Avvik i lademålinger mellom Tesla/Tibber og CircleK faktura

Startet av krnordli, torsdag 04. august 2022, klokken 16:44

« forrige - neste »

krnordli

Hei folkens.

Vi får faktura per halvår for lading i sameiet via Easee ladebokser styrt av CircleK. Jeg har på smartlading i Tibber appen.

Når fakturaen kommer er det omlag 300 kWh mer på faktura enn målt lading i Tibber Tesla Power-Up.
CircleK mener åpenbart at de måler korrekt, og det er noe krevende å bestride dette. Jeg har også kontaktet Tibber for å høre hva de mener.

Dette er åpenbart ikke noe krise, men jeg syns det er krevende å ikke være helt sikker på at målingene er korrekt, og eventuelt hvilken måling som faktisk stemmer.

Er det noen her som har erfaringer å dele?

TB

Regner med CircleK henter forbruksdata fra Easee ladeboksen.

Måten Tibber Tesla Power-Up henter data på er via API fra bilen?
I så fall kan det være noe av ladingen ikke har blitt rapportert inn, her skal både Tibber og Tesla sine tjenester være operative - kan være det har vært noe nedetid?

Eller noen har lånt ladeboksen? Har den autentisering for å starte lading?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

vesttrønder

Interessant. Sjekka hos meg. Der seier Tibber 183 og Easee 176, eit avvik på 4%. Altså på eit privat anlegg og avvik i motsatt retning.

sjokomelk

Tesla sitt API gir fra seg info om hvor mye energi bilen har puttet inn i batteriet, ikke hvor mye som har blitt hentet fra ladeboksen. Så det er noe tap der. Typisk på rundt 10%. Så hvis du har brukt rundt 3000kWh i følge Tesla/Tibber, og CircleK/Easee mener du har brukt ca. 3300kWh, så høres dette helt rett ut for meg.

Legger ved eksempel fra TeslaFi som viser to ladesesjoner for min bil.
Den første lades det på 400V med 3x10A. Bilen sier at det er ladet med 14kWh i displayet, 14,35kWh i API (som er det Tibber bruker), mens TeslaFi har beregnet forbruket til å være 17,65kWh brukt fra strømnettet. I mitt tilfelle er det snakk om ca. 20% tap.

Eksempel 2 er på en 22kW ladestasjon hvor bilen har kunne lade med så høy effekt den kan - 16,5kW (3x24A 400V). Her rapporterer bilen om 19,58kWh ladet på batteriet, mens TeslaFi beregner forbruket til å være 21,93kWh, og da tap på 11%. Og på min bil er ladingen mest effektiv på "full guffe".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

krnordli

Takk for svar.

Det avviket jeg ser er ganske nøyaktig 10%, så det gir bra mening det som skrives her. Da slår jeg meg til ro med det.

Man lærer noe nytt hver dag.

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 04. august 2022, klokken 18:32
Og på min bil er ladingen mest effektiv på "full guffe".
Det vil jeg tro gjelder alle. Når bilen lader sover den ikke og det er flere ting som "surrer og går". Ladere og annet utstyr har alle et tomgangsforbruk, og jo kortere bilen er våken desto mindre energi tapes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

I dag spiller også timeforbruket inn når det gjelder nettleie. Vil tro at det å justere ned ampér ved lading slik at man kan få et lavt kapasitetstrinn kan spare mere enn det det koster å ha bilen våken. Obs! Har ikke regnet på det, men det blir vel egentlig småpenger uansett.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Kapasitetstrinn er der man virkelig kan spare/tape summer. Større tap ved lavere ladeeffekt blir fort småpenger.

Motorwatt

For meg som har Lede som netteier, er prisforskjellen på kapasitetstrinnene ca. kr. 150.-. (Jeg klarer meg på det laveste trinnet, 0-5 hittil)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Hos Agder Energi ryker det på 375,- kroner ekstra pr mnd. om man bikker over 10kWh/h. Svært fort gjort når man bilen enkelt lader med 11kW:
Kapasitetstrinn 3   5 - 10 kWh/h   440,00 kr/mnd
Kapasitetstrinn 4   10 - 15 kWh/h   815,00 kr/mnd (385,- ekstra)
Kapasitetstrinn 5   15 - 20 kWh/h   1 500,00 kr/mnd (685,- ekstra)

Motorwatt

Det var mye. Her er Lede AS:

0-5    205.-
5-10  350.-
10-15 493.-
15-20 638.-
Ink. MVA

Vi er forøvrig i samme region, men her er det uten betydning.
Tesla S75D - 09/2018

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. august 2022, klokken 22:34
Hos Agder Energi ryker det på 375,- kroner ekstra pr mnd. om man bikker over 10kWh/h. Svært fort gjort når man bilen enkelt lader med 11kW:
Kapasitetstrinn 3   5 - 10 kWh/h   440,00 kr/mnd
Kapasitetstrinn 4   10 - 15 kWh/h   815,00 kr/mnd (385,- ekstra)
Kapasitetstrinn 5   15 - 20 kWh/h   1 500,00 kr/mnd (685,- ekstra)
Det var store hopp. Istad kraft (Molde):
Kapasitetstrinn 3   5 - 10 kWh/h   204,00 kr/mnd
Kapasitetstrinn 4   10 - 15 kWh/h   340,00 kr/mnd (136,- ekstra)
Kapasitetstrinn 5   15 - 20 kWh/h   408,00 kr/mnd (62,- ekstra)

Så er energileddet 22,5 øre (inkl mva) på dagtid samt 12 øre natt/helg.
Så jeg har funnet ut at dette blir mye billigere for oss en det var før. Har satt tidsplan for lading til å starte kl 22 og betaler 14 øre pr. kwt (strømpris + nettleie). Billig å kjøre elbil ja.
Tipper at kapasitettrinnet ligger under 10 kwt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Motorwatt

Akkurat nå betaler du 1.80 øre i strøm, mens Handymann og jeg betaler 433.06 øre....😌
Tesla S75D - 09/2018

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. august 2022, klokken 10:45
Akkurat nå betaler du 1.80 øre i strøm, mens Handymann og jeg betaler 433.06 øre....😌
Neida - du har strømstøtte. Det har ikke jeg - urettferdig :) :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

geear

Sitat fra: DagfinnN på fredag 05. august 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. august 2022, klokken 10:45
Neida - du har strømstøtte. Det har ikke jeg - urettferdig :) :)
Som høres mye mer fancy og lukrativ ut enn den er. Endelig pris ender vel på omtrent halvparten..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA