Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import eller vente?

Startet av laumb, torsdag 04. oktober 2012, klokken 14:46

« forrige - neste »

laumb

Hei,

Etter at jeg for omtrent 6 måneder siden dro i gang en diskusjon rundt Nissan Leaf og kjørelengde, så konkluderte jeg med at den ikke ville kunne dekke behovet mitt for rekkevidde til og fra jobb vinterstid.

Jeg har ikke klart å legge fra meg ønsket om å kun kjøre elbil, så har rett og slett søkt meg jobber med halv reisevei, og fått tilslag på selveste drømmejobben! Halv reisevei, ingen rushtid og parkeringsplass gjør at elbil med dagens rekkevidde plutselig ble aktuell. Jeg og kona har uansett konkludert med at vi reserverer en Tesla Model S i Januar og bytter ut familiebilen (passer fint å få den i starten av 2014, for da er minstejenta såpass stor at barnevognbehovet er null).

I mellomtiden de siste 6 måneder og nå har jeg fått opp øynene for Focus som elbil. Rett og slett ser jeg den som et bedre alternativ enn Leaf - og ender veldig trolig opp med en slik.

Jeg har lest at Ferdinand motor skriver de får inn disse Ila. Høsten 2012. Jeg vil anta at de importerer - siden noen lanseringsdato her på berger ikke er klar? (Sendt de Mail og prøvd å ringe, men ikke kommet igjennom enda)

Eneste ankepunkter jeg har funnet er at modellen i USA ikke ser ut til å støtte CHAdeMO hurtigladerne her til lands. Ser de støtter 220V lading, men boksen de bruker "der borte" lader på 40A. Greit nok som fastmontert i garasjen, det kan jeg få ordnet en kurs til.
Men, finner ikke noe informasjon på verdensveven hvorvidt jeg kan kjøpe en vanlig 16A ladekabel og bruke på denne, noen som vet?

Vet man også om den europeiske modellen vil støtte hurtiglading?
Det er for min del ingen dealbreaker om den ikke gjør det - men det er rimelig praktisk å kunne hurtiglade ved lengre turer. Sånn sett har Leaf en fordel Focus ikke har.

Dersom europeisk versjon ikke støtter hurtiglader og man kan bruke vanlig 16A ladekabel på USA modell, så er import av en slik høyst aktuell - for å slippe og vente.
Dersom det er ryktet at europeisk modell vil støtte dette, så er det en grunn til å vente..

Trenger noen inputs her, for å bestemme meg.
Ser jeg kan få denne for rett over 210'000,- om jeg importer selv.. Legge på 10'000kr for fastmontert ladeboks på 40A, så er man jo klar for dyst! Ny PFXP til garasjen fra sikringsskap må jo også ordnes, men denne koster meg en tusenlapp, og graving av kabel er gratis.
Fulladet hjemme på 3-4 timer er forlokkende...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

Tok en kjapp telefon til Ford i USA, de kunne ikke svare på alt, men ba meg sende en e-post.

Laderen i bilen er jo på 6.6kw. Kan kjøpe en Schneider EVLink 30A lader (Skrev 40A i forrige innlegg, men dette var mobiltelefonskrivefeil, mente 30A) og koble på vanlig 240V (IT?) nett her til lands. Bilen bruker J1772(? - standard) ladekontakt, og en EVSE på 16A skal fungere. F.eks. den som går sin seiersgang uten "ladekladd" på forumet har riktig specs.

Laderen tar i mot det den makter opp til 6.6kw - så om den er rated lavere, så gjør ikke det noe.

CHAdeMO ønsker ikke Ford å bringe inn før ESA (?) har definert en standard for hurtiglading.

Det betyr at jeg kan lade bilen hjemme på maks 4 timer fra tomt til fullt med veggmontert hurtiglader på 30A. Dette er de eksisterende kablene i min garasje dimensjonert for, da det går 3 fase 40A til en sikringsboks med masse rart i som ikke er sikringer (dette krimskramset er ikke i bruk, og skapet vil få koblet fra en fase til fordel for vanlig sikringer).


Europalansering og datoer var der e-postbiten tikket inn. Så det vet jeg ikke noe mer om.

Derimot kan display, guessometer og alt som hører med vises i km/t på dagens modell, og hastighetsnåla viser begge deler (som "alltid" med fellesmarkedsbiler). Ulempen er at GPS'n har en innstilling for andre breddegrader som ikke kan omveltes uten videre.

Problemstilling, problemstilling...

Får se hva de sier om lansering - fyrer av en mail til Ford norge også i kveld!

arnejorg1

Focus ev kan nok være grei den, men jeg vil helst høre om rekkeviddetester opp mot Laef før jeg eventuelt kjøper den.

Dersom du skal ha focus ev frem til du får en tesla S, vil jeg vurdere merkostnader ved og kjøpe focus fremfor og ha fossilbilen frem til du får modell S. En ny bil taper seg tross alt fort i verdi.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

laumb

De forskjellige tester tyder på at går like langt eller noe lenger enn Leaf. Det er et godt tegn.

Skal ikke ha den til Tesla S kommer, men fortsette å ha den. Vi er en tobils familie som bor såpass utpå landet (Auli, Nes kommune) at vi kommer til å være avhengig av to biler i all tid fremover - så i vår tilfelle blir det kun elektrisk bil etter planen (leie ved andre behov).

Men takk for advarselen, jeg er enig med deg i at byttejobben midlertidig ikke hadde lønt seg veldig.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

arnejorg1

Sitat fra: laumb på torsdag 04. oktober 2012, klokken 21:59
De forskjellige tester tyder på at går like langt eller noe lenger enn Leaf. Det er et godt tegn.

Skal ikke ha den til Tesla S kommer, men fortsette å ha den. Vi er en tobils familie som bor såpass utpå landet (Auli, Nes kommune) at vi kommer til å være avhengig av to biler i all tid fremover - så i vår tilfelle blir det kun elektrisk bil etter planen (leie ved andre behov).

Men takk for advarselen, jeg er enig med deg i at byttejobben midlertidig ikke hadde lønt seg veldig.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Ja, du får kjøpe en. Kanskje du blir den første i Norge med focus EV. Så kan du jo dele erfaringer med oss andre, som alltid er interessert i nye elbiler. ;) :)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Bybil entusiast

Har du hørt noe nytt om US Focus, eller når Ford Norge vil ta inn electrovarianten?

Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en E Focus.

B
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Martin-

2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Bybil entusiast

Den som velger å hente en Focus EV fra USA må få den typegodkjent i Norge selv.

Tungvint og dyrt.

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

elektrolux

Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 10. mars 2013, klokken 19:08
Den som velger å hente en Focus EV fra USA må få den typegodkjent i Norge selv.

Tungvint og dyrt.

Og feil:

Den som velger å hente en Focus EV fra USA må få den enkeltgodkjent i Norge. Les mer om dette her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Enkeltgodkjenning
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bybil entusiast

Hei Elektrolux

Det blir vel ikke enkelt å skaffe den dokumentasjonen det her kreves når bilen ikke er laget i europa eller solgt i europa fra før.

Enkeltgodkjenning

Ved enkeltgodkjenning skal det fremlegges dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller kravene til N1. Dersom bilen er godkjent som M1 er det tilstrekkelig at direktiv 97/27/EF dokumenteres i tillegg. Dokumentasjon for direktiv 97/27/EF må foreligge fra fabrikant eller teknisk prøveinstans.

Dokumentasjon når det gjelder enkeltgodkjenning skal i utgangspunktet være knyttet til understellsnummer, men dersom fabrikanten bekrefter/dokumenterer oppfyllelse av kravet ved at de viser til type/variant/versjon av bilen, vi dette være tilstrekkelig for oppfyllelse av kravet.

Tror neppe at Ford vil gi denne informasjonen inne de selv har startet salg i EU.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

laumb

Jeg har importert biler fra USA før, så dette er ikke noe hokus pokus. Bilen blir registrert ved enkeltgodkjenning etter prgrf. 1-15 i kjøretøyforskriften.
Denne gir vesentlig færre krav ved enkeltgodkjenningen, men gir på den andre siden også mindre frihet med registrert kjøretøy.

Legger med litt tilfeldig dokumentasjon jeg har Google meg fram til.

Sitat§ 1-15
Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr.4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28.

Vognkort fra bil registrert i usa og justering av lys, og bilen oppfyller alle punktene over for enkeltgodkjenning.

http://www.vegvesen.no/_attachment/67982/binary/30727

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA