hadde vel SOC på ca 90%. Uansett, vi snudde og dro hjem, uten noen flere hendelser. Bilen står i parkeringskjeller, rimelig tørt og fint.

Natten etter testet jeg med å kjøre rundt i nabolaget... lenge... kjøre noen mil og i ca 1.5timer uten at noe skjedde. Erklærte at nå fikk jeg nok ikke fremprovosert feilen og tenkte å dra hjem igjen. Der jinxa jeg gitt...
Iløpet av de neste 10-15minuttene døde den vel kanskje 5-6 ganger og det tok tid å komme seg hjem i tilnærmet trillefart. var muligens ikke et fullt minutt en gang mellom hver gang den døde. Rød fastnøkkel og "power limit" lyste begge fast hver gang feil oppsto (dvs det var vel bittelitt kraft for gangfart på flatmark, kontaktorene åpnet seg seg ikke, og rød høyspenntfeiltrekantlampa lyste ikke). Jeg hadde dessverre ikke med meg noe måleinstrumenter el. Jeg hadde kjørt ned bilen til ca 50% og når jeg startet opp igjen etter første feil hadde den ramlet til ca 3035 på SOC nåla...

Har prøvd å lese ut med CHAS og ComTool fra bilen (se vedlagte bilder) men finner ingen feil. Går det an å lese ut "historiske feilverdier" fra CPU noen plass og må man eventuelt ha Omitec-enheten for det?
(Historiske feil på RLEC har vert slik i alle fall siden 2016, da jeg første gang leste de ut)

Har nå plugget på en Duinomite Mega med "nye nicometer" (takk Baudemo) og satt bilen til lading, alt ser fint ut
(Tror Debug-skjermen for Enerdel bugger med at den har en linje for mye og scroller)

Kipt å kjøre en bil man ikke helt kan stole på så;
noen som har noen ideer om hvordan feilsøke videre?

elektrolux

Du kan ha en dårlig/defekt celle.

Enerdel batteriet er bygget opp med 2 like halvdeler og dersom den ene svikter kjører du inntil 50 km på den andre halvdelen.

Trenger du en batteriblokk har vi det på lager.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

worry

Jeg også mistenker noe med batteriet. Men mest at du har vann i kassa. Typisk at du får kondensering, nå som det er litt kaldere ute. Styrekortene får vannet i dråper som gir små kortslutninger.
Har du hatt ut batterikassa og sjekket for fuktighet noen gang?
Think lithium

Warlock

#3
Nei, har ikke tatt ut batteriet da det (til nå) ikke har vært behov for det. Har understellsbehandlet kassa tidligere med epoxy brunox og med gummimasse utenpå for å tåle det som måtte komme av steinsprut.  Frykter vann/fukt vi også, men iom den står normalt i tørr parkeringskjeller, og det ikke var regn og eller noe da vi kjørte virker det litt for tilfeldig at det skjer akkurat nå. Ser heller ikke noen tegn på at en celle direkte svikter ut i fra ComTool i alle fall?

Men, jeg vet ikke om det er normalt, på nico-meteret var det opp mot 8% forskjell på de forskjellige SOC-variantene når den nå ledet, så det kan være vi ikke så ofte har passert 80% eventuelt ikke har latt den få stå lenge nok å utjevne cellene i senere tid. Kan den rett og slett ha stoppet siden det var for stort avvik mellom det den trodde skulle være SOC og det som var i realiteten? (Jeg tror jeg leste noe om rekalibrering av SOC rn plass siste uka (mulig det var for Zebra? Husker ikke alt)

Uansett, det beste hadde vært å kunne lese ut hva som var feil, om slik historie lagres. Spørsmålet er bare om dette er mulig?

Og jepp, er interessert i celler om det viser seg at nen må byttes (takk for tilbudet), også RLEC-kort om de har tatt kvelden, men ser ikke slik ut

pexic

Hi

You have to take the laptop with you and drive untill the error reppears, at that moment use CHaS and print-screen the error report.

Warlock

Ja, må nok det ser det ut til, hadde håpet jeg slapp det, siden det tok halvannen time å fremprovosere sist (er ikke sikker laptopbatteriet holder så lenge en gang :P)
Hadde besøk av hma med diagnoseutstyret til "trondheim thinkers" for 6-7-8år siden da varmekolben røk, og synes jeg husker han leste ut historiske koder på bilen dengang, mulig jeg tar feil da jeg ikke finner noe info om det noen annen plass.

Etter å ha søkt litt ser jeg forøvrig at folk har hatt alt fra løs jordingskabel til defekt ABS med samme feilsymtom, så trenger ikke en gang være noe fra batteriet. Tror nok å få rett feilkodeavlesning her er alfa og omega.
Men ja, ser nesten ut til at jeg nok dessverre må fremprovosere feil og lese av før restart. Virker som du har rett i at det er eneste (praktiske) løsningen ja.

pexic

good luck and keep us posted, IMO 95% it is not the battery fault ;)

Warlock

#7
En liten oppdatering her.
Nå vil den knapt kjøre noen hundre meter før den kicker inn med feil (i alle fall i går kveld) men denne ganger blinker powerlimit (og rød fastnøkkel lyser kontinuerlig) før tror jeg powerlimit lyste fast.

CHAS gir noen feilmeldinger i FtlSt0-4 (se vedlegg) som om jeg har lest av rimelig rett blir:

aps1_3_dis_fault = fault_status[0]^7;
aps2_3_dis_fault = fault_status[0]^8;

aps_conflict_dtc_fault = fault_status[3]^10;


Eneste jeg finner om APS er at hma kaller akselrasjonspedalen for "APS" i et innlegg så stemmer det?
Og er det noen som vet hva feilmeldingene eksakt er?
Feilsøker og googler videre...

bcx238h

Hei!

Det kan faktisk være pedalen.
Når jeg sjekker koblingsskjemaene, så finner jeg i hvert fall "APS1-3" som kontaktpunktnavn.

Se selv:



Så kanskje er det dårlig kontakt, fuktighet ... ?

Warlock

 :+1:

Bra spotta!

Ja, kan være fuktighet/irr i kontakt eller lignende, så må nok se på pedalen mm.

Educated guess her er at det er en partre potmetere eller lignende som bør gi samme måltall på hvor mye pedalen trykkes inn, og nå gir en av de (f.eks nummer 3) feil verdi i forhold til de to andre...
så feil mellom 1-3 og feil mellom 2-3

Ser om jeg finner en brukt del å eksperimentere med også :)

bcx238h

Lykke til!

Hadde en gang en firmabil (VW Caddy) som kronisk slet med fuktighet osv. i pedaleriet. Har kjørt flere ganger med fast turtall uten sjanse å ta vekk gassen.  ::)

pexic

aps1_3_dis_fault   fault_status[0]^7   s      APS disagreement > 25% between signals - likely faulty sensor or harness
aps2_3_dis_fault   fault_status[0]^8   s      APS disagreement > 25% between signals - likely faulty sensor or harness
aps_conflict_dtc_fault   fault_status[3]^10   M      APS 1 2 or 3 disagreement

:+1:

Warlock

#12
Got a "new" accelerator pedal in the snail-mail to day, which I need to pick up and install, hopefully this is the solution :)

Pexic, is that your own wording, or is it cut-pasted from somewhere?
If the latter, are this something you are willing to share?
I don't seem to have any document which elaborates on the fault messages

pexic



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA