Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EV6 GT - er det bare meg som kunne tenkte meg en GT uten "line":)?

Startet av Bjoris, onsdag 03. august 2022, klokken 13:37

« forrige - neste »

Bjoris

Det har kommet mange tester av GTen de siste dagene og fyf... for en bil.

Når jeg leste at du også sitter lavere i denne begynte jeg å angre på at jeg ikke var tøff nok til å gå for den "in the first place":)

Andre som "angrer". Akkurat nå handler det mer om å bare å få en bil, men salg og bytte i GT er ikke utenkelig, men fruen er neppe enig... Haha

Sten

Det er ikke bare deg, nei :).
Kjøpte en GT-Line på impuls (dagsregistrert bruktimport) uten å prøvekjøre den først (sånn passe dumt og litt skremmende) da jeg trengte en bil til langtur i sommer.
Bilen er grei nok den; glimrende understell, støysvak, superkomfortabel og lader raskt. Men den er liksom ikke noe engasjerende å kjøre, mest på grunn av styringen som, etter min mening, hverken er direkte nok eller som gir noe som helst tilbakemeldinger fra underlaget. For meg fjerner dette det meste av kjøreglede og jeg synes eco-modus kler bilen best. Men det er en fantastisk langturbil for avslappende kjøring på de "kjedelige" veiene - og det er tross alt de det er flest av.
En "ren" GT retter nok opp i dette. Jeg mistenker Kia for å dempe "entusiatfaktorene" på standardutgavene litt vel mye med vilje for å gjøre valget enklere for de som vil ha en kul bil.

Bjoris

Hehe, ja kanskje. Kjører ID4 RWD i dag og EV6 RWD var mye mer underholdende å kjøre en IDen så kommer vel ann på hva du er vant med.

En får jo raskere Teslaer, men som du sier så har de gjort en grundig jobb her, kjempetøffe seter feks som du sitter lavere i, mitt største ankepunkt med EV6, jeg er lang i ryggen og følte at jeg satt for høyt...

Spent på om de må endre på den GT knappen, her kan det veldig fort gå galt!!!

tr0llhatt

Setene i GT er vel bøtteseter som ikke kan justeres annet enn fram/bak? Kan være greit å ha i bakhodet om noen er lystne.

RJK

Elbil skriver dette om setene:

"Inni har den heldigvis fått manuelle sportsstoler som gir deg mulighet til å komme lavere ned i bilen, og man henter igjen det giftgrønne temaet i sømmer og en svært viktig GT-knapp på rattet."

https://elbil.no/na-lager-kia-sportsbil/

Burde bety at dere som sliter med at dere fikk flaggstangfrø i kosten, kanskje vil sitte bra i disse setene.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: tr0llhatt på lørdag 06. august 2022, klokken 22:09
Setene i GT er vel bøtteseter som ikke kan justeres annet enn fram/bak? Kan være greit å ha i bakhodet om noen er lystne.
På videoen til Elbilforeningen er det ryggvinkel også
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjoris

Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...

RJK

Sitat fra: Bjoris på søndag 07. august 2022, klokken 11:06
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
Om du ser videoen, så justerer han setet ca 5:07 ut i videoen, der han først viser justering av ryggen, før han jekker setet opp, sannsynligvis fra en ganske lav posisjon.

Så, ja, denne har selvsagt mulighet til hev og senk av setet.

Link til video i min post rett ovenfor her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tr0llhatt

Sitat fra: daktari på søndag 07. august 2022, klokken 09:57
På videoen til Elbilforeningen er det ryggvinkel også

Kult, da er min info enten utdatert eller ikke gjeldende for hva vi får her på berget.  8)

geear

Sitat fra: Bjoris på søndag 07. august 2022, klokken 11:06
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
Under halvparten faktisk?  :o  Nå ble jeg nysgjerrig på mål her..  :laugh:

Sten

Sitat fra: Bjoris på lørdag 06. august 2022, klokken 21:48
Hehe, ja kanskje. Kjører ID4 RWD i dag og EV6 RWD var mye mer underholdende å kjøre en IDen så kommer vel ann på hva du er vant med.

Ja helt sikkert en vanesak, og så har det jo også med smak og behag å gjøre. Jeg har mest erfaring fra Subaru Outback og synes den reagerer litt mer "naturlig" på rattutslag enn EV6-en, selv om det absolutt heller ikke er en bil med "sportslige" ambisjoner. I tillegg har jeg en BMW i3 som jeg synes er fantastisk god å kjøre (men det blir feil å sammenlike den med større biler).

Har ikke tenkt så mye på sitteposisjon utover at setene er greie til å ikke være sportsseter. men nå rager jeg kun 173 cm over bakken, så jeg har ikke så mye å bidra med på tilgjengelig høyde  :)

Bjoris

Sitat fra: geear på onsdag 10. august 2022, klokken 14:03
Sitat fra: Bjoris på søndag 07. august 2022, klokken 11:06
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
Under halvparten faktisk?  :o  Nå ble jeg nysgjerrig på mål her..  :laugh:

Hehe, vekt vel å merke, men det jobbes med saken fra min side...😂

JorgenM

Sitat fra: Bjoris på onsdag 03. august 2022, klokken 13:37
men fruen er neppe enig... Haha
Apropos fruen...

Vi er på søk etter ny bil med hengervekt godt over de 750kg vår i-Pace har. Har 3 stk barn og 2 stk hest + hestehenger...

Vurderer e-tron facelift, men lite info enda og trolig noe dyr. Har prøvekjørt BYD, men blitt skeptisk til kinesisk etter den krigen.

JEG digger designer på EV6 og specs er rå, men kona liker den ikke... Mest pga designet bak tror jeg  :-[
Hva synes konene deres om EV6 og har den noe ved seg som er digg for min bedre halvdel? :D
Har ikke prøvekjørt enda.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Enig med kona di, forfra er den rimelig bra, men bakfra er den helt takras. Lyktene ut på sidene og spoileren. Syns den så grei ut på bilder, men ikke i virkeligheten. Avhengig av type hestehenger og hest så kan du vel kanskje klare deg med 1600 kg hengervekt, eller må du opp i 1800?

Med fem personer og henger blir nok fort nyttelast også et tema. Er det samme problemer på EV6 som Ioniq 5?

JorgenM

Hengeren vår er under 600kg og hestene under 700kg til sammen så det går bra.
Det er denne baken ja.... synes det ser mindre ille ut med svart og har i helga fått kona på gli så vi skal prøve å få til prøvekjøring denne uka.

1 års ventetid betyr at garantien på vår i-Pace vil gå ut (17k igjen) så vi må prøve å få tak i en brukt hvis vi bestemmer oss for EV6.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA