Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

STYRER NORGE MOT LADEKAOS?

Startet av elektro, onsdag 10. august 2022, klokken 23:41

« forrige - neste »

elektro

Dette er tittelen på en paneldebatt under Arendalsuka, som arrangeres av Recharge. https://program.arendalsuka.no/event/user-view/17778 De skriver bla: «Med dagens takt styrer Norge mot lange køer ved ladestasjonene på helt vanlige hverdager.»

Er det sant? Har det blitt mer kø og vanskeligere å være elbilist?

Min påstand er at når bilene får lengre rekkevidde og ladingen blir raskere, samtidig med at de fleste hullene på ladekartet er tettet, tåler vi godt flere biler per lader. Det har derfor aldri vært enklere å være elbilist enn i dag.

Ja, vi trenger flere ladere. Og gode ladere, med lastbalansering. Her er Recharge gode. Men det viktigste er at de er lette å finne, se status på og lette å bruke. Det nytter ikke at folk både skal bli overrasket over at det er kø når du kommer frem- og slite med å starte ladingen når det er deres tur.

Det er mange måter å løse dette på. Men i stedet for å tilby en best mulig tjeneste, bruker operatørene masse krefter på å klage på Stat og kommune (sikkert med rette)- og på å prøve å eie kundene.

Det hjelper heller ikke på køavviklingen at Elbilforeningen og NAF har gått i bresjen for å presse frem kWt-prising. Snakk om bjørnetjeneste.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på onsdag 10. august 2022, klokken 23:41
Dette er tittelen på en paneldebatt under Arendalsuka, som arrangeres av Recharge. https://program.arendalsuka.no/event/user-view/17778 De skriver bla: «Med dagens takt styrer Norge mot lange køer ved ladestasjonene på helt vanlige hverdager.»

Er det sant? Har det blitt mer kø og vanskeligere å være elbilist?

Dette var overraskende lesning sett opp mot egen erfaring. Men jeg må jo anta at Recharge kan dokumentere påstanden? Det kan jo også være et utspill for å få mer offentlige penger til å bygge ut flere ladere for en rimelig penge, men når en ladeoperatør går ut og hevder det er økende tendenser mot kø på laderene deres så må en jo anta at det ligger noe i dette.

Jeg har vært i ett informasjonsmøte tidligere med en bestemt ladeoperatør" der det ble hevdet at i byene var det gode penger å tjene fordi disse laderene ble brukt jevnt over mye. Ladere "på bygda" var derimot et tapsprosjekt da disse hadde et helt annet bruksmønster der det toppet seg i helger og f.eks påskeferie og slikt. Denne operatøren anså det ikke lønnsomt å bygge ut ladere på bygda og mente det offentlige måtte trå til mer her.

Ekstrapolerer man det jeg hørte der så kan det jo tyde på at det går mot kø i byene og i helge utfarten på bygda?


Burger

Har kjørt land og strand i sommer, og det som faktisk virker er lang nok rekkevidde (300-400 km) og å bygge 40 ladere på en plass (F.eks slik som Nebbenes).

Var på en ladeplass med to biler foran meg i køen, men fordi det var 32 ladeplasser (og 6 eller 8 til under bygging), så ble det ledig for oss alle tre mens vi kjørte lengre inn på ladeplassen. Ladekø ca 30 sekunder.

Samme ladeoperatør legger på straffegebyr dersom man ikke flytter seg når man har ladet ferdig og setter 80% ladegrense automatisk dersom det nærmer seg fullt.

Jeg regner med at om 5 år så blir ladeopplevelsen for andre biler enn Tesla lik det en Teslaeier opplever i dag. Sett mange ikke Teslaeiere på Tesla lader i sommer, men det har ikke forårsaket kø for min del. Usikker om Tesla bruker info om at jeg er på vei til X lader og justerer hvor mange ikke tesla-er de slipper til.

Jeg har påstått lenge, også når jeg hadde en Leaf med 80-120km rekkevidde, at staten ikke bør finansiere langtur i Norge for slike biler. At det står 2x 50kw ladere på små 'tettsteder' på bygda er ok for de lokale som trenger litt fleksibilitet i hverdagen, men man bør ikke forvente å kjøre Oslo Nordkapp med en slik bil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

PSSSST!

Oslo - Nordkapp er ikke bare mulig, men lettvint med en elbil med grei rekkevidde. Det vil si alle Teslaer vil klare dette med glans.

Jeg gjorde det i fjor sommer i en batteribegrenset Hyundai Kona (kun lov å lade til 90 %), men for å komplisere ting opp, så fulgte jeg Atlanterhavsveien opp til Trondheim, kjørte via Rørvik etter Trondheim, og videre langs kystriksveien så langt jeg turde.

Dvs jeg tok inn på E6 ved Mo i Rana, fordi laderne ved Halsa, Ørnes og Nygårdsjøen ikke var kommet opp til da. Samme med biten gjennom Lofoten, til Sortland og videre over til Senja via Andenes, og videre fra Senja over Kvaløya.

Nå er det på plass, og det eneste som mangler for ikke-Teslaer er raskere ladere gjennom gamle Troms fylke. For Tesla-eiere finnes det flere SuC-stasjoner som ikke er åpne for andre biler foreløpig.

Faktisk var biten fra Nord-Troms til Nordkapp og videre ut til Kirkenes, den enkleste biten å kjøre pga lite konkurranse på de da relativt splitter nye laderne.

Prøv å kjøre løypa gjennom Sverige, eller om du er så heldig, starte i Helsinki, så er du på langt dypere vann. Men og der er ting under sterk forbedring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Sitat fra: RJK på lørdag 13. august 2022, klokken 16:22
PSSSST!

Oslo - Nordkapp er ikke bare mulig, men lettvint med en elbil med grei rekkevidde. Det vil si alle Teslaer vil klare dette med glans.

Jeg mener jeg nevnte kortekkeviddebiler, med eksempel 80-120km toppladet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: Burger på søndag 14. august 2022, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på lørdag 13. august 2022, klokken 16:22
PSSSST!

Oslo - Nordkapp er ikke bare mulig, men lettvint med en elbil med grei rekkevidde. Det vil si alle Teslaer vil klare dette med glans.

Jeg mener jeg nevnte kortekkeviddebiler, med eksempel 80-120km toppladet.
Den gjelder ennå, for nå er det ladere så tett de fleste steder, at dette er mulig. Noe mer kronglete fordi man må stoppe nesten på hver eneste ladested, men fullt mulig. Men som sagt, enkelt med bil med grei rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Antallet hurtig- og lynladere er nok ikke så aller verst. Men problemet ligger i det at utbyggingen skjer klattvis. Det bygges to stolper her, fire stolper der etc. Det som monner er å bygge ladeparker. Vi behøver ikke to ladestolper hver 5. kilometer. Det er langt bedre med 40 ladestolper hver 100. kilometer.

Jeg fikk i sommer en snap fra en bekjent som nylig har anskaffet seg sin første elbil. De ankom CirkleK i Bamble (langs E18) på et av de verste tidspunktene i fellesferien. "KØØØØ" skrev han, med bilde av seg selv ventende på ledig lader. Jeg responderte straks, og ba ham sjekke Burger King 100 meter unna. Og ganske riktig, der var det flere ledige ladere.
Så folk må også læres opp i å sjekke. Eventuelt bedre app'er som foreslår ladere i nærheten med livestatus.

Skal også sies at elbilisme ennå er ganske ferskt for mengdene. Læringskurven er bratt for alle og enhver. Infrastrukturen er ennå veldig prematur, selv om mye begynner å falle på plass her til lands. Men det blir stadig bedre. Og jeg har troen på at ladeparkene i større og større grad kommer både her til lands og utenlands.

RJK

Er i utgangspunktet helt enig med det du skriver, på alle punkter. Dog, jeg ser ingen god grunn til ikke å sette opp noen lynladere på tettsteder, selv om det er mindre enn 10 mil til forrige og/eller neste ladestasjon.

Men her er det og viktig å få opp bra med destinasjonsladere, for de som skal bli en god stund og ikke trenger å fylle så raskt. Skal man stå 3-4 timer et sted, så vil man kanskje lade tilstrekkelig om man kan lade samtidig som man gjør andre ærender. Og de som bare ville stoppe for en matbit, kan fremdeles benytte lynlader.

Men her må både kommunen og forretningsdrivende/handelsstanden på stedet vite sin besøkelsestid.  legge til rette for ladende turister/besøkende, er med på å trekke "oss" til dem, fremfor at vi kjører forbi pga manglende ladeinfrastruktur. Det kan ikke bare lempes over til Enova og ladeoperatører å finansiere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Ja, helt enig med deg. Må naturligvis også være supplerende ladere (også lynladere) mellom de større ladeparkene.

Ingeniøren

Veldig greit med hurtigladere på mindre steder for oss som ikke kan lade på hytta. Lånte hytte i Trysil i fjor høst, og selv om det var strøm på hytta var det ikke lov å lade. Da er det veldig greit med ladere i Trysil sentrum.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Nå var ikke jeg en av pionerene innen elbil, men å være elbileier i dag er en lek i forhold til hva det var da vi kjøpte e-Golf for ca. seks år siden, eller når det nå var, så det hørtes vel dramatisk ut fra Recharge.

Det eneste jeg kan se for meg som en utfordring er at det nok er sannsynlig at veldig mange av de som har skaffet seg elbil så langt også har mulighet for hjemmelading, og at det kan bli mye mer utfordrende når alle presses over på elbil, og veldig mange flere blir avhengige av offentlig tilgjengelige ladetilbud.

OlaM

"Den store flaskehalsen er lange saksbehandlingstider hos kommuner og nettselskap." Stemmer sikkert, men jeg tror de egentlig fisker etter større subsidier.
'21 3LR

Burger

Sitat fra: RJK på mandag 15. august 2022, klokken 14:12
Men her er det og viktig å få opp bra med destinasjonsladere, for de som skal bli en god stund og ikke trenger å fylle så raskt.

Slikt tenkte jeg også til jeg kjøpte en Tesla, nå gidder jeg ikke destinasjonslading selv om kabelen ligger klar. Enklere å stikke innom en hurtiglader før man er fremme og så ta en hurtiglader ganske kjapt. Med intelligent forvarming av batteri og nok rekkevidde så er lading enkelt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

alda

Vad händer i vinter, om strömprisen konstant ligger på 5 kr/KWh+++? Då kan det i teorien bli billigare att ladda på olika hurtigladere med avtale, som Ionity, än egen laddare hemma kopplad till strömnätet?

Då snackar i verkligen laddkaos....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

RJK

#14
Der er mange av oss allerede. Jeg har lading via borettslagets fellesanlegg, og betaler der 2,50 per kWh.

Med dagens strømpris på 4,41 inkl. mva+ fastavgifter er jeg allerede på ca halve prisen før vi regner strømstøtten inn i kalkulasjonen.

Med snitt på 2,99 siste 30 dager, blir da strømstøtten 1,90. Det gir 2,51 + nettleie og andre avgifter.

På Ionity betaler jeg 1,65 per kWh. Og pga at jeg har en Hyundai Kona som ikke er byttet batteri på ennå, så dekker i realiteten denne all ladingen jeg gjør på Ionity.

Min reelle kostnad er derfor kun 135,- per måned for den avtalen. Gitt at jeg lader 2x50 kWh per måned, så koster det meg 1,35 per kWh.

Uten kompensasjon vil det gi meg en sammenlagt pris på 3,- per kWh, og enda noe billigere per kWh dess mer jeg jeg lader. Lader jeg 4x50 kWh, så vil det si at Ionity-avtalen koster meg 0,675 + 1,65 = 2,325 per kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA