Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye Twizy?

Startet av Balle Clorin, lørdag 27. august 2022, klokken 21:08

« forrige - neste »

Balle Clorin

Når man kjøper NY Twizy i dag, blir de fremdeles reigtrert som motorsykkel?

elektrolux

Hvorfor skulle de ikke det?

M1 klassen (personbil) i motsetning til L1-L7e kjøretøy er gjennomsyret av krav til sikkerhetsutstyr noe en Twizy mangler det meste av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Balle Clorin

#2
Hmmmm, jeg vet ikke om det var svaret på spørsmålet? Vet du om de registreres som motorsykkel, eller antar du det?
Myndighetene går jo glipp av et par kroner i bompenger, og jeg ville tro at de ville gjøre alt i sin makt for å finne på alternativer til å sette inn et «skvis» (siden det kommer så lite penger inn i statskassen for tiden   ::) ). Kanskje å gjøre som med nye fir-hjulinger og kalle dem traktor?

Grunnen til at jeg spør, er at min 2016-modell Twizy har kun en måned igjen av 5-års leasing-avtalen. Jeg må derfor finne ut om jeg skal kjøpe ut, eller levere tilbake. Vurderingen blir da om hvilke salgsargumenter jeg har, og salgspris jeg kan forvente, om jeg kjøper ut.
Viktig salgsargument er jo at den er fri for bompenger (motorsykkel), lite kjørt, meget pen og kommer inklusiv powerbox (guds gave til Twizy). Kunne jeg da fortalt en eventuell kjøper at en NY Twizy, kommer med bompengeplikt (som traktor, som en nabo påsto), ville jeg ha enda et særdeles godt argument.

RJK

Myndighetene kan ikke sjonglere med reglene etter hva de drar inn mest kroner på. De må endre regelverket slik at det fremstår fornuftig, og slike endringer har ikke kommet. Da ville de uansett påvirket din nåværende Twizy, slik at du måtte betalt bompenger.

Så nei, det argumentet du fantaserer om, er fremdeles bare dine fantasier. Dessuten påvirker det så få kjøretøy, at en liten vri på bompengeskruen i form av økt pris, er lettere å gjøre, og drar inn langt mere penger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balle Clorin

Takk for definitivt svar. Da legger jeg den saken død.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA