Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av fire ladbare hybrider: Rekordlang rekkevidde!

Startet av elektro, onsdag 27. juli 2022, klokken 08:09

« forrige - neste »

elektro

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/5G9wKO/test-av-fire-ladbare-hybrider-rekordlang-rekkevidde

«Ladbarehybrider passer for dem med relativt lang vei til hytta, ikke minst dersom denne brukes i helger. Da kan det være køer på ladestasjoner fredager og søndager.»

Da er mitt spørsmål hvor i huleste man har hytte, hvis man ikke kan finne helelektriske alternativer til disse som gjør at man kan enkelt kan unngå eventuelle ladekøer?

•    Mercedes C-klasse C 300e T, Pris testbil: 876.925
•    Lexus NX 450h+, Pris testbil: 844.100 kr.
•    Kia Sportage PHEV, Pris testbil: 569.900 kr.
•    Peugeot 308 PHEV, Pris testbil: 515.100 kr.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Journalisten prøvde vel bare være morsom på bekostning av de som lider av angst for ladekø. Vi har jo flere her inne som gir uttrykk for slik frykt.

Hvor kort kom de da? Ser ikke noe poeng å sponse vg for denne pluss artikkelen.

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 27. juli 2022, klokken 08:09
Da er mitt spørsmål hvor i huleste man har hytte, hvis man ikke kan finne helelektriske alternativer til disse som gjør at man kan enkelt kan unngå eventuelle ladekøer?
Bare å hive på en stor skaphenger det, så kommer ingen av dagens elbiler frem til hytta vår. NIO med 150kWh batteri greier det kanskje når den kommer.

Ellers er det jo vinter i dette landet, og tipper det er mange i Finnmark som har hytte såpass langt unna  at man må lade.

Men jeg hadde heller tatt ladingen enn å kjør hybrid...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det finnes ganske mange hytter der man ikke kan kjøre helt til døra, og derved har små muligheter til å sette opp ladestasjon.

Da skal ikke avstanden til hytta være stort mer enn 15-20 mil før man vinterstid kan begynne å velge mellom rekkeviddeangst og ladekøangst.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

Husk at på vinterstid så halveres nesten rekkevidden på mange elbiler og, er jo litt digg å kun kjøre el til dagligdags så slippe å tenke på å lade til og fra hytta. Nå er det kun merca som har god nok el rekkevidde spør du meg med 10 mil, burde vært litt mer og.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

#5
Litt overfladisk informasjon jeg fant om de ulike modellene:

Ganske imponerende, Mercedes C-klasse C 300, 100 km elektrisk, deretter 0,6 l/100km. Mulighet til å trekke 1800 kg (kan hende det ikke holder med B sertifikat med så tung bil). Lite bagasjerom. https://www.motor.no/aktuelt/motor-har-testet-mercedes-c-klasse-ladehybrid-10-mil-pa-strom/226792

Lexus nx450h+, 74 km elektrisk, deretter rundt halvliteren ved rask langkjøring, mulighet til å trekke 1500 kg. Bagasjerom 520 liter, nice. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/05/03/195840486/lexsus-suv-nx450h-pa-godt-og-vondt

Kia Sportage PHEV, bilen jeg håper kommer i elektrisk variant etterhvert, sammen med elektrisk Hyundai Tucson. 70 km elektrisk, 540 liter bagasjerom (!) på en SUV 4,5 meter lang og hybridbatteri, det høres nesten for godt ut til være sant. 1350 kg hengervekt. https://www.tv2.no/a/14565720/

Peugeot 308 PHEV, 59 km elektrisk rekkevidde. Finnes i stasjonsvognutgave, men jeg vet ikke om det er den som er testet i vg artikkelen. Anyhow, stasjonsvognutgaven har 548 liter bagasjerom, 4,6 meter lang. Bedre utnytting av plassen enn MG5 med andre ord. Mulighet å trekke henger opp til 1450 kg, samt bilen har relativt lav egenvekt på 1687 kg. https://www.tv2.no/a/14704386/

Dette ser ut som fire gode biler, kan godt skjønne at disse også finner kjøpere i elbil-landet Norge.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

PF

Sitat fra: automat på onsdag 27. juli 2022, klokken 09:22
Det finnes ganske mange hytter der man ikke kan kjøre helt til døra, og derved har små muligheter til å sette opp ladestasjon.

Da skal ikke avstanden til hytta være stort mer enn 15-20 mil før man vinterstid kan begynne å velge mellom rekkeviddeangst og ladekøangst.

Pluss de som har hytte ca. 15 mil unna, som føler at å stoppe en halvtime på veien opp når turen tar under to timer er slitsomt. Så man ønsker å komme seg tur retur.

Ellers så ser jeg ikke problemet, hvis 90% av turene kjøres elektrisk, så må vel de aller fleste miljøfanatikere også være fornøyd? Er vel reduksjon i utslipp man ønsker seg?

En kollega har en Mercedes GLE 350d, den kjører ti mil elektrisk og går over på diesel når det er behov. En helt fantastisk bil på langtur som ikke bruker enorme menger drivstoff når det er tomt for strøm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA