Heve førersetet?

Startet av El-inor, torsdag 18. august 2022, klokken 13:57

« forrige - neste »

Krokstein

Vinkelen på seteryggen teller vel også inn. Ser noen som mer eller mindre "ligger" i setet
ID.4 GTX

daktari

ID.4 har et kort og veldig bøyd panser, så uansett høyde på setet og kropp, så blir det vanskelig å se nesa. Derfor man har 360 kamera...

Hvis jeg på 180 hever setet maks så butter knollen i taket og utsikten fremover høyt oppe blir ødelagt, men ser fortsatt ikke nesa på bilen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

El-inor

Sitat fra: daktari på onsdag 24. august 2022, klokken 16:32
ID.4 har et kort og veldig bøyd panser, så uansett høyde på setet og kropp, så blir det vanskelig å se nesa. Derfor man har 360 kamera...

Hvis jeg på 180 hever setet maks så butter knollen i taket og utsikten fremover høyt oppe blir ødelagt, men ser fortsatt ikke nesa på bilen.

Da må det være stor forskjell på maks setehøyde på GTX og andre ID.4-modeller. Jeg har nå målt. Med setehøydereguleringen i øverste høyde på min GTX (manuell seteregulering) har jeg, som måler 180 cm, 17 cm opp til taket (ikke panorama).

Når jeg legger inn min nyinnkjøpte tHansen-pute økes min sittehøyde med 4 cm, noe som utgjør en velkommen forskjell.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Sitat fra: El-inor på onsdag 24. august 2022, klokken 19:06

Da må det være stor forskjell på maks setehøyde på GTX og andre ID.4-modeller. Jeg har nå målt. Med setehøydereguleringen i øverste høyde på min GTX (manuell seteregulering) har jeg, som måler 180 cm, 17 cm opp til taket (ikke panorama).

Når jeg legger inn min nyinnkjøpte tHansen-pute økes min sittehøyde med 4 cm, noe som utgjør en velkommen forskjell.
Bare for sikkerhets skyld, du vet at du må "jekke" setet oppover med spaken på manuelle seter? Må jekke sikkert 10-15 ganger vanligvis. Et jekk er bare en cm.

På el-setene stoppet den 3 ganger underveis, men holdt bare knappen inne
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

El-inor

Sitat fra: daktari på onsdag 24. august 2022, klokken 22:28

Bare for sikkerhets skyld, du vet at du må "jekke" setet oppover med spaken på manuelle seter? Må jekke sikkert 10-15 ganger vanligvis. Et jekk er bare en cm.

På el-setene stoppet den 3 ganger underveis, men holdt bare knappen inne

Jeg har til og med stått utenfor bilen og forsøkt å jekke uten at jeg har sittet i setet i tilfelle mine 75 kg skulle være for mye å bære for mekanismen.

Jambo

Jeg antar du må ha setet i en mer liggende vinkel. Det kan også være noe feil med setet. Eller er det en forventning blant "den eldre garde" om at man må se hele panseret til enhver tid? For dette kommenterte min far også da han satt i bilen, mens jeg er vant til det fra flere andre biler. Jeg er 173 cm høy og har 10 cm igjen over hodet når jeg jekker setet høyest opp. Pleier å ha det cirka i middels høyde og synes det er høyt nok. Har GTX med manuelle seter.

Vaduz

Det her høres ut som en bil for meg, får nesten aldri setet lavt nok!

MinID

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. august 2022, klokken 21:03
Det her høres ut som en bil for meg, får nesten aldri setet lavt nok!

Vi er forskjellige, og har forskjellige vaner. Jeg er 184 cm absolutt ikke noe problem, heller ikke for min kone på 168 cm.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Olemann

Ekstra pute gjør susen i ID4 ja.  Gjelder både el og manuelle seter. Kommer ikke høyt nok i denne bilen uten.
Har pumpet setet helt opp, og kjørt det helt opp med el'en. 
Selvsagt subjektivt, men handler for vår del ikke om at den "eldre garde må se hele panseret". 

Mindre biler vi tidligere hadde, som eNiro og BMW i3, ga en vesentlig bedre følelse av oversikt og der trengte vi heller ikke tHansen puter for å komme høyt nok.
Litt pussig dette, det er den første VAG bilen vi har der tHansen må til. Men, når det fikses for kr. 249.- er det jo liten grunn til å klage, synes vi som har funnet vår løsning.

El-inor

Sitat fra: Olemann på lørdag 27. august 2022, klokken 00:15

Ekstra pute gjør susen i ID4 ja.  Gjelder både el og manuelle seter. Kommer ikke høyt nok i denne bilen uten.
Selvsagt subjektivt, men handler for vår del ikke om at den "eldre garde må se hele panseret". 

Mindre biler vi tidligere hadde, som eNiro og BMW i3, ga en vesentlig bedre følelse av oversikt og der trengte vi heller ikke tHansen puter for å komme høyt nok.
Litt pussig dette, det er den første VAG bilen vi har der tHansen må til. Men, når det fikses for kr. 249.- er det jo liten grunn til å klage, synes vi som har funnet vår løsning.

Jeg tror jeg skal prøve med borrelås under tHansen-puta, Olemann. Da vil den sikkert ligge mer stabilt.

By the way, Olemann - du kan jo nå med rette ta tittelen Influencer etter at du har påvirket meg og kanskje andre til å velge tHansen-løsningen. Det bør berettige deg til i alle fall en saftig rabatt på ditt neste kjøp i den butikken.

Olemann

Hehe, takker, men sliter litt med å se meg i rollen som influencer, men hyggelig å kunne gi råd som funker, er på min 9 elbil nå de siste 13 årene, så begynner å bli en del år siden jeg fylte bensin sist.
Mye har skjedd på denne tiden, og det er vel derfor kravene til optimalisering av alt er høye.  Min første elbil var en Reva, noen som husker den? Der var setene harde benker, og musikkanlegget var en løs gammel reiseradio. Blybatteriene måtte vannes regelmessig og man fikk god trening i å planlegge med at ting tar tid.  Til gjengjeld er det slutt på tiden med garantert parkeringsplass med gratis lading på Aker Brygge. Klagde ikke den gang, man får tilpasse seg....  Legger ved bilde, tror forresten dette er/var Norges eneste Reva med Le Mans striper...  ;D

Sitat fra: El-inor på lørdag 27. august 2022, klokken 07:44
Sitat fra: Olemann på lørdag 27. august 2022, klokken 00:15

Jeg tror jeg skal prøve med borrelås under tHansen-puta, Olemann. Da vil den sikkert ligge mer stabilt.

By the way, Olemann - du kan jo nå med rette ta tittelen Influencer etter at du har påvirket meg og kanskje andre til å velge tHansen-løsningen. Det bør berettige deg til i alle fall en saftig rabatt på ditt neste kjøp i den butikken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA