Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ville priser, skal selge snart og vet ikke hvor jeg skal legge meg

Startet av Egil S, mandag 19. september 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. april 2023, klokken 08:31
Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 01:44.
Løsningen for store hengere vil på sikt bli semi-autonomi. Hengere med batteri og motor som sørger for egen fremdrift og bare dilter etter bilen foran.



Jeg håper du har rett i det. Men det må jo først en rekke godkjenninger til da, både fra myndigheter og Vegvesen...

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 02. april 2023, klokken 22:05For disse er nok fremdeles 800-1000 km det som må anses som "målet", da man i så tilfellet kan kjøre etapper på 4-500 km før man er nødt til å stoppe. Jeg er selv en av disse som helst vil kjøre til det er naturlig å stoppe for en matbit. Og så vil da ladingen kunne utføres mens man lader.

Med 80 km/t utgjør 400 km ca 5 timer kjøring, som er en fin strekning når ikke andre behov fører til en stopp. Legger man inn litt oppoverbakke, er det alltids fint med litt buffer i forhold til et snittforbruk/snittrekkevidde.

Alternativet er der man kan stoppe for ca 15 minutter for å lade, så kan man være friere til å ta matpause der det ikke finnes ladere, eller bare har AC-ladere for å toppe opp de siste prosentene man ikke tar på hurtig/lynladeren.
100 mil WLTP er ihvertfall det jeg ser etter. Da kan jeg kjøre de fleste turer i Norge uten ladestopp, men stoppe for pause der jeg vil. F.eks heller stoppe på fjellet for en liten topptur.

På motorvei nedover Europa vil det stort sett holde med en lunsjpause med lading, evt en ekstra stopp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 08:37
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. april 2023, klokken 08:31
Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 01:44.
Løsningen for store hengere vil på sikt bli semi-autonomi. Hengere med batteri og motor som sørger for egen fremdrift og bare dilter etter bilen foran.



Jeg håper du har rett i det. Men det må jo først en rekke godkjenninger til da, både fra myndigheter og Vegvesen...
Helt klart. Ett alternativ er jo hengere med ekstra batteri, men da blir de jo bare enda tyngre, og man må ha kraftoverføring mellom bil og henger.

Er nok ett stykke frem, men jeg er sikker på at det kommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 08:37
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. april 2023, klokken 08:31
Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 01:44.
Løsningen for store hengere vil på sikt bli semi-autonomi. Hengere med batteri og motor som sørger for egen fremdrift og bare dilter etter bilen foran.



Jeg håper du har rett i det. Men det må jo først en rekke godkjenninger til da, både fra myndigheter og Vegvesen...
Om jeg likevel må betale for batteriene, så må jeg si jeg foretrekker å ha de i bilen og kunne utnytte de og når hengeren er til vinterlagring eller et annet sted, eller jeg rett og slett ikke har bruk for den.

For bilister som ikke tenker å dra henger, så vil jeg heller at man tilbyr bil med 2 forskjellige batterikonfigurasjoner, så er det nesten bare de som har bruk for den ekstra batterikapasiteten som vil betale for den.

Samme om man av en eller annen grunn trenger flere typer hengere, eller ser for seg å leie henger når behovet er der. Om man kun bruker den for sommerferieturen, vil det fort lønne seg å leie fremfor å eie, og så slipper man vedlikehold, service og å betale for vinterlagring.

Men klart, har man flere biler som kan bruke til å trekke henger, og bare den ene hengeren som er tenkt brukt for lengre turer, så er det kanskje en annen vurdering av det. Da er det kanskje bedre å legge mer penger i vogna enn i bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. april 2023, klokken 08:27
Sitat fra: Egil S på søndag 02. april 2023, klokken 20:39Jeg kan tenke meg elbiler med under 350-400km rekkevidde vil bli tungsolgte om et par år.


Nja, det vil alltid være ett marked for disse også. Enten som nr 2 bil, eller for de som aldri kjører langt. Mange som aldri kjører lengre enn til flyplassen.

Vi kunne aldri tenkt oss e-tron 50 som hovedbil, men nå som den har falt mye i pris så begynner den å bli interessant som nr 2. Men kanskje litt stor for det bruket...

Var inne på akkurat samme tanken. Får enormt mye bil for pengene akkurat nå.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Samtidig så ligger det og to stk 55 til 12 000,- kroner mer. Riktig nok høyere kilometer, men 37k km og 12k mer for en 55?

Electric cars in Norway

#96
Sitat fra: geear på mandag 03. april 2023, klokken 14:36Samtidig så ligger det og to stk 55 til 12 000,- kroner mer. Riktig høyere kilometer, men 37k km og 12k mer for en 55?

Det er syyyyykt billig! Det mener nå jeg da...

Det er jo en Audi vi snakker om,, vestkant passaten og som alle stod i samme bilkø opp og ned fra hyttefeltene i fjellet, jul og påsken.

Nå har de blitt «de vanlige folks biler» med de lave bruktbilprisene.

Lynet

Henger/campingvogn med batteri og elmotor ville vært helt konge.
- samme rekkevidde med og uten henger
- ville fått regenerering i nedoverbakker istedet for at bremsene legger seg på når bilen regenerer.
- kan bruke batteriene i hengeren som energibank når den ikke er i bruk.

Tror nesten jeg må bygge en slik 🙂
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trond.m

Det begynner å bli veldig vanskelig å se sammenhengen mellom denne diskusjonen og bruktprisene på i3 😎

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. april 2023, klokken 05:18Det begynner å bli veldig vanskelig å se sammenhengen mellom denne diskusjonen og bruktprisene på i3 😎

BMW generelt har jo en prismodell med utbredt rabatter til utvalgte kundegrupper som står i "blåboka"
Rabatten er gjerne mellom 4%-8%. Denne rabatten må jo tas ut i bruktmarkedet og den kommer gjerne på toppen av andre prisfall. Sånn sett bør jo BMW sine biler falle mer i pris sett opp mot "nybil" prislisten.
Synes prisfallet egentlig har vært overraskende lavt på i3 så langt.

geear

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. april 2023, klokken 05:18Det begynner å bli veldig vanskelig å se sammenhengen mellom denne diskusjonen og bruktprisene på i3 😎
Bilen tråden handlet om, er jo solgt, og detaljene rundt handelen avklart, så da ville samtalen forvillet seg til nye jaktmarker også om den var rundt lunsjbordet. ;)

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 03. april 2023, klokken 14:36Samtidig så ligger det og to stk 55 til 12 000,- kroner mer. Riktig nok høyere kilometer, men 37k km og 12k mer for en 55?
Ja, ser den. Blir jo en totalvurdering. Som nr 2 bil er ikke rekkevidde det viktigste. Vil tro 50 kjører litt bedre med lavere vekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Lynet på mandag 03. april 2023, klokken 23:43Henger/campingvogn med batteri og elmotor ville vært helt konge.
- samme rekkevidde med og uten henger
- ville fått regenerering i nedoverbakker istedet for at bremsene legger seg på når bilen regenerer.
- kan bruke batteriene i hengeren som energibank når den ikke er i bruk.
https://www.motorauthority.com/news/1138988_self-propelled-lightship-l1-travel-trailer-is-ideal-for-ev-towing

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Ja tråden sporet av men det går jo fint :)

Når det gjelder rekkevidde så sier jeg jo selvfølgelig ikke nei takk til 1000km, en slik bil hadde normalt rukket til 1 måneds bruk for min del.
mine observasjoner etter 2,5 år med elbil er at 300km blir litt knapt som nr èn bil. Den klarer ikke en "dagstur" uten lading.
Men så kommer det litt an på hvordan man lader også da, med 500km rekkevidde så vil man kunne "toppe opp" under naturlige stopp på langturer.

Til sommeren skal jeg kjøre fra Stavanger til Trondheim, mest sannsynlig via Oslo med overnatting hos familie der (540km).
Turen til Oslo ser jeg for meg blir noe ala Stavanger - Mandal (2t/18 mil) med toalett/snack stopp, gjerne toppe opp 10 minutter der, så blir neste stopp gjerne rundt Telemarksporten (2,5t/20mil) med en lengre matstopp og kan gjerne lade til 90-100%.
Satser på destinasjonslading i Oslo slik at jeg starter med 100%, når jeg kommer til Lillehammer er det nok greit med en liten stopp, tenker 19 mil på motorvei har tappet batteriet nok ned til at det fint tar minst 15min lading, så kan jeg ta en tilsvarende stopp på Dombås eller Oppdal.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lynet på mandag 03. april 2023, klokken 23:43Henger/campingvogn med batteri og elmotor ville vært helt konge.
- samme rekkevidde med og uten henger
- ville fått regenerering i nedoverbakker istedet for at bremsene legger seg på når bilen regenerer.
- kan bruke batteriene i hengeren som energibank når den ikke er i bruk.

Tror nesten jeg må bygge en slik 🙂

Ser at Dethleff har holdt på med sin e.home coco i over 6 år (el-campingvogn) men er ennå ikke å se i butikkene. Kanskje den kommer på markedet nå når tyskerne overøses av elbiler.
https://www.nyteknik.se/fordon/husvagnen-med-elmotorer-ska-forbattra-rackvidden/613880
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA