Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Naf frykter at regjeringen nå vil innføre engangsavgift på elbiler

Startet av Motorwatt, søndag 04. september 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

Motorwatt

Naf frykter at regjeringen vil innføre engangsavgift på elbiler i statsbudsjettet neste måned.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) presenterer statsbudsjettet for Stortinget 6. oktober. Men nå frykter Naf at regjeringen vil hente inn penger ved å innføre engangsavgift for elbiler – slik det er på biler med tradisjonelle drivlinjer, skriver Motor.

En slik avgift vil i så fall komme på toppen av momsen på kjøpsbeløpet over 500.000 kroner som Stortinget vedtok i sommer.

Det vil ifølge Naf føre til uheldige konsekvenser for mer enn nybilsalget.

– Det bør være totalt uaktuelt å innføre en ekstra kjøpsavgift på elbiler. Avgifter på nye biler bremser nybilsalget, og det betyr dårligere miljø og trafikksikkerhet. Det trodde vi at politikerne hadde forstått. Vi frykter dessuten at økte priser på nye biler vil forplante seg nedover i bruktmarkedet, og dermed gjøre det enda dyrere for folk å gå over til elbil, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf.

Han påpeker at en engangsavgift vil gjøre elbiler dyrere i en periode hvor det nesten ikke er mulig å få tak i elbiler.

– Mange som har bestilt bil i 2022, får dem ikke levert før i 2023, hvor momsen uansett slår inn på mange av de populære modellene, legger han til.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Regjeringen leter jo etter nye måter å hente penger på som da ikke rammer egen velgerskare og samtidig
vil kjøle ned økonomien slik at rentene kan holdes lave. Det er jo et uttalt mål man kan lese overalt i alle mulige riksdekkende og lokale aviser. Det snakkes om å innføre arveavgift, økt formueskatt osv - og tanken er vel at har man råd til ny bil så har man råd til en ekstra avgift også.

De pengene statskassen daglig henter inn på ekstreme gasspriser og kraftpriser  - det er penger som ikke kan brukes, så da må man finne nye måter å få inn penger på - penger som KAN brukes er penger formuende mennesker uten lån har - så da går de på jakt etter dem.

Merce

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. september 2022, klokken 10:52
Regjeringen leter jo etter nye måter å hente penger på som da ikke rammer egen velgerskare og samtidig
vil kjøle ned økonomien slik at rentene kan holdes lave. Det er jo et uttalt mål man kan lese overalt i alle mulige riksdekkende og lokale aviser. Det snakkes om å innføre arveavgift, økt formueskatt osv - og tanken er vel at har man råd til ny bil så har man råd til en ekstra avgift også.

De pengene statskassen daglig henter inn på ekstreme gasspriser og kraftpriser  - det er penger som ikke kan brukes, så da må man finne nye måter å få inn penger på - penger som KAN brukes er penger formuende mennesker uten lån har - så da går de på jakt etter dem.

De velger å ikke bruke de... ;)

Vaduz

Jo mer subsidier og skattelette som gis nå, jo mer må renten opp. Hele poenget med inflasjon er jo at penger må ut av økonomien, folk må få svekket kjøpekraft enten ved økte renter, og dermed øke verdien av pengene igjen og svekke alle lånetagere og aksje/obligasjonsinvestorer. Økte skatter, og dermed ramme dem man politisk sett ønsker (mest effektivt å skatte ting som relativt mindre bemidlede har/bruker, da det direkte går på kjøpekraft, men lite populært å skatte de «fattige»), eller la inflasjonen spise opp kjøpekraften vår over tid, men det er heller ikke så populært eller ønskelig da ingen vil eie norsk gjeld, handle eller investere i oss om vi ikke har en stabil valuta og økonomi.

Unni Berge

Hei.

Det er vanskelig å spå om framtida, men akkurat i denne saken meiner vi at NAF mistolker Stortingsvedtaket om elbil. Les meir om det her https://elbil.no/mistolkning-av-elbil-vedtak-i-stortinget/

mvh Unni Berge, leiar kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA