Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyr strøm i deler av landet, derfor setter Recharge prisene opp over hele

Startet av OlaM, tirsdag 26. juli 2022, klokken 00:03

« forrige - neste »

OlaM

https://nye.naf.no/elbil/lading/dette-koster-hurtiglading-og-lynlading

Sitat

-Vi i Norden er vant til å ha lave strømpriser under sommermånedene, men på grunn av en rekke ulike faktorer som for eksempel de høye gassprisene i Europa, overførings begrensninger, og mindre vann enn normalt i magasinene i Sør-Norge, så er det dessverre slik at strømprisene fortsetter å øke i deler av landet. Som følge av dette så øker vi nå prisene på alle fore ladestasjoner i Sverige og Norge fra og med den 01. August 2022, sier Elise Thorvaldsen i Recharge.

Dette er de nye prisene fra og med 1. august:

Hurtiglading: 6,99 NOK/kWt (opp fra 5,99 kr NOK/kWt)

Lynlading: 7,49 NOK/kWt (opp fra 6,49 NOK/kWt)

Recharge/Fortum har masse ladere i Nord- og Midt-Norge, som de har fått støtte for å sette opp, der prisen i skrivende stund ligger på 1 og 2 øre per kWh. Hva er unnskyldningen mon tro? Systemet støtter ikke differensierte priser? Blir for forvirrende for kunden?

Ville ikke vært overraskende hvis dette fikk noe politisk etterspill. Ikke fordi det var så billig å hurtiglade før heller, men at man liksom reagerer på markedsprisen den ene veien, men ikke den andre, er jo bare røverstreker.
'21 3LR

hELgenen

Tror operatøren vil ha like priser over hele landet. Og hvorvidt operatøren har inngått en fastpris avtale med en produsent aner vi jo ikke. Dermed kan spot pris være nesten irrelevant. Jeg vet om flere operatører som har inngått avtale om levering av kraft til fast pris. Recharge indikerer at de ikke har det,men 100% sikker kan vi ikke være. Tror like gjerne det kan være justeringer som følge av økt nettleie.

Men dyrt og dyrere blir det

Marius Kotsbak

De klarer det fint. Før opererte de jo med høyere priser på enkelte steder. Men gjelder dette bare dropin eller også via Fortum og andre leverandører mon tro?

Man kan vel tenke seg at de driver en utjevning over landet, men det hadde vært bedre om prisene gjenspeilet faktiske kostnader. Kanskje flere ville valgt å ta turer til der det er overskudd av strøm nå.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

OlaM

Mer (tidligere Grønn Kontakt) "jobber med løsninger" for å differensiere pris.


SitatVi øker prisen på lading i offentlig ladenettverk

Fra 1. september 2022 vil Mer Norge øke prisen i det offentlige ladenettverket. Prisøkningen kommer som en effekt av strømprisene, slik at vi kan fortsette å drifte og videreutvikle vårt ladetilbud i Norge.

Historisk har Mer Norge gjort årlige prisjusteringer, men sett i lys av nåværende situasjon vil prisene endres hyppigere for å reflektere markedet. Det er nå også store forskjeller i strømpris fra nord til sør i landet. Vi jobber derfor aktivt med løsninger for å kunne differensiere pris i de ulike regioner.

Våre nettsider og app vil til enhver tid reflektere gjeldende pris.

Kudos for det, men litt merkelig at man ikke bare kan ha forskjellige priser men må jobbe med løsningene. Litt samme inntrykket som jeg har hatt i andre tilfeller med ladebransjen, de virker å være belemret med gamle og tungrodde datasystemer til tross for at bransjen er helt ny.
'21 3LR

overskyet

Sitat fra: OlaM på onsdag 31. august 2022, klokken 18:06
Mer (tidligere Grønn Kontakt) "jobber med løsninger" for å differensiere pris.


SitatVi øker prisen på lading i offentlig ladenettverk

Fra 1. september 2022 vil Mer Norge øke prisen i det offentlige ladenettverket. Prisøkningen kommer som en effekt av strømprisene, slik at vi kan fortsette å drifte og videreutvikle vårt ladetilbud i Norge.

Historisk har Mer Norge gjort årlige prisjusteringer, men sett i lys av nåværende situasjon vil prisene endres hyppigere for å reflektere markedet. Det er nå også store forskjeller i strømpris fra nord til sør i landet. Vi jobber derfor aktivt med løsninger for å kunne differensiere pris i de ulike regioner.

Våre nettsider og app vil til enhver tid reflektere gjeldende pris.

Kudos for det, men litt merkelig at man ikke bare kan ha forskjellige priser men må jobbe med løsningene. Litt samme inntrykket som jeg har hatt i andre tilfeller med ladebransjen, de virker å være belemret med gamle og tungrodde datasystemer til tross for at bransjen er helt ny.

Mer er jo eid av staten, ikke akkurat kjent for å være fremoverlent og moderne når det kommer til IT (eller noe som helst annet)

gte-bjørn

Sitat fra: OlaM på onsdag 31. august 2022, klokken 18:06
Mer (tidligere Grønn Kontakt) "jobber med løsninger" for å differensiere pris.


SitatVi øker prisen på lading i offentlig ladenettverk

Fra 1. september 2022 vil Mer Norge øke prisen i det offentlige ladenettverket. Prisøkningen kommer som en effekt av strømprisene, slik at vi kan fortsette å drifte og videreutvikle vårt ladetilbud i Norge.

Historisk har Mer Norge gjort årlige prisjusteringer, men sett i lys av nåværende situasjon vil prisene endres hyppigere for å reflektere markedet. Det er nå også store forskjeller i strømpris fra nord til sør i landet. Vi jobber derfor aktivt med løsninger for å kunne differensiere pris i de ulike regioner.

Våre nettsider og app vil til enhver tid reflektere gjeldende pris.

Kudos for det, men litt merkelig at man ikke bare kan ha forskjellige priser men må jobbe med løsningene. Litt samme inntrykket som jeg har hatt i andre tilfeller med ladebransjen, de virker å være belemret med gamle og tungrodde datasystemer til tross for at bransjen er helt ny.

Hvis systemet er bygget opp fra grunnen med en forutsetning om at det finnes ett sett med priser som gjelder overalt, så er det ikke bare å skru på en bryter for å innføre ulike priser. Det kan bli nødvendig med omfattende endringer som må testes. Informasjon om hvor ladeboksen befinner seg er kanskje ikke tilgjengelig der hvor prisen beregnes, for det har til nå vært irrelevant.

hELgenen

Som nevnt før her har noen ladeoperatører inngått pris avtale med produsent - hvilke er ikke offentlig kjent, men det burde være mulig for aktørene å konkurrere på pris. Nå ser det ikke ut til at man gjør akkurat det.
Dermed burde kanskje konkurransetilsynet gå også denne bransjen etter i sømmene? Det er ikke bare å
hevde at "råvareprisen" går opp - når den faktisk ikke gjør det. Da skummer noen fløten ekstra mye i dette markedet om dagen, mens andre igjen har reelle utfordringer.

OlaM

Sitat fra: gte-bjørn på torsdag 01. september 2022, klokken 14:48

Hvis systemet er bygget opp fra grunnen med en forutsetning om at det finnes ett sett med priser som gjelder overalt, så er det ikke bare å skru på en bryter for å innføre ulike priser. Det kan bli nødvendig med omfattende endringer som må testes. Informasjon om hvor ladeboksen befinner seg er kanskje ikke tilgjengelig der hvor prisen beregnes, for det har til nå vært irrelevant.

Sant nok, men hvis det er bygget etter 2010 så tenker jeg det skulle være et relativt moderne, vedlikeholdbart stykke programvare. Her er kanskje problemet at de ikke har noen utviklere selv og må vente på å få tak på konsulentene som en gang bygde det, eller gi nye konsulenter tid til å sette seg inn i programvaren.
'21 3LR

Lars C. Krogenæs

Fortum C&D har tidligere operert med forskjellige priser på sine ladere, så de har garantert muligheten til å differensiere. Nå er det jo Recharge som eier og drifter selve ladestajonene, men jeg kan garantere at det er mulig å sette forskjellige "engros-priser" på forskjellige ladere.  Virta som CK bruker i Norge har også denne muligheten. Jeg kjenner ikke til om MER har migrert over til til Driivz sit backend enda, men Driivz har også denne muligheten.

På linje med at man kan sette en prisgruppe for 50kW ladere, og en annen for lynladere, går det fint å sette en prisgruppe til NO4-50kW, og legge alle 50kW ladere i NO4 området inn i denne prisgruppen.

Det blir litt mer jobb med å kommunisere differensierte priser, men det burde være fullt ut overkommelig.

Konkurransetilsynet har ikke noe her å gjøre. Dette er et fritt marked, og ingen er monopolister, eller utnytter sin markedsmakt.



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ellemelle

Pristiltakslovens paragraf 2 kan være gjeldende.

"det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser..".

Så dette kan bringes inn for konkurransetilsynet.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på mandag 05. september 2022, klokken 23:44

"det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser..".
Dette burde jo gjelde de generelle strømprisene også (kunne ikke dy meg)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Ellemelle på mandag 05. september 2022, klokken 23:44
Pristiltakslovens paragraf 2 kan være gjeldende.

"det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser..".

Så dette kan bringes inn for konkurransetilsynet.

Ta Putin med denne!
'21 3LR

Vidar_S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. september 2022, klokken 14:10
Fortum C&D har tidligere operert med forskjellige priser på sine ladere, så de har garantert muligheten til å differensiere. Nå er det jo Recharge som eier og drifter selve ladestajonene, men jeg kan garantere at det er mulig å sette forskjellige "engros-priser" på forskjellige ladere.  Virta som CK bruker i Norge har også denne muligheten. Jeg kjenner ikke til om MER har migrert over til til Driivz sit backend enda, men Driivz har også denne muligheten.

Merker meg at BKK/Eviny sikter etter å ligge litt foran resten av ladeoperatørene. Fra dagens om at de også øker prisene:

Grunnet høye strømpriser i den sørlige delen av landet er vi nødt til å øke prisene på hurtiglading og normallading i dette området fra 6. september.

I resten av landet vil prisene være uendret.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ellemelle på mandag 05. september 2022, klokken 23:44
Pristiltakslovens paragraf 2 kan være gjeldende.

"det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser..".

Så dette kan bringes inn for konkurransetilsynet.

Skal mye til før dette kan bli tatt i bruk. Selskap eller forettningsområder som går med underskudd er langt unna å ta urimlige priser.

Se på teleselskapene. Hvilke utgifter har Telenor med meg som abonnent? Jeg betaler kanskje 300kr i måneden, mens kostnaden min bruk utgjør for telenor er kanskje 20 kroner. Selskapet går med milliarder i overskudd.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rollep

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:12
Merker meg at BKK/Eviny sikter etter å ligge litt foran resten av ladeoperatørene. Fra dagens om at de også øker prisene:

Grunnet høye strømpriser i den sørlige delen av landet er vi nødt til å øke prisene på hurtiglading og normallading i dette området fra 6. september.

I resten av landet vil prisene være uendret.

Den meldingen glemte de visst å sende til meg.

Men ser nå i appen at prisene er satt opp til 5,99 kr/kWt for AC lading og 8,10 kr/kWt for hurtig og lynlading + det tullete tillegget hvis man lader over 80%

Og strømmen produserer Lyse kraftverkene til en kostnad av ca. 15 øre/kWt :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA