Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

ViktorS

#1695
Ny oppdatering:
Installerte siste oppdatering, og måtte ut å flytte bil pga brøyting. Fikk fort feilmelding om at klimaanlegget er fucked. Etter litt kjøring, så oppdaget jeg masse klikkelyder når jeg skulle snu på en snuplass. Måtte teste litt, og Disse lydene kom gjerne når jeg hadde litt trykk på pedalen, men ikke så mye at jeg fikk sleng. Lydene hørtes ut som de kom fra midten av motoren framme, nede ved beina omtrent.  Høres ut som noen slags form for brytere som slår inn/ut, men lydene kunne ikke sammenlignes med noe jeg har hørt før i bil med antispinn og slikt.

Har sendt mld i app disse tingene, sammen med duringa fra ve forhjul og litt panelgaps. (Kun en ved bakdøra som er noe jeg orker pirke på)

Fått til 19 januar hehe. Har best Tesla ta kontakt ang tidspunkt, transport av bil fra Hfest til Tromsø, samt lånebil. Spennt på hva de sier. Har en forventing til at dette ordner seg ganske så greit :)

Seff er jeg skuffa over at man skal plages, men jeg har selv jobbet i bransjer der nye produkter har feil, så har forståelse for at ting skjer. Så jeg er ikke sur av den grunn:) bare interresant å se hvordan de løser dette.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ViktorS

Sitat fra: Kim- på lørdag 24. desember 2022, klokken 11:47
De lydene kommer når antispinn funksjonen jobber

Er de så kraftige altså? Var ikke likt noe annet jeg har hørt på andre biler med antispinn. Men ja, det var det første jeg tenkte jeg også, men gjorde ikke noe som skulle utløse at hjula skulle spinne da :/ men mulig du har rett :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Kim-

Ja, også kjenner man det slår litt i gasspedalen av og til hvis en drar på. Litt trykk på pedalen tilsvarer en del mer moment enn du kanskje er vant med fra fossilbiler/andre elbiler
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ViktorS

Sitat fra: Kim- på lørdag 24. desember 2022, klokken 11:53
Ja, også kjenner man det slår litt i gasspedalen av og til hvis en drar på. Litt trykk på pedalen tilsvarer en del mer moment enn du kanskje er vant med fra fossilbiler/andre elbiler
Mulig du har rett. Men jeg er ikke av de som trykker på veldig. Lyden kommer rett og slett ved jevn fart i 5kmt og fullt rattutslag. Høres dog ikke ut som foringer eller noe noe sånt, men noe brytere som slår seg inn og ut. Kan hende det er som du sier da:)
Finner nok ut av det.

Når det kommer til klimaanlegget, så funka det fint etter oppdatering. Prøvde meg på en oppvarming av bil fra kjøkkenvinduet, og det funka bra. Men som sagt, etter litt kjøring så feila klimaanlegget. Jaja, ordner seg nok!:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ndrsone

Sitat fra: ViktorS på lørdag 24. desember 2022, klokken 12:20
Sitat fra: Kim- på lørdag 24. desember 2022, klokken 11:53
Ja, også kjenner man det slår litt i gasspedalen av og til hvis en drar på. Litt trykk på pedalen tilsvarer en del mer moment enn du kanskje er vant med fra fossilbiler/andre elbiler
Mulig du har rett. Men jeg er ikke av de som trykker på veldig. Lyden kommer rett og slett ved jevn fart i 5kmt og fullt rattutslag. Høres dog ikke ut som foringer eller noe noe sånt, men noe brytere som slår seg inn og ut. Kan hende det er som du sier da:)
Finner nok ut av det.

Når det kommer til klimaanlegget, så funka det fint etter oppdatering. Prøvde meg på en oppvarming av bil fra kjøkkenvinduet, og det funka bra. Men som sagt, etter litt kjøring så feila klimaanlegget. Jaja, ordner seg nok!:)

Det var sånn det startet her også, feilmelding på klimaanlegget og perioder hvor det blåste kaldt selv om jeg hadde på maks. Nå har det streiket helt og vil ikke tine eller varme opp bilen i det hele tatt.

ViktorS

Ja, etter at jeg først fikk feilmeldinga, er det ingen varme som funker. Så det ble kaldkjørinh ut med julegaver i dag 😂
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Kim-

Svigers har bestilt en Toyota, og der har de en egen app som forteller detaljer om hvor bilen er underveis.
De så når bilen forlot fabrikken, når den var på båt, og når den ankom de forskjellige havnene. I går så de at den var ankommet Drammen. Her kunne tesla lært noe kanskje :D
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Taben

Sitat fra: Kim- på søndag 25. desember 2022, klokken 21:02
Svigers har bestilt en Toyota, og der har de en egen app som forteller detaljer om hvor bilen er underveis.
De så når bilen forlot fabrikken, når den var på båt, og når den ankom de forskjellige havnene. I går så de at den var ankommet Drammen. Her kunne tesla lært noe kanskje :D

Hei. Enig med deg :) Det er registrert 77 stk TOYOTA BZ4X nå i Desember, av totalt 739 stk i 2022. Håper svigers får sin som planlagt. Av Model Y er det registrert 3967 stk nå i Desember, av totalt 17000 stk i 2022. Tesla matcher bilene mot kunde når de er nærmere leveringssted. Enig med deg at de kunne matchet Vin tidligere mot kunde og at kunde i den optimale/ ideelle verden fulgte bilen fra produksjon start/ slutt, slik Toyota og mange produsenter gjør.   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Daniel_0007

Sitat fra: Taben på søndag 25. desember 2022, klokken 22:09
Sitat fra: Kim- på søndag 25. desember 2022, klokken 21:02
Svigers har bestilt en Toyota, og der har de en egen app som forteller detaljer om hvor bilen er underveis.
De så når bilen forlot fabrikken, når den var på båt, og når den ankom de forskjellige havnene. I går så de at den var ankommet Drammen. Her kunne tesla lært noe kanskje :D

Hei. Enig med deg :) Det er registrert 77 stk TOYOTA BZ4X nå i Desember, av totalt 739 stk i 2022. Håper svigers får sin som planlagt. Av Model Y er det registrert 3967 stk nå i Desember, av totalt 17000 stk i 2022. Tesla matcher bilene mot kunde når de er nærmere leveringssted. Enig med deg at de kunne matchet Vin tidligere mot kunde og at kunde i den optimale/ ideelle verden fulgte bilen fra produksjon start/ slutt, slik Toyota og mange produsenter gjør.   

Forskjellen er at de fleste bil merker lager bil per bestilling mens Tesla lager mange i forskjellige farger og enten hvit eller sort interiør så blir man matchet når de er på vei. Men tesla kunne lagt til på min side etter man har fått vin at man vet hvor bilen er f.eks
Model 3 2019 LR Rwd

versys

Hadde Hvit/sort LR i bestilling siden Juni, ville ikke få levering i år, ringte en kontaktperson hos Tesla, og fikk byttet til Hvit/sort P på dagen, henter den ut 29 Desember. Tydelig at de har hatt mange P i transport til Norge.
Hadde ingen interesse for P, men siden den nå ble rimeligere enn min opprinnelige  LR så var det en "nobrainer" å bytte.
Blir spnnende å se om Tesla senker prisen etter nyttår, noe jeg tror...

ViktorS

Heisann.
Venter enda på avklaring fra Tesla ang varmepumpa som er gåen på bilen min. Regner med de har juleferie ennå.

Bilen er bortimot ubrukelig uten varmepumpe. Dugg har blitt til is på vinduer, og har null sikt:( måtte skrape innvendig for å komme meg fra butikken i sta.

Spørsmål vedrørende noen lyder:
-Klikkelyd når jeg slipper bremsen helt opp.normalt?
-masse klikkelyder ved svinging i lav fart, uavhengig av om jeg svinger lite eller mye... Trodde det var antispinn, men er ingenting som tilsier at den skal koble inn/ut noe som helst ved små svinging i 7kmt på rett vei. Klikkinga kjennes i pedalen.
-During/bromling fra vestre side framme. Trodde først veistøy/dekkstøy, men det er det ikke. Øker med farta.

Har meldt inn dette i appen, men ingen respons enda. Satser på tilbakemelding i morgen.

Overtakelse av Tesla ikke helt etter forventningene, men ting kan skje, og det var litt dårlig timing med røddager også... Satser på at det ordner seg snarest.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ToWalkOrDrive

Nesten så nye eiere bør ha en slik i bagasjerommet på langtur. Mange bruker sånne i båt.
Kunne jo laget et stativ så den ikke seiler rundt når en kjører... bør  nok ha et bakvindu litt åpent.

https://www.maritim.no/awn-parafinovn#.VzMHsIR97mE
Tesla Model Y                         2021-

RonnyØ

Sitat fra: ViktorS på mandag 26. desember 2022, klokken 17:59
Heisann.
Venter enda på avklaring fra Tesla ang varmepumpa som er gåen på bilen min. Regner med de har juleferie ennå.

Bilen er bortimot ubrukelig uten varmepumpe. Dugg har blitt til is på vinduer, og har null sikt:( måtte skrape innvendig for å komme meg fra butikken i sta.

Spørsmål vedrørende noen lyder:
-Klikkelyd når jeg slipper bremsen helt opp.normalt?
-masse klikkelyder ved svinging i lav fart, uavhengig av om jeg svinger lite eller mye... Trodde det var antispinn, men er ingenting som tilsier at den skal koble inn/ut noe som helst ved små svinging i 7kmt på rett vei. Klikkinga kjennes i pedalen.
-During/bromling fra vestre side framme. Trodde først veistøy/dekkstøy, men det er det ikke. Øker med farta.

Har meldt inn dette i appen, men ingen respons enda. Satser på tilbakemelding i morgen.

Overtakelse av Tesla ikke helt etter forventningene, men ting kan skje, og det var litt dårlig timing med røddager også... Satser på at det ordner seg snarest.

Sjekk at du ikke har et løst hjul..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA