Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

Franknfurter

@Marzo: Hvor kan man finne den tidslinjen for en annonse som du limte inn? Er det bare tilgjengelig for forhandlere, eller kan vanlige brukere se denne informasjonen?

Electric cars in Norway

#376
Sitat fra: Franknfurter på tirsdag 11. april 2023, klokken 21:30@Marzo: Hvor kan man finne den tidslinjen for en annonse som du limte inn? Er det bare tilgjengelig for forhandlere, eller kan vanlige brukere se denne informasjonen?
Det er IF bilhjelp lenken som du ser på Finn annonsen... klikk på bilens historie og så scroller du ned og da ser du slik oversikt. Det er på alle Finn bilannonser...men bare på pc og ikke på mobilapp. Butikker som legger ut annonser de fjerner gjerne den IF bilhjelp men da kan du bare kopiere inn reg nr eller vin nr fra den bilen du vil ha så søker du på nytt på den IF bilhjelp siden...

Se de to bildene og de røde ringene jeg har satt rundt der du skal klikke...


lightscribe

#378
Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?

geear

#379
Tenker du på de som allerede ligger på Finn, eller på nybilsalget?

På generell basis tenker jeg at det er klart at lav pris kan hjelpe, men personlig tror jeg at de fleste som kjøper biler med slike ytelser og i høy prisklasse fortsatt er bilinteresserte og vil ha noe mer enn S tilbyr i dag. Jeg tror at:

1. S må komme i en ny utgave, helst mer enn bare en facelift. Man skal være laaaaangt over snittet for å se forskjell på en 2016-modell og en 2023-modell utvendig, mange sliter selv med en 2013 S eller en Model 3 vs. S.
2. Prisen må kraftig ned og/eller kvalitetsfølelse/finish kraftig opp. Ryktet til Fremont-bilene er elendig.
3. En skikkelig parkeringsløsning må på plass, kameraløsningen i dag er ikke god nok for "alle". 360 eller ultralydssensorer vil hjelpe.
4. Blinklysløsningen på rattet er ikke god nok for "alle".
5. Som Performance-bil (banekjøring) mangler den skikkelige bremser.

Det står ofte hvit 3, Y eller S Plaid parkert sideveis et stykke fra et vindu jeg jevnlig gløtter ut (kanskje 50 meter), og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett en gang ekstra for å se om det var en S eller 3, eller 3 eller Y. Jeg er langt over snittet på gjenkjennelse av biler av, og det overrasker meg at jeg stadig må se flere ganger. Jeg bommer ikke forfra eller bakfra, men med litt avstand sideveis er de sykt like.

Marzo

Sitat fra: lightscribe på fredag 19. mai 2023, klokken 12:09Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?


Vil tro mange selgere begynner å bli urolige og selger med tap, særlig når 2/3 av bilene er fullfinansierte. Den nye utlånsforskriften 1 juli i år vil nok også sette en stopper for flere kjøpere i dette markedet. I tillegg har Tesla ventet med å sette ned prisene i EU. Folk er skeptiske til å kjøpe i dag.

Det samme vil nok Tesla merke.
Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Electric cars in Norway

#381
Sitat fra: Marzo på fredag 19. mai 2023, klokken 23:02
Sitat fra: lightscribe på fredag 19. mai 2023, klokken 12:09Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?


Vil tro mange selgere begynner å bli urolige og selger med tap, særlig når 2/3 av bilene er fullfinansierte. Den nye utlånsforskriften 1 juli i år vil nok også sette en stopper for flere kjøpere i dette markedet. I tillegg har Tesla ventet med å sette ned prisene i EU. Folk er skeptiske til å kjøpe i dag.

Det samme vil nok Tesla merke.
Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Ja, Plaid må ned i pris

Men det gjelder jo alle premium merker....

Hørte på mil etter mil podden (finansavisen) Marius eller Håkon sa om en taycan eier som tok tap på 300' på ikke mange mnd? fra han kjøpte bilen ny.....

Regn ut hva dagstapet blir da :-\

Hørte de sa også at Porsche nesten ikke selger nye biler lengre....men det kan jo sjekkes opp på ny elbilstatistikken det...har ikke sjekket det jeg...

Det er bare slik markedet har blitt nå som vi har fått «dyrtid»....

Antar at alt fra hytter til boblebad i hagen ikke er lett å få solgt nytt nå om dagen...

RJK

Fra elbilstatistikk, så ligger Taycan på 63. plass i 2023, med 51 biler registrert i år, 19 av de i Q2, hvorav 13 av dem nå i mai. Legg til at 3 biler i år, 1 i mai og for q2 totalt, er registrert under GTS-versjonen.

Finnes 3 andre versjoner, Sport Turismo, GTS Sport Turismo samt 1 som Cross Turismo, men ingen av de modellene har registrert på seg salg i 2023.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lightscribe

Sitat fra: Marzo på fredag 19. mai 2023, klokken 23:02Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Tror ikke det hjelper. Det ligger fortsatt flere nesten nye Plaid i brukt inventory til cirka den prisen.

Electric cars in Norway

#384
Tipper det 333 antallet ikke øker så mye ut året ned de prisene....og nå som vi har fått såkalt «dyrtid» her i Norge.... Hører folk nå avbestiller utenlands feriene sine også :o

Marzo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. mai 2023, klokken 07:30Ja, Plaid må ned i pris

Men det gjelder jo alle premium merker....

Hørte på mil etter mil podden (finansavisen) Marius eller Håkon sa om en taycan eier som tok tap på 300' på ikke mange mnd? fra han kjøpte bilen ny.....

Regn ut hva dagstapet blir da :-\

Hørte de sa også at Porsche nesten ikke selger nye biler lengre....men det kan jo sjekkes opp på ny elbilstatistikken det...har ikke sjekket det jeg...

Det er bare slik markedet har blitt nå som vi har fått «dyrtid»....

Antar at alt fra hytter til boblebad i hagen ikke er lett å få solgt nytt nå om dagen...

Å ta 300k i tap er ikke noe nytt hvis du spurte en Panamera Turbo eier 10 år tilbake i tid.
Det vil alltid være katastrofale verditap på så ny bil hvis man må selge og realisere tapet.
Normalt venter folk gjerne 1-2 år og tilnærmet samme verditap.

Porsche har nesten ikke registrert biler så langt i år. Helt opplagt.
De fleste som kjøpte Taycan i fjor spekulerte i prisøkningen som kom ved nyttår og fikk kontraktfestet levering før nyttår.
Hvis de har solgt noen biler i år så vil de ikke dukke opp her før over sommeren.. Det tror jeg også Sæbø nevnte i samme podcast ;)
Men for Taycan spesifikt er det neppe noe større volum igjen å selge her i landet, de har solgt nesten 5000 stykker og til høsten vil de første hintene om faceliften som kommer i 2025 dukke opp.
Det måtte i såfall være om importøren kom med en saftig kampanje.

Dette bidrar selvfølgelig ikke til Taycan spekulantene som prøver å selge bilene sine uten respons på annonsen.
Jeg vet om flere som realistisk må ta tap på både 400 og 500k hvis de skal ha et håp om å få solgt bilene.

Til sammenligning er Porsche i praksis utsolgt på fossile modeller i frykt for ICE forbud.

Marzo

Sitat fra: RJK på lørdag 20. mai 2023, klokken 10:54Fra elbilstatistikk, så ligger Taycan på 63. plass i 2023, med 51 biler registrert i år.

Og Tesla S på 69. plass med 45 biler registrert

Marzo

Sitat fra: lightscribe på lørdag 20. mai 2023, klokken 17:56Tror ikke det hjelper. Det ligger fortsatt flere nesten nye Plaid i brukt inventory til cirka den prisen.

Det ligger også noen helt nye inventory fra 1 330k.
200k i forskjell hadde gjort at de pent brukte lå fra 900.
Det ville nok likevel ikke gjort det til noen storselger..

geear

Dere har vel sett den, men 95 km og selges av Tesla for 1149000,-:

https://www.finn.no/288385593

Marzo

Sitat fra: geear på søndag 21. mai 2023, klokken 22:18Dere har vel sett den, men 95 km og selges av Tesla for 1149000,-:

https://www.finn.no/288385593


Det er faktisk feil. Bilen ble solgt til kunde for 2 måneder tilbake.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EF20069

Men Tesla har nok rotet bort Schibsted passordet sitt så annonsen ligger fortsatt ute.
Ironisk nok er prisen justert ned (noe som gjøres via en portal av forhandlere) 50 tusen under hva bilen er solgt for i følge panten.
https://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EF20069


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA