7kW vs 11kW har normalt liten betydning for de fleste når det gjelder hjemmelading, da de aller fleste har nok tid til å lade på 3kW for å dekke behov. Trenger man raskere lading derimot, er det en del forskjell, da 11kW vil legge beslag på 16A, mens 1 fase vil kreve opp til 32A for å få 7kW, noe man ikke alltid vil ha kapasitet til i sikringsskapet.
Men, som sagt, det er ikke et problem for de fleste.
Destinasjonslading er derimot noe annet. En 11kW bil vil da gi 11kW på en 11kW lader, mens en enfase 7kW bil vil gi 3kW på en 11kW lader. Det er VELDIG stor forskjell, og kan bety forskjell på å trenge en hurtiglading ekstra eller ikke. Enfase lading på en ny bil nå virker rett og slett lite gjennomtenkt, nå kommer Nissan og Renault med 22kW som standard, og nye BMW iX1 kan få 22kW som tilvalg (8000kr). Dette betyr veldig lite for hjemmelading, men vil gi en helt annen opplevelse av 22kW destinasjonsladere og langt mindre bruk av hurtigladere.
Det er nok mye ukjent når det gjelder hva bilene vil komme med når de begynner å bli produsert. Disse skal vel produseres ganske likt, så det virker rart om det blir 11kW på Toyota og 7kW på Solterra. Jeg fikk beskjed om at 23 modell ville komme med 11kW.