Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ville priser, skal selge snart og vet ikke hvor jeg skal legge meg

Startet av Egil S, mandag 19. september 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

Egil S

Ja det er jo ikke noen stor hemmelighet.
Før jeg sjekket markedet håpet jeg å få 300 for den.
Men når jeg sjekket markedet i september i fjor så jeg tilsvarene biler lå på 349++ og det var ca 350 i3 biler i markedet.
Prisene holdt seg, iallfall annonserte priser utover høsten.
Jeg startet på 330 i desember, det var i lavere del av skalaen på 2 år gamle biler under 30.000km, hadde da tatt høyde for 15-25.000kr i "prutingsmonn".
Satte ned til 320, det var temmelig stille, siste dagene av annonsen, i nyttårs helgen, satte jeg ned til 305.
Valgte ta den av markedet fordi det nettopp var jul og januar normalt sett er en treng måned økonomisk for mange.
Januar gjorde jo Tesla et stunt som er godt diskutert andre steder, det hjalp ikke på prisene, i tillegg kom det mange nye biler i markedet, rentene steg og alt ble dyrere, utover februar steg det til over 900 biler, når jeg la ut igjen i begynnelsen av mars var det 990 biler i markedet.
Startet da på 299, satte ned til 289 etter 1,5 uke.

I dag ble den hentet for 270 inkl omregistrering, så jeg satt igjen med 263.000kr.
200.000kr under veiledende nypris høsten/vinteren 2020 (460.000kr før rabatter).
Det er ca 40.000kr under det jeg hadde håpet på og 60-70.000kr under det jeg kunne "drømme om".

Det er ikke pengene som sånn sett betyr noe, det er mest følelsen at man nesten måtte "gi den bort". Tidligere har man jo regnet at en bil taper seg 50% etter 5år, her er man nesten der etter 2år.
Men nå er den borte, jeg har fått bedre plass på gårdsplassen og i garasjen.

Det merkeligste med dette salget er at folk ikke gav "skambud" heller, før har jeg fått bud 50-90.000kr under prisantydning, men det var ingen av de denne gangen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Trond.m

Din beregning av verditap på 50 % på 2 år er vel da fra en veiledende (villedende ?) pris. Angrer fortsatt på at har solgt vår nydelige 2021 FC med HK og takluke i blue ridge metallic, som vi kjøpte som ventebil i sommeren 2021.  En i3S koster ikke mye mer enn i3, så vår 2021 burde jo ligget på omtrent det samme. De snakker vi om ca 10 % verditap på 2 år som er langt unna 50 % som du antyder. Ditt reelle verditap vil jeg tro ble ganske hyggelig selv om du måtte mye ned fra en fantasipris.

Electric cars in Norway

#77
Egil  :+1: Uansett pris og utregnet tap så det å bli kvitt en bil som ikke er i bruk, en riktig og deilig  handling. Bra du er kvitt den.

geear

Det gir vel ikke så mye mening i å regne med villedende pris, de fleste har rabatter, har forhandlet seg frem en bedre pris, eller har kjøpt på kampanje. Hadde vært interessant å høre faktisk verditap?

Vil uansett si at det ikke er overraskende med massivt verditap når man kjøper en bil i "e-Up-klassen" til nærmere en halv million. Den har vært lenge på markedet, ser fortsatt omtrent lik ut som en 2014-modell, viktig tech er ikke oppdatert mot dagens elbiler, den er liten og upraktisk som familiebil (av med belte og opp med begge dører for å slippe noen inn/ut), så kjøpergruppa er ganske begrenset.

arthur

Sitat fra: Egil S på lørdag 01. april 2023, klokken 21:26Ja det er jo ikke noen stor hemmelighet.

Takk for at du deler både dine tanker og ren informasjon. Vurderer selv å selge min Kona registrert i 2021 og bytte denne til en Seat MII som bruk til handleturer og nærmiljøkjøring og la Polestaren bli bilen for turer og ferier. Med andre ord er jeg i både kjøpe og selgemodus. Blir mellomlegget for "lite" så kan jeg go egentlig bare beholde Kona'n.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway


Egil S

Sitat fra: Trond.m på søndag 02. april 2023, klokken 08:36Din beregning av verditap på 50 % på 2 år er vel da fra en veiledende (villedende ?) pris. Angrer fortsatt på at har solgt vår nydelige 2021 FC med HK og takluke i blue ridge metallic, som vi kjøpte som ventebil i sommeren 2021.  En i3S koster ikke mye mer enn i3, så vår 2021 burde jo ligget på omtrent det samme. De snakker vi om ca 10 % verditap på 2 år som er langt unna 50 % som du antyder. Ditt reelle verditap vil jeg tro ble ganske hyggelig selv om du måtte mye ned fra en fantasipris.

Jeg hadde noe rabatter ja, så jeg betalte ikke "fullpris", S pakken var vel en 30.000kr veiledende tror jeg, husker ikke.
Tapet mitt ble rundt 30%, godt over 100.000kr, tror prisen pr mil ble knappe 70kr når jeg regnet inn alle kostnader, burde nok kjørt bilen mer for å få spredd tapet, slik det er nå ser det ikke ut som det er prisforskjell på en bil med 18.000km og en med 50.000km.
Det kan jo selvfølgelig ha vært fargen også, ser ikke ut som røde biler er så populære.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kaller det fantasipris, jeg har hele veien lagt meg i det lavere skiktet av de andre biler lå ute som. Min var den 3 billigste i3s på finn fra 2020 den siste tiden, den var også en av de med aller minst km. Man legger jo også inn litt prutningsmonn i utsalgsprisen.
Da er det ikke min pris det sånn sett er noe galt med, men hele markedet på disse bilene ligger for høyt. Jeg så ingen grunn til å prise bilen på nivå med 2018 (94ah) biler med 60-70.000km.
Priser man en bil for lavt i forhold til andre, så tror jo folk at det er noe galt med den.

Jeg snakket med forhandler og de mente de kunne få 299 for den, da ville jeg sitte igjen med 277 før evt pruting, kanskje 270 hvis jeg var heldig. Nå tok jeg rent salg på 263, kanskje jeg kunne fått 7-10.000kr mer, eller jeg kunne endt opp med mindre etter mange måneder uten at de fikk solgt bilen.

Jeg får prise meg lykkelig at jeg ikke fikk en dobbel-smell med moms/vekt avgift på den nye bilen da den heldigvis kom i desember.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Trond.m

Nå var vel ikke ordet fantasipris brukt om akkurat ditt salg, men det er jo en kjensgjerning at mange har en urealistisk forventning om verdien på egen bil. Når det gjelder i3, så har den vel gått fra å være en folkebil til en bil for spesielt interesserte. Det store salgsvolumet den har hatt vil jo en dag slå ut i relativt lav annenhåndsverdi.

Egil S

Sitat fra: Trond.m på søndag 02. april 2023, klokken 20:11Nå var vel ikke ordet fantasipris brukt om akkurat ditt salg, men det er jo en kjensgjerning at mange har en urealistisk forventning om verdien på egen bil. Når det gjelder i3, så har den vel gått fra å være en folkebil til en bil for spesielt interesserte. Det store salgsvolumet den har hatt vil jo en dag slå ut i relativt lav annenhåndsverdi.

Da tok jeg det litt for personlig :)

Ja, den var jo egentlig "teknologisk tilbakestående" allerede i 2020, som en nr.2 bil er den egentlig perfekt. Den er også veldig morsom å kjøre siden den er liten og lett.
Det ble jo 3 ganger så mange i markedet på 3 måneder, tilbudet er helt klart større enn etterspørselen.
Ser mann på finn nå er det 22.000 elbiler til salgs, ca 1/3 av alle bilene som ligger på finn (67.000). 9000 av de har under 300km rekkevidde.

Jeg kan tenke meg elbiler med under 350-400km rekkevidde vil bli tungsolgte om et par år.

Jeg var veldig opphengt av rekkevidde tidligere, mente den måtte opp på 800-1000km, men nå når jeg har en bil som klarer 420km på vinteren og 500+ på sommeren føler jeg at dette dekker inn 99% av normal bruk, eneste grunn til å ha rekkevidde på 600+km er for de som kjører mye langturer.
Jeg tipper de fleste klarer seg lenge med +/-500km. klart det hadde vært fint å kjøre Stavanger-Oslo, eller Oslo - Trondheim på èn lading, men på en sånn tur må man stoppe å spise, gå på toalettet og ta en pause, da er det ikke problem å kombinere med å lade litt, 15 minutter her og der så er det ikke noe problem.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Egil, enig i din vurdering ift at de under 350/400 km vil slite i bruktmarkedet.

Og det kommer snart nye og langt bedre batterityper om noen år også.

RJK

Sitat fra: Egil S på søndag 02. april 2023, klokken 20:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 02. april 2023, klokken 20:11Nå var vel ikke ordet fantasipris brukt om akkurat ditt salg, men det er jo en kjensgjerning at mange har en urealistisk forventning om verdien på egen bil. Når det gjelder i3, så har den vel gått fra å være en folkebil til en bil for spesielt interesserte. Det store salgsvolumet den har hatt vil jo en dag slå ut i relativt lav annenhåndsverdi.

Da tok jeg det litt for personlig :)

Ja, den var jo egentlig "teknologisk tilbakestående" allerede i 2020, som en nr.2 bil er den egentlig perfekt. Den er også veldig morsom å kjøre siden den er liten og lett.
Det ble jo 3 ganger så mange i markedet på 3 måneder, tilbudet er helt klart større enn etterspørselen.
Ser mann på finn nå er det 22.000 elbiler til salgs, ca 1/3 av alle bilene som ligger på finn (67.000). 9000 av de har under 300km rekkevidde.

Jeg kan tenke meg elbiler med under 350-400km rekkevidde vil bli tungsolgte om et par år.

Jeg var veldig opphengt av rekkevidde tidligere, mente den måtte opp på 800-1000km, men nå når jeg har en bil som klarer 420km på vinteren og 500+ på sommeren føler jeg at dette dekker inn 99% av normal bruk, eneste grunn til å ha rekkevidde på 600+km er for de som kjører mye langturer.
Jeg tipper de fleste klarer seg lenge med +/-500km. klart det hadde vært fint å kjøre Stavanger-Oslo, eller Oslo - Trondheim på èn lading, men på en sånn tur må man stoppe å spise, gå på toalettet og ta en pause, da er det ikke problem å kombinere med å lade litt, 15 minutter her og der så er det ikke noe problem.
5-600 km er definitivt tilstrekkelig om man om så setter en takboks på taket. Dog vil det fremdeles skorte litt for de som skal dra campingvogn eller annen henger bakpå.

For disse er nok fremdeles 800-1000 km det som må anses som "målet", da man i så tilfellet kan kjøre etapper på 4-500 km før man er nødt til å stoppe. Jeg er selv en av disse som helst vil kjøre til det er naturlig å stoppe for en matbit. Og så vil da ladingen kunne utføres mens man lader.

Med 80 km/t utgjør 400 km ca 5 timer kjøring, som er en fin strekning når ikke andre behov fører til en stopp. Legger man inn litt oppoverbakke, er det alltids fint med litt buffer i forhold til et snittforbruk/snittrekkevidde.

Alternativet er der man kan stoppe for ca 15 minutter for å lade, så kan man være friere til å ta matpause der det ikke finnes ladere, eller bare har AC-ladere for å toppe opp de siste prosentene man ikke tar på hurtig/lynladeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Med 800-1000 km WLTP er du (eller iallfall jeg) fortsatt et stykke unna etapper på 4-500 km med stor henger (kjører ikke med campingvogn, men scooterhenger). Forbruket er fort dobbelt med den størrelse henger, og kjører man ti over i tillegg, altså for eksempel 90 i 80-en, så er det enda verre. "Verste" turen denne vinteren kom jeg 186 km med min bil med WLTP 514 km. Fra 100 til 0%. Normalt går den noen mil lenger, men regn og vind gjorde sitt. I praksis så vil det si etapper på mellom 100 og 200 km, avhengig av sesong og ladeplassering, og lading til 80%. Litt lenger på første etappe om man kan starte fulladet.

RJK

Nå har jeg tatt utgangspunkt i halvering av rekkevidde, men om du slenger inn faktorene regn og motvind/sidevind, kan nok tallene bli mer enn en halvering. Legg på generell stigning på strekka, så ligger du enda værre an.

Eller enda værre, man starter ved et sted langs kysten på vestlandet og skal over fjellet. Den/de første etappen(e) vil jo utlignes endel når man kommer på andre siden og skal nedover igjen. 

Men da er jo tross alt utgangspunktet langt bedre om en har 800-1000 km i utgangspunktet, men vil jo ikke legge Worst Case Scenario som utgangspunktet. Halvering av rekkevidden er vel et greit standard rekkeviddetap man kan ta utgangspunkt i.

Så har det og veldig mye å si hvilken bil og henger-kombo man har. En liten TM3 med en stor bilhenger straffes nok betydelig mer i et slikt scenario, enn om du f.eks. kjører en TMX eller en BMW iX som allerede fanger endel av denne vinden og nedbøren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 02. april 2023, klokken 20:39Jeg kan tenke meg elbiler med under 350-400km rekkevidde vil bli tungsolgte om et par år.


Nja, det vil alltid være ett marked for disse også. Enten som nr 2 bil, eller for de som aldri kjører langt. Mange som aldri kjører lengre enn til flyplassen.

Vi kunne aldri tenkt oss e-tron 50 som hovedbil, men nå som den har falt mye i pris så begynner den å bli interessant som nr 2. Men kanskje litt stor for det bruket...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 01:44Så har det og veldig mye å si hvilken bil og henger-kombo man har. En liten TM3 med en stor bilhenger straffes nok betydelig mer i et slikt scenario, enn om du f.eks. kjører en TMX eller en BMW iX som allerede fanger endel av denne vinden og nedbøren.
Løsningen for store hengere vil på sikt bli semi-autonomi. Hengere med batteri og motor som sørger for egen fremdrift og bare dilter etter bilen foran.

En mye bedre kjøreopplevelse også, og man slipper en gigantisk batteripakke i bilen bare for de turene man tar noen få ganger i året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA