Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan rulle sammen ladekabler (eller kabler generelt) uten at de blir ødelagt.

Startet av sla, søndag 07. oktober 2012, klokken 22:01

« forrige - neste »

Vikingo

Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Mhagen3


Elmo

Det der lærte jeg faktisk av faren min en gang i barndommen ;)

Vel så viktig på hageslangen som på skjøteledninger - hvis du ikke har slangevogn da :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Denne tråden burde blitt værende øverst som en sticky.

Der var en som forsøkte å lære meg dette på Wave, men kom ikke helt i mål. Nå blir det ut og øve mer helt til det sitter.

Har faktisk en forlenget PSA ladekabel med slike spiraler etter at forrige eier tydeligvis har benyttet skuldermetoden over tid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. oktober 2012, klokken 06:07
Der var en som forsøkte å lære meg dette på Wave, men kom ikke helt i mål. Nå blir det ut og øve mer helt til det sitter.

Kanskje tjuvtrene på garnnøstene til fruen eller noe tilsvarende. I alle fall hvis det er skitvær ute. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Dette går vel under kategorien: "Ting man ikke visste man gjorde galt".

Stemmer for sticky!

Fortjener sikkert et lite avsnitt på wiki'en også.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

hens

Prikken over "I" en er den lille snoren som holder kabebunten ryddig.
2 kabelkveiler vil alltid forsøke å pare seg....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. oktober 2012, klokken 06:07
Har faktisk en forlenget PSA ladekabel med slike spiraler etter at forrige eier tydeligvis har benyttet skuldermetoden over tid.

Akkurat for ladekabelen (på ca 4m) ser jeg ingen grunn til å bruke denne metoden. Å brette den dobbelt før du kveiler gjør samme nytten.
Men for skjøteledninger derimot, er det alfa omega.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

bkv


Akkurat for ladekabelen (på ca 4m) ser jeg ingen grunn til å bruke denne metoden. Å brette den dobbelt før du kveiler gjør samme nytten.
Men for skjøteledninger derimot, er det alfa omega.
[/quote]

Min ladekabel er 10m lang og denne teknikken skal jeg prøve. Kabelen er dessverre blitt tvunnet etterhvert.
Mitsubishi i-Miev 2017

cra

Sitat fra: hens på mandag 15. oktober 2012, klokken 17:04
Prikken over "I" en er den lille snoren som holder kabebunten ryddig.
2 kabelkveiler vil alltid forsøke å pare seg....!

Tenkte å sette på noe a'la http://dx.com/p/7720?Utm_rid=77233494&Utm_source=affiliate etterhvert. Synes det er greit med litt farge på buntebåndet så man ser hvor det er og om det er krøllet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 08:39
Tenkte å sette på noe a'la http://dx.com/p/7720?Utm_rid=77233494&Utm_source=affiliate etterhvert. Synes det er greit med litt farge på buntebåndet så man ser hvor det er og om det er krøllet.

Til de som har Biltema i nærheten, er jo: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Kabelholder-av-borreband-10-stk-23252/ samme produkt.

Fra DX ville jeg heller kjøpt: http://dx.com/p/stylish-nylon-cable-ties-7-8-pack-11561?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=7720&u=11561 Her kan borrelåsen festes på ledningen i den ene enden.

Forøvrig er jo "over og under" metoden velkjent for oss med seilbåt, i motsetning til motorbåtfolket der dette er en godt bevart hemmelighet.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 09:48
Fra DX ville jeg heller kjøpt: http://dx.com/p/stylish-nylon-cable-ties-7-8-pack-11561?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=7720&u=11561 Her kan borrelåsen festes på ledningen i den ene enden.

Snertnent! Men kanskje litt i korteste laget? (4 tommer). Tenkte å bare sette et par sting med sysettet kongen spanderte på meg da jeg var inne til førstegangstjeneste. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA