Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?

Startet av gte-bjørn, tirsdag 02. august 2022, klokken 21:01

« forrige - neste »

gte-bjørn

To ganger i ferien har jeg ladet min ID.3 Pro S på ladere med type 2 som sier de leverer 22 kW. Hhv. Eviny Sunndalsøra og et parkeringshus på Voss gjennom EasyPark. Begge ganger har jeg kun fått 11 kW. Heldigvis hadde jeg god tid men for sistnevnte betød det dyrere lading fordi de også tar minuttpris. Ingen av stedene "delte" jeg ladestolpe med an annen bil.

Er dette normalt? Jeg bruker selvsagt den kabelen jeg fikk levert med bilen.

paalsen

Er det ikke bare 11kW ombordlader på denne bilen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Har ikke hørt annet enn at bilen har maks 11 kW lader ombord. Etron og Taycan så koster vel en ekstra lader ca 15-20.000,- som ekstrautstyr, og da får man 22 kW istedetfor 11 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

A-ha, nå fant jeg det under tekniske data i instruksjonsboken på nett. Jeg ante ikke at det var en slik begrensning. Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.  ::) Da vet jeg til neste gang. Kan fortsatt være aktuelt hvis jeg har god tid for det er jo billigere enn hurtiglading.

daktari

Sitat fra: gte-bjørn på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:42
A-ha, nå fant jeg det under tekniske data i instruksjonsboken på nett. Jeg ante ikke at det var en slik begrensning. Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.  ::) Da vet jeg til neste gang. Kan fortsatt være aktuelt hvis jeg har god tid for det er jo billigere enn hurtiglading.
Nettopp. Eneste er at "nesten ingen" lenger tilbyr 22 kW AC, og noen få merker tilbyr det som ekstrautstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: gte-bjørn på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:42
Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.
Alle kan bruke alle Type2 ladestasjoner. Det er det som er hele poenget. Begrensningen ligger alltid i bilen (eller kabelen) din på en 22kW stasjon.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Et annet problem er at det er få 22 kW ladeplasser. Det vanligste er 11 kW hos proffe ladestasjoner, men i Oslo f.eks er det 7,2 kW. Et og annet hotell eller kjøpesenter tilbyr 22 kW.

Den største krisen vil kunne være en bil som bare lader maks 7,2 kW. Kommer man da til en 11 kW ladeplass så får man dessverre bare 3,6 kW...

Årsaken er at 11 kW oppnås med 16 A på trefas, mens 7,2 kW er 32 A enfas.
En "enfasbil" (I-pace f.eks) vil da ikke få trekke mer enn enfas 16A  fra en 11 kW lader. Sikkert derfor Oslo har valgt 32A enfas istedetfor 16A trefas?

En historisk artighet er tidlige modeller av Zoe som hadde en snodig 43 kW AC lader. Den trengte egne ladestasjoner. Fantes noen få i Norge og fortsatt noen i Danmark. Evolusjonen drepte det konseptet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Oslo kommune setter opp 1-fas i områder med IT-nett, og 3-fas der det er TN-nett tilgjengelig. Det er oftest 32 A, så det begynner å bli noen 22 kW stolper.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på lørdag 10. september 2022, klokken 12:57
Oslo kommune setter opp 1-fas i områder med IT-nett, og 3-fas der det er TN-nett tilgjengelig. Det er oftest 32 A, så det begynner å bli noen 22 kW stolper.
Jeg vet bare om 1 i min bydel, og den er på Bjølsen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#9
Ifølge chargefinder finnes det 3 steder i området, og da med ihvertfall 12 ladepunkter med 22 kWh midt i smørøyet av Bjølsen.

Chargefinder er filtrert på 11-22, men ladestedet vises 16 med 22 kW. 11 kW hadde blitt visst som egen verdi, og med egne tall for antallet
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Maridalsvn er 11 eller 22 kW , den jeg tenkte på.
Holmestrandgata står oppført som 3,6 kW i Fortums app (de drifter disse) så det kan kanskje bety 11 kanskje, eller så er det faktisk 3,6. Samme med Sarpsborggata og Badebakken.
Kongsvingergata og Mogata er 7 kW.
1 av 6 kommunale, men det er et par kommersielle i området også i tillegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Mondeo

Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.

RJK

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mondeo

#14
Sitat fra: RJK på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.

Ja men selve boksen kalles gjerne en 11kW lader. Man kan som oftest kjøre 3fase og levere en fase til hver "lader" å hente ut 11kW, eller bruke 1 fase og koble alle på samme fase. Er gjerne dette som benyttes i land som ikke har 3fase men fortsatt kan lade på 11kW.

Så det blir som du nevner ja.

Funfact: Tesla Supercharger (noen utgaver iallefall) består av Tesla sine ombordladere, bare veldig mange av dem for å levere 150+ kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA