Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbobil

Startet av Svein_H, fredag 16. september 2022, klokken 18:27

« forrige - neste »

Svein_H

Litt rart at denne virker til å ha gått totalt under radaren her inne, kan ikke finne et eneste innlegg om den:
https://www.caravanbransjen.no/caravanmessen/burstner-lineo-electric-elbobilen-kommer
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Burger

Venter litt på at nissene av bobilprodusenter oppdager at bobilen de produserer har batteri som kan levere over 100kw ut, så man kan få induksjonsovn etc. Gassflasker blir bare litt teit.

Litt kort rekkevidde, men man kan iallefall få en halvtimes søvn mens man er på hurtiglader.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

Hva skal du med 100kw ut? Induksjonstopp til hjemmet tar oppimot 7kW når alle plater står på fullt.

Men enig i at 60-ish kWh batteri er for snaut. Legg på 90 til så har man til kjøreturen og forbruk uten at det må være campingplass med strøm.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

For de fleste er det vel ikke bobilkilometrene som gjør forskjellen, men innkjøpsprisen blir vel kanskje lavere pga ingen avgifter, men antar at prisen er langt over momsgrensa. Spørs om man ønsker å være avhengig av lading når man er på bobiltur...

Burger

Sitat fra: Klykken på lørdag 17. september 2022, klokken 09:06
Hva skal du med 100kw ut? Induksjonstopp til hjemmet tar oppimot 7kW når alle plater står på fullt.
100kw går til motoren, så da kan de jaggu gi 5-7kw til koketopp uten problem. Det er jo poenget mitt, både for elektrifisering i seilbåt og bobil så skal de absolutt stappe inn gassflasker for matlaging. Jeg vil ha induksjonstopp, dampkomfyr, kombi vaskemaskin osv osv. Selv om man bare lader med 2200-3600w på landstrøm, så har man batteri til å ta toppene.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Det er selvfølgelig ikke batteripakka som er begrensningen, men motoren går ikke på 230V AC, så systemet for å ta ut strømmen som 230V AC er ikke der. Skal man ha en større 230V inverter så må kundene være klar til å betale for det. Relativt stive priser på kvalitetsinverter, og for å dekke alt det du nevner så snakker man gjerne opp mot 10 kW inverter pluss alt arbeidet og systemet rundt, da kan du nok legge på 30-40k på prisen på kjøretøyet/fartøyet.

automat

Laderen på en slik bil vil fort være 11-22kW. Det er ikke sikkert merkostnaden ved å bygge den bi-directional er så høy.

Man kan likevel spørre om det er hensiktsmessig å bruke dyrebar batteristrøm på varme og matlaging. Med dette på gass så kan man jo være ukesvis offgrid.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Svein_H på fredag 16. september 2022, klokken 18:27
Litt rart at denne virker til å ha gått totalt under radaren her inne, kan ikke finne et eneste innlegg om den:
https://www.caravanbransjen.no/caravanmessen/burstner-lineo-electric-elbobilen-kommer
Denne og flere andre elbil-campervan-nyheter har jeg skrevet om på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/topic/1917285-den-store-tråden-om-camping-med-bilbobil/page/15/#comments

F.eks. prototype fra Winnibago, basert på Ford Transit:

https://www.youtube.com/watch?v=3JMSmSKZoDc&feature=emb_imp_woyt

Tidligere lenke, norsk artikkel:
https://elbil.no/bobilgigant-snuser-pa-elektrifisering/

Tonke EQV weekendcamper basert på EQV (tips fra profilen "Bojangles" på det forumet):

https://www.youtube.com/watch?v=pq4FehaBilc&feature=emb_imp_woyt

Ellers bygger norske Raido på Citroen sin varebilutgave (litt lite info der):

https://raido-campers.no/bobil-modeller/

TV2-Broom-artikkel om denne:
https://www.way-2-go.no/na-kommer-de-forste-el-bobilene/

En versjon basert på e-NV200 forde som ikke trenger "full size"

https://www.youtube.com/watch?v=F2Rul2inJFA&feature=emb_imp_woyt
https://www.youtube.com/watch?v=VLVcZpmuzMs&feature=emb_imp_woyt

Ellers får man jo moduler som gjør disse vare/personbilvariantene om til flexi-løsninger for et weekendcamper-alternativ som kan kombinere bruks/nytteverdien for den som klarer å finne lagringsplass for modulene når de ikke er i bruk:

https://www.youtube.com/watch?v=7jo4H903Cxc&feature=emb_imp_woyt
https://www.youtube.com/watch?v=vflKOcNkz80&feature=emb_imp_woyt

Eller selvbygg:

https://www.youtube.com/watch?v=4HF55vEVdDE&feature=emb_imp_woyt

Kombinerer man med taktelt istedet for å få montert hevetak, så får man ekstra soveplasser, f.eks. denne som pumpes opp og gir god soveplass:

https://gentletent.com/en/gt-roof-maxi

Legg til et tilpasset "fortelt" til takboksen, eller et SUV/VAN-biltelt eller fortelt til disse vare/person-elbilene for å gi helt eller delvis lukket "inneområde" ute, eller markise og markisevegger, så er man fleksibelt utstyrt både for korte og lange turer, og ikke er låst til bare bilen om været ikke er helt topp eller det blir seint på kvelden og myggen kommer og ødelegger hyggen.

Som nevnt, mye rundt camping med bil, også elbil, er tatt opp i tråden. Så om det er noe man er nysgjerrig på, så anbefaler jeg en tur innom tråden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Jeg tror markedet venter litt på varebilchassis med større batteri som plattform for el-bobiler.  Jeg har selv mange års erfaring med elbil og campingvogn, og ser at en kan få til ganske greie ferier med 250 km rekkevidde. Men rekkevidden bør nok opp mot 500 km for å fenge en betydelig andel av bobil-turistene.

Så lenge elbiler ikke har vektavgift står man jo ganske fritt med innredning i den mindre klassen, og vi får biltyper som VW California, som ikke lenger godkjennes som fossil bobil. For eksempel basert på ID-Buzz.

Konseptet med campingvogn med eget batteri og drift på egne hjul er også interessant, men blir kanskje litt komplisert mhp godkjenning mm. https://newatlas.com/automotive/thor-dethleffs-electric-camping-trailer/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sweetspot ligger nok fort på 500 +/-, da mange i Norge kjører langt i ferien. Og det å stadig måtte stoppe for lading, mens man ellers ikke ville valgt pause, og ikke så lang pause ihvertfall, er ikke veldig fristende for de fleste.

ID.Buzz med sine 423 km (om jeg husker rett) og lading på ca 30 min(?) er et langt steg i riktig retning, da mange ikke velger motorvei eller å holde fartsgrensen der., og da vil kunne oppnå lang nok kjøretid til at man kan kombinere lading og lunsj eller middag.

Men heller ikke den er en full size bobil. Så ennå må batteriprisene ned, samt at man kan ane at kjøretøy som er bygd som elbil fra bunn, kan få langt bedre rekkevidde enn ombygde ice-kjøretøy. Er jo bare å se ID.Buzz vs både EQV og Stellantis-bilene.

Men vi kan nå ihvertfall glede oss over fremskrittene som kommer, og denne tråden virker å være stedet for å følge med, i tillegg til forumet hos diskusjon.no som jeg linket til over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA