Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ruteplanlegging i myAudi app feiler (2019/2020-modeller)

Startet av Orbit, onsdag 31. august 2022, klokken 15:13

« forrige - neste »

Orbit

Ruteplanlegging i myAudi mobilapp klarer ikke lenger å beregne ruter med ladestopp. Jeg har hatt (og rapportert) denne feilen siden tidlig i juli, og har først nå fått beskjed fra support om at det (angivelig) gjelder alle 2019/2020-biler. Feilmeldingen er
SitatRuteplanlegging mislyktes

e-tron-ruteberegning er ikke tilgjengelig, da du mangler nødvendige rettigheter. Forbruksdata kunne ikke hentes opp. Ruten er beregnet uten ladestopp. OBS! Målet kan eventuelt ikke nås.
Ruteplanlegging i bil fungerer, og det er jo mange andre app'er som kan brukes (men da uten overføring av komplett rute fra mobil til bil).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Jeg har dette problemet; Ruteplanlegger fungerer i bilen, også med ladestopp, men det fungerer ikke i appen. Samme feilmelding.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Gjelder nok ikke absolutt alle. Jeg lagde en rute, på ca 100 mil, og fikk opp forslag til lading langs ruten.
e-tron 50, 2020

2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Sitat fra: janbanan på onsdag 31. august 2022, klokken 22:18
Gjelder nok ikke absolutt alle. Jeg lagde en rute, på ca 100 mil, og fikk opp forslag til lading langs ruten.
e-tron 50, 2020

Når i 2020 er bilen din registrert?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Sitat fra: elektro på søndag 04. september 2022, klokken 06:28
Når i 2020 er bilen din registrert?

Min var av de som ble produsert før jul '19, og utlevert på nyåret '20. Den første serien med e-50 som ble produsert.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

Jeg har en (ubegrunnet) mistanke om at dette er en bug som oppstår tre år etter bilen er solgt. På det tidspunktet er det en del andre digitale tjenester som må fornyes, men ruteplanlegging i app er ikke en av de tjenestene som tilbys forlenget. Spekulativt har noen likevel programmert inn at ruteplanlegging må fornyes, uten at de i dag har en mekanisme for å gjøre dette. Riktig løsning bør uansett være at dette er en gratis tjeneste, også etter tre år.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på søndag 04. september 2022, klokken 22:11
Jeg har en (ubegrunnet) mistanke om at dette er en bug som oppstår tre år etter bilen er solgt. På det tidspunktet er det en del andre digitale tjenester som må fornyes, men ruteplanlegging i app er ikke en av de tjenestene som tilbys forlenget. Spekulativt har noen likevel programmert inn at ruteplanlegging må fornyes, uten at de i dag har en mekanisme for å gjøre dette. Riktig løsning bør uansett være at dette er en gratis tjeneste, også etter tre år.

Støtter denne. Det var omtrent da problemene begynte for min del. Jeg har lett etter en mulighet for å (motvillig) betale for dette, men det finnes ikke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

#7
Nå klarer min app igjen å gjøre ruteplanlegging med ladestopp. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra Audi på at det er fikset, så det er muligens ikke 100% på plass ennå. (Det virket ikke forrige uke.)

Oppdatering (fire timer senere): Audi melder nå også at problemet er fikset. Meldingen er (som vanlig) noe kryptisk, så det er ikke lett å frostå om de har fikset problemet generelt - eller lagt inn noe i systemet spesifikt for min bil.
SitatVi henvender oss nå til deg, da vi har mottatt en tilbakemelding fra vår tekniske avdeling vedrørende din sak.

De informerer oss om at de har gjort noen endringer i koden på din bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Orbit på søndag 04. september 2022, klokken 22:11
Jeg har en (ubegrunnet) mistanke om at dette er en bug som oppstår tre år etter bilen er solgt. På det tidspunktet er det en del andre digitale tjenester som må fornyes, men ruteplanlegging i app er ikke en av de tjenestene som tilbys forlenget. Spekulativt har noen likevel programmert inn at ruteplanlegging må fornyes, uten at de i dag har en mekanisme for å gjøre dette. Riktig løsning bør uansett være at dette er en gratis tjeneste, også etter tre år.
Da har det også dukket opp en lisens i app'en, som omhandler bl.a "e-tron trip planner" (som var det som feilet). Lisensen finnes i app under "Utstyr og tekniske data" -> "Tjenester og lisenser" -> "Audi connect remote". Denne utløper 10 år fra salgsdato for min bil.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Hmm.. Jeg ser jeg har fått lisensen, men får fortsatt feilmelding når jeg prøver ruteplanlegging i app.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

#10
Jeg har logget en del ganger ut/inn av app underveis i feilsøkingen. Kanskje det er nødvendig for å få det på plass? Hvis ikke, så bør du sende epost til support.

Oppdatering: Jeg ser det feiler igjen også for meg, men med en ny feilmelding. Meldingen tyder på at de har problemer med kontakten til kartleverandør Here. Jeg har send melding til support (igjen).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Etter tips fra Support resatte jeg MMI i bilen ved å holde volumknappen inne til begge skjermer slukket. Så slettet jeg appen fra iPhone med tilhørende data og installerte den på nytt.

Ruteplanleggeren fungerer nå prikkfritt og er imponerende rask. En rute fra Oslo til Alta via Trondheim, Mo i Rana og Tromsø, legges opp på et par sekunder, og den velger kun HPC'er. Både i eget nettverk, og utenfor (f.eks. Circle K og Tesla), med fornuftige marginer ladenivåer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Min app fungerer også fint nå, i alle fall siden onsdag 2/11. Support har så langt ikke tatt kontakt for å be meg gjøre noe eller teste på nytt. Jeg mistenker derfor at din reset etc egentlig ikke er relevant, men tilfeldigvis sammenfalt med at problemet ble løst (dersom du ikke verifiserte at app fremdeles feilet rett før disse stegene).

Generelt så kjører support noen runder med diverese voodoo, gjerne en oppdatering på epost per uke, før de faktisk begynner å se spesifikt på saken. Standardstegene de foreslår  som "problemløsing" er

  • Logge ut av app, avinstallere, og logge inn på nytt. Gjerne med et bytte av app-språk underveis, evt også bytte av passord
  • Restart av MMI
  • Reboote MMI inn i servicemode, og kjøre en reboot fra servicemenyen.
Siden det tar en måned å komme igjennom alt dette, er ofte problemet løst uten at du egentlig trengte å gjøre noe. Min "strategi" etter diverse runder er å gjøre alle stegene over umiddelbart, og inkludere informasjon om at dette allerede er gjordt når jeg melder feil. Da blir det veldig stille...... lenge, men slipper i alle fall maset om diverse omstarter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Dette tror jeg godt du kan ha rett i. Reset av MMI tror jeg i alle fall ikke har noe betydning. Sletting av app og data, kanskje.. i så fall bør det fremdeles være folk som ikke får ruteplanlegging til å fungere.

Den gode nyheten er uansett at det funker - og det du ler ganske bra. Selv om den fremdeles noen ganger velger ladere med kun 1-2 stk. HPC. Det er helt nytteløst.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA