Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Auto assist, skiltgjenkjenning, parkeringsassisten, DCC og ACC

Startet av Dickopf, fredag 26. august 2022, klokken 14:17

« forrige - neste »

Dickopf

Lurte på erfaringer og tips og triks til bruk av og innstillinger for diverse systemer.

Jeg synes auto-assist (filassistent) fungerer veldig bra. Den ber meg stadig om å "ta over styringen", men jeg leste på forum her et sted at sensorene for om man holder i rattet er plassert rett under "eikene" på rattet, så hvis man holder noen fingre rundt rattet akkurat der (på en av sidene) så maser den ikke så mye om å ta over styringen.

Filassistent kan koble ut om veien svinger veldig mye, selv på motorveier, så viktig å følge med uansett.

Når det gjelder skiltgjennkjenning så opplever jeg litt utfordringer. Hvis jeg ligger f.eks. i 70-sone, så hender det at jeg har cruise control på 80, ettersom jeg har ACC (automatic cruise control) akivert, så jeg følger bilen foran uansett. Den holder 80 selv om jeg passerer nye 70-skilt.
Men plutselig, så bestemmer den seg for å redusere til 70, og bremser. Det er ganske frustrerende. Noen som vet hvorfor den "overstyrer" instruksen om å ligge 10 over?

En annen ting på skiltgjenkjenning, jeg har opplevd å ligge på motorveien, så plutselig har den registrert et skilt, sikkert på en sidegate, med 50 km/t og bremser da ned. Er dette noe man må regne med innimellom, eller finnes det noe fiks?

Jeg har DCC (Dynamic Chassis control), men merker at start-modus er "Normal". Er det mulig å gjøre standard-modus til noe annet f.eks. comfort eller sport, eller må jeg inn og endre hver gang jeg skal ut å kjøre?

Jeg har opplevd flere ganger at jeg får melding om at ESP er aktivert. Det er på et spesielt sted, når jeg har kjørt på ACC under bygdøylokket i oslo, retning sentrum, ligger i ca 70 km/t, det er en liten dump i bakken, så går det opp igjen, med en litt brå høyresving, så slår ESP inn, jeg merker ikke noe til skrens eller spinning.
Synes det er litt rart på tørr og fin asfalt.

Parkeringsassistent. har lest i konfiguratoren at det er tilvalg, og at den kan lære seg hvordan du parkerer hjemme, så er det bare å aktiverer den når du kommer hjem, så fikser bilen det selv.
Jeg er usikker på om bilen min har det tilvalget (bruktimport), men finner ikke noe menyvalg for det. Er det noen som har erfaring med dette?
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

VoltWay

ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Dickopf

Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 15:08
ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Takk for svar. Vil den fortsatt lese skilt, så du får opp hva grensen er, selv om man slår av automatisk regulering?

Jeg har en knapp for park assist ja. Men den aktiverer bare 360 og ryggekamera, finner ikke noe innstilling for å "lagre" parkeringsplass.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

EriTom

Ang antiskrens så jeg har jeg opplevd akkurat det samme flere ganger. Skjer oftest i slake høyre svinger og veldig gjerne uten at jeg kjører hverken «inspirert» eller annen provokasjon...

Skiltgjenkjenning med ACC orker jeg ikke. Ubehagelig oppbremsing fra feks 110 til 80 på E18 mot Kragerø... Blir mye mindre økonomisk også når ikke du kan rulle inn i lavere fartsgrense og la bilen sakte men sikkert nå riktig fartsgrense hastighet 😊
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Vurderer en elbil

Jeg har noen kommentarer til skiltgjenkjenning og fartsreduksjon.

Min fossilbil (VAG) har også skiltgjennkjenning.

På E6 fra Lillehammer til Oslo, så er det ganske ny 4 felts vei fra Moelv til Eidsvoll. Med 110 km/t. Når du har passert Hamar og kommer til Autopassbommen litt før Tangen så endrer min bil skiltgjenkjenningen fra 110 til 90, selv om det ikke er noe skilt der. Den endrer tilbake til 110 når den ser skiltene som er ved avkjøringen til Tangen.

Dette har jeg fått opplyst om at er fordi skiltgjennkjenningen ikke bare leser skilt, men også tar hensyn til kartdata. Så dersom kartdata ikke er oppdatert, så vil skiltgjennkjenningen vise feil.

Dette gjelder også Enyaq fikk jeg fortalt da jeg har prøvekjørt mye og spurte forhandler.
Denne fungsjonen går det selvsagt an å skru av, slik at det blir vanlig ACC. Da skal den ikke endre fart etter hvilket skilt den ser, eller hva som står i kartdata, og du får fremdeles opp skiltet i displayet. Kanskje feil skilt, da.... men den endrer ikke farten.
Fossilbil

VoltWay

Sitat fra: Dickopf på lørdag 27. august 2022, klokken 07:20
Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 15:08
ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Takk for svar. Vil den fortsatt lese skilt, så du får opp hva grensen er, selv om man slår av automatisk regulering?

Jeg har en knapp for park assist ja. Men den aktiverer bare 360 og ryggekamera, finner ikke noe innstilling for å "lagre" parkeringsplass.
Ja, skiltavlesning fungeree likevel. Ikke alltid den stemmer, men stort sett.

Har du sensorer på sideskjermene? De blir kun montert om du har parkeringsassistent.

Ellers kan du se i brukermanualen hvordan funksjonen brukes: https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/show/9fa115152e4f5371ac1445255a5e04c6_2_nb_NO?ct=9fa115152e4f5371ac1445255a5e04c6_2_nb_NO

Jeg hadde det på Kodiaq òg, men brukte det aldri. Det går raskere å parkere selv, samt at jeg aldri er helt trygg på at bilen ikke vil kjøre inn i et eller annet.

i3/RSiV

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 27. august 2022, klokken 09:25


Min fossilbil (VAG) har også skiltgjennkjenning.

På E6 fra Lillehammer til Oslo, så er det ganske ny 4 felts vei fra Moelv til Eidsvoll. Med 110 km/t. Når du har passert Hamar og kommer til Autopassbommen litt før Tangen så endrer min bil skiltgjenkjenningen fra 110 til 90, selv om det ikke er noe skilt der. Den endrer tilbake til 110 når den ser skiltene som er ved avkjøringen til Tangen.

Dette har jeg fått opplyst om at er fordi skiltgjennkjenningen ikke bare leser skilt, men også tar hensyn til kartdata. Så dersom kartdata ikke er oppdatert, så vil skiltgjennkjenningen vise feil.

Det samme opplever jeg i min 21 superb også på denne strekningen. Og det gjentar seg på mange veistrekninger.  Tror hastighet med ACC blir mer styrt av kartdata i GPS enn av skiltgjennkjenningen.

Dickopf

Sitat fra: Dickopf på lørdag 27. august 2022, klokken 07:20
Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 15:08
ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Takk for svar. Vil den fortsatt lese skilt, så du får opp hva grensen er, selv om man slår av automatisk regulering?

Jeg har en knapp for park assist ja. Men den aktiverer bare 360 og ryggekamera, finner ikke noe innstilling for å "lagre" parkeringsplass.

Jeg har nok ikke park-assist. Har sett noen instruksjonsvideoer på nett. Det skal komme opp flere funksjoner og valg når man trykker på "park assist" for å hjelpe med parkering. Men det gjør det ikke hos meg.

Men det er ikk så farlig, jeg har kjørte "dumme" biler i alle år og parkert uten ryggekamera hele livet. Så det skal nok gå helt fint :)
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

Martin Eden jr

Jeg synes også det er frustrerende med alle feil-nedbremsinger antakelig pga. feil i kartdata. Det virker som om kartdata overstyrer skiltgjenkjenning stort sett, men ikke alltid - da den f.eks. får med seg midlertidig nedskilting ved veiarbeid. Noen som vet hvordan dette funker - hva som har prioritet?

Det burde være mulig å velge bort kartdata (evt. skiltgjenkjenning) uten å slå av adaptiv cruise. Men det er vel ikke mulig?

Er det noen som vet når kartdata blir oppdatert - skulle tro at dette kunne skje ganske hyppig via OTA, men jeg har nå hatt bilen i snart ett år uten at det virker som om dette er oppdatert. Ser at andre i denne tråden snakker om problemer på E6 sør for Hamar - og dette opplever jeg også stadig. Nå er det temmelig lenge siden motorveien her var ferdig - så kartdataene må være temmelig gamle!?

Mens jeg spør: Det lastes tydeligvis inn vegtrafikkdata - som bl.a. varsler om kø og veiarbeid - så dette blir altså oppdatert løpende (via mobilnettet antar jeg) - noen som vet hva som ligger i bunnen her - er dette offentlige databaser, eller private??

Håper på noen svar...

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Octogenarian

Skiltgjenkjenning kan deaktiveres uten å miste ACC. Side 178 i manualen. HTH.

Martin Eden jr

Takk for tips. Jeg vil naturligvis helst beholde skiltgjenkjenningen - og heller droppe kartbruken (selv om denne brukes til å slakke ned i svinger, rundkjøringer etc.). Skiltgjenkjenning funket mye bedre på Hyundai Kona da vi hadde en slik for 4 år siden...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

igniztion

At ACC tilpasser farten basert på skiltgjenkjenning og kartdata kan slås av ved å slå av funksjonen som heter "forutse tillatt hastighet" under ACC i assistentmenyen.

Dersom du også ønsker å slå av funksjonen som bremser ned før svinger, rundkjøringer o.l. (som også kan ha feil data fra kart), slår du av "forutse strekningsforløp"

Navngivningen er basert på det jeg vet fra ID.4, men det er sannsynligvis identisk på Enyaq.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

eisa01

Hadde vært morsomt om noen prøvde reklamere til Møllergruppen pga sikkerhet. Dette er tross alt farlig, spesielt siden Hyre har mange ID-modeller som delebiler med sjåfører som ikke nødvendigvis er klar over dette

Tok det opp her på ID.4 forumet, burde jo vært recall på denne funksjonen. Vet ikke om Vegvesenet har noe ansvar her?

Alternativt reklamere fordi funksjonen ikke fungerer som den skal, og be om 500 kr prisavslag eller noe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA