Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dashcam

Startet av Liberalisten, tirsdag 20. september 2022, klokken 21:27

« forrige - neste »

Liberalisten

Hvilke av SUV-elbilene har laget mulighet for dashcam 24/7, altså strøm rett fra batteripakka til USB foran og bak? VW, Toyota, Kia, etc?

Det er skremmende for meg med biler så fullpakket av elektronikk at en drøss elbil-produsenter ikke er obs på behovet for å dokumentere egen kjøring + alt rundt bilen 24/7.

Testere burde tydelig uttrykke denne mangelen når de tester biler uten muligheten. Det er ikke veldig komplisert å legge nedjustert strøm bak en sikring her og der, ikke la USB tappe minibatteriet flatt.


Daniel_0007

Sitat fra: Liberalisten på tirsdag 20. september 2022, klokken 21:27
Hvilke av SUV-elbilene har laget mulighet for dashcam 24/7, altså strøm rett fra batteripakka til USB foran og bak? VW, Toyota, Kia, etc?

Det er skremmende for meg med biler så fullpakket av elektronikk at en drøss elbil-produsenter ikke er obs på behovet for å dokumentere egen kjøring + alt rundt bilen 24/7.

Testere burde tydelig uttrykke denne mangelen når de tester biler uten muligheten. Det er ikke veldig komplisert å legge nedjustert strøm bak en sikring her og der, ikke la USB tappe minibatteriet flatt.

Har ikke hørt om noen som kan filme 24/7, har vært mye problemer med elbiler at store batteriet ikke skjønner at lille batteriet aka 12 volt tømmer seg og bør kanskje lades. Vil tro at tesla er best på det.
Model 3 2019 LR Rwd

TB

Virker som dette med tomt 12V er noe alle bilprodusentene har slitt med. Dermed har ikke dashcam vært noe tema, men mulig det er på vei til å endre seg, ser en kan få intigrert dashcam fra noen produsenter.

Kanskje blir det samme utvikling for dashcam som for navigasjon?

Først var navigasjon et løst tilbehør. Så kom produsentene med intigrerte løsninger, men de var dyr og ikke spesielt gode sammenlignet med de en kunne kjøpe løst. Idag kan en på flere modeller selv oppdatere kartet via direkte fra bilen eller via SD kort.

Om dashcam blir en intigrert del av bilene, det enten betales for ved kjøp, eller et abonnement, gjerne med video lagret i skyen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Jeg ville nok heller kjøpt et eget batteri på løst, til et sånnt formål, enn å bruke bilens startbatteri når bilen er forlatt.

Gjerne ett som har både usb-utgang og 12V-utgang, så du kan bruke det som booster, dersom du skulle trenge starthjelp.

geear

Meg bekjent så er svaret på spørsmålet til trådstarter kun Tesla Y og X (fra mars 2018, evt. tidligere med FSD og MCU2-oppgradering). Alle de andre jeg kjenner til krever finurlige triks for å hente strøm når de er av.

Hadde always-on cam med bevegelsesdeteksjon i e-Golf for mange år siden. Den stod vel aldri lenger enn 8-10 dager, men det fungerte fint det, selv uten vedlikeholdslading. Med et litt mer strømkrevende nytt 2-kanalskamera så er nok veien å gå å ha en separat batteripakke som lades når bilen er på, og går den tom, så går den tom, men du får iallfall startet bilen igjen. Kan jo enten være en lithium/nødlader-type, eller et ekstra "startbatteri", som lades av DC-DC når bilen er på, men ikke ellers.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA