Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:48
En app, en brikke med roaming hadde løst alt. Da ville man ikke behøve kortterminal. De forskjellige tilbydere har rotet dette til med sitt app-helvete med dårlig programmert apper, stadig oppdatering av apper som fjerner lagret data om kort m.m. Så må alt legges inn på nytt mens men står først i kø i snøvær. Helt borti natta.
Det trengs styring, og her kommer EU og hjelper oss. Bra!

Det finnes mange eldre mennesker som ikke har smarttelefon, eller i hvert fall ikke er i stand til å bruke apper og slikt. Dette vet jeg godt fra egen familie ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:48
En app, en brikke med roaming hadde løst alt. Da ville man ikke behøve kortterminal. De forskjellige tilbydere har rotet dette til med sitt app-helvete med dårlig programmert apper, stadig oppdatering av apper som fjerner lagret data om kort m.m. Så må alt legges inn på nytt mens men står først i kø i snøvær. Helt borti natta.
Det trengs styring, og her kommer EU og hjelper oss. Bra!

Det finnes mange eldre mennesker som ikke har smarttelefon, eller i hvert fall ikke er i stand til å bruke apper og slikt. Dette vet jeg godt fra egen familie ;)

Ja, derfor er det utrolig praktisk med en sånn brikke som ligger i midtkonsollen i bilen. Da holder en bare den opp mot ladestasjonen, og vipps så starter ladingen. Trenger ikke gå og huske at Lyse er BKK er Bilkraft, og så finne appen bilkraft, som en så må finne rette ledningsnummer (f.eks. T-01-2). Brikke-maskin-start er bedre, er min erfaring. Så kan en heller gå inn på apper for å se statistikk osv, om en liker den slags.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Men om de er så "redusert" at de ikke klarer å bruke bankID og ikke klarer å forholde seg til apper med mer er de da i stand til å dra på langtur og finne frem til ladestasjoner - selv synes jeg ikke alltid det er det letteste, de ligger ikke akkurat langs veien slik bensinstasjoner gjør ?

Vi har hatt mange dødsulykker siste året og brorparten av disse har vært godt voksne mennesker...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Merce

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:43
Men om de er så "redusert" at de ikke klarer å bruke bankID og ikke klarer å forholde seg til apper med mer er de da i stand til å dra på langtur og finne frem til ladestasjoner - selv synes jeg ikke alltid det er det letteste, de ligger ikke akkurat langs veien slik bensinstasjoner gjør ?

Vi har hatt mange dødsulykker siste året og brorparten av disse har vært godt voksne mennesker...

Du skal være litt forsiktig med å kalle denne store gruppen mennesker for være "redusert". Samfunnsutviklingen tar generelt for lite hensyn til de eldre, jeg ser det til stadighet og det er til stor frustrasjon for de det gjelder.

Vaduz

Mange svært teknologi-interesserte folk her som mener at det de synes er lett må alle andre også synes er lett. Det er ikke sånn at man kan vinne en diskusjon der du påstår at noe som tusenvis av mennesker synes er vanskelig/unødvendig/tungvint, egentlig er den beste løsningen. Den lille svarte brikken må bestilles, logge på, aktivere kort hos ulike tilbydere etc. og hvorfor noen vil beholde sånne gammeldagse særordninger er vanskelig å forstå. Er dere redde for prisstigning per kwt?

turfsurf

Det største problemet er egentlig robustheten ved start av lading. Har opplevd både yngre og godt voksne slite med å få startet lading grunnet timeout ved kommunikasjon, både mellom bil og lader, og lader og backend. Ganske håpløst egentlig.

Så lenge jeg kan fortsette å dra brikke eller klokka så bryr jeg meg ikke så mye, men jeg er redd betalingsterminaler introduserer ekstra kompleksitet som  bare gjør ting mindre stabilt og dyrere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ryback

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. oktober 2022, klokken 06:58
Det største problemet er egentlig robustheten ved start av lading. Har opplevd både yngre og godt voksne slite med å få startet lading grunnet timeout ved kommunikasjon, både mellom bil og lader, og lader og backend. Ganske håpløst egentlig.

Jeg så en video fra en ladestasjon i Tyskland(?) Der kunne man koble til CCS og få 2kW for å holde liv i ladesesjonen. Man gikk så til en felles betalingsterminal hvor man valgte ladestolpenummer og betalte med kort.

Nei til klimasvindel

#82
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. oktober 2022, klokken 06:58
Det største problemet er egentlig robustheten ved start av lading. Har opplevd både yngre og godt voksne slite med å få startet lading grunnet timeout ved kommunikasjon, både mellom bil og lader, og lader og backend. Ganske håpløst egentlig.

Så lenge jeg kan fortsette å dra brikke eller klokka så bryr jeg meg ikke så mye, men jeg er redd betalingsterminaler introduserer ekstra kompleksitet som  bare gjør ting mindre stabilt og dyrere.

Verdens mest utbredte hjelpemiddel for betalingstransaksjoner - betalingsterminalen/tappe-terminalen, skal være fordyrende?
For en ladestasjon/ladepool som neppe koster under millionen å installere?

En hver smultringtralle, salgsbod eller omreisende selger kan ha en ørliten kortterminal koblet til mobilen, for å selge selv småvarer, som en kaffekopp eller en 20-kroners vaffel, og være fornøyd med lønnsomheten.
Men ikke lønnsomt for de som selger strøm til kjøretøy-eiere i hundretusenkroners-klassen?

Den kjøper jeg ikke, verken med kontanter eller terminal.  :)

Skjønner at noen vil ha brikke-identifisering, for å involvere bank-guttene i minst mulig grad, men eieren av en bil som kanskje låner den til f.eks. barna eller andre vil vel ikke sende av gårde bilen med blankofullmakt til å kjøre/lade så mye de bare ønsker?

I stedet for brikke kan man vel like gjerne ha brukernavn/nummer + PIN-kode.

elektro

Det er interessant ar flere i dette forumet vet bedre enn operatørene selv. Anbefaler å lese artikkelen under nøye, der er det mange gode poenger.

Recharge: På bekostning av nye ladestasjoner
Kople: Krever enorme ressurser
Eviny: Risiko for feilinvestering
Ionity: Uforholdsmessig dyrt

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/kortbetaling-lading-darlig-losning

Jeg har også sett flere kortterminaler i bruk denne høsten, og er ikke imponert. RFID er og blir enklere. For ikke å snakke om Plug & Charge. Selv app er enklere, selv om jeg ikke er tilhenger av det. Da kan man jo faktisk frikoble ladestasjonen i det man kjører inn på stasjonen og bare koble til. Selv om man i dag trenger 2-3 forskjellige, for å dekke hele Norge. I tillegg til Tesla. Det sagt, så kan man fint dra på Europatur kun med produsentavtalen sin også.

Nå som roaming kommer for fullt får vi håpe at det er der EU og norske myndigheter legger trykket. Herlig å se Recharge og Koble ønske alle velkommen med det abonnementet de har. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Nå er det 2 forskjellige problemstillinger som er her. Kortbetaling på nye ladere og ladestasjoner, og ettermontering på eksisterende ladere.

At det er en fordyrende og mer kompleks operasjon å etterinstallere enn å preinstallere på nye ladere, det er jeg med på. Men å lese poengene bransjen kommer med, virker som de prøver å fremstille dette som en Himalaya-ekspedisjon, hvor alt er særdeles komplisert og vanskelig.

Dette til tross for at de eller konkurrenter allerede har kortbetalingsløsninger på flere tilsvarende ladere i andre land der dette har vært krav ganske tidlig. Nei, dette står ikke til troende, men høres ut som man skriker for sin syke mor, som går lange turer daglig.

I stor grad er vel innmaten den samme, men med nyere programvareversjon, siden de gamle ikke oppdateres jevnlig. Men der det og er med program for å snakke med en kortterminal.

Det understrekes av at de er ganske unison på at dette må Staten ta kostnaden for. Ja, det er plutselig ikke problematisk, om de kan fakturere Staten etter gaffelmetoden, der prisene på deler og utstyr allerede er med mva og DB, og så skal de sikkert slenge på en runde med DB og mva når sluttsummen rundes av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sikkert rimeligere å innføre 100% roaming, og mulighet til å kjøpe varianter av «kontantladekort» over disk og i automater for de som ikke har abonnoment.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:04
Sikkert rimeligere å innføre 100% roaming, og mulighet til å kjøpe varianter av «kontantladekort» over disk og i automater for de som ikke har abonnoment.
Sikkert, men og kjedelig når du kommer til en ladestasjon hvor "butikken" er stengt når man kommer for å lade. Mange steder som bare har åpent i "prime time", og da er man like langt. Dessuten er det bortkastet tid å bruke dersom man stiller seg ved stolpe, og så må kjøpe "kontant-ladekort" før man får startet lading.

Poenget må være å gjøre ladesesjonen så fri for "hick-ups" og tidssløsing som mulig, samtidig som det skal kunne ta i mot alle, uavhengig av om de har en ladeavtale eller ikke.

Eier man elbil i Norge, har man som regel en avtale. Men om noen venner eller noen i familie trenger å låne bil, så vil man om regel betale for lading der og da, og ikke på eiers regning, selv om man selvsagt kan gjøre opp i ettertid. Nå blir det altså til at bileier fort blir sittende igjen med regninga, som ikke lengre er "småpenger" å snakke om.

Den andre gruppen vi må ta høyde for, er turster som kommer til Norge, og med elbil. Om man ikke har en avtale som har roaming mot den norske stasjonen man står ved, så har man fort et problem. Med kort-terminal som tar imot Visa og Mastercard, er man stort sett dekket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

#88
Slik gjøres det med firmakort:

Du kan lade på alle Circle K og Ionity ladere med firmakortet ditt. I vårt Ladekart finner du alle våre ladestasjoner.

Kopi:
Hvordan bruker jeg firmakortet på stasjon?
Det er en RFID i kortet som aktiverer/deaktiverer lading og firmakortet brukes dermed som om det var en RFID-brikke/ladebrikke.

https://www.circlek.no/elbillading/bedriftslading?gclid=Cj0KCQjwwfiaBhC7ARIsAGvcPe54OsRzZicLzJyk61OISIXw5jcQQ-VnfcjdWbk-1qPz53Yshr78_H8aAkRWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Moggen

#89
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:30
Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.

Men herregud, sett nå opp den #@*& kortlesern bare, hvor mye ulike drittapper, usikrede rfid tagger ohg kontantkortsmodeller skal vi tvinges gjennomlide? Helt tragiskt..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA