Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og rente

Startet av Grenadier, lørdag 23. juli 2022, klokken 07:21

« forrige - neste »

filtvet

Renta var høy før men da kostet ikke en enebolig 10-15 mill i Oslo. Og du fikk høyere fradrag. Faren min betalte 2 ganger årslønn for et hus.

hagestol

Og det var sjukt lett å spare opp en betydelig del av egenkapitalen, siden man kunne få billig bolig. Leiligheten jeg bor i i dag har økt 45,5 ganger i pris siden 1982, og kostet litt over to brutto årslønner da mamma&pappa kjøpte i borettslaget dengang da. Nå koster den 18 ganger brutto median årslønn.

Rentefradraget var også svært mye høyere. Så den sammenligningen holder ikke mål, selv om jeg forstår at det er fristende å sammenligne to i utgangspunktet tematisk like tall.

Rentenivået i gamle dager var hardt, men når man tar med økt fradrag og mye billigere bolig så blir den faktiske kontaktstrømmen sml. med median inntekt egentlig ikke så høy. Dyrt, men ikke i nærheten av 16% rente i dag dyrt.

filtvet

Anbefaler å kjøpen en bolig, nesten uansett tilstand om den har ok beliggenhet. Vi kjøpte et hus på bøgda og den har mer enn doblet seg i verdi ila 2 år. Mye bedre avkastning en bil :)

Ellemelle

Sitat fra: Ampera på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:54
Husk det er stor forskjell mellom rente og effektiv rente. Spesiet i gamle dager da renten var lav.   

Her er histotiske tall på billån jeg har:
Januar-november  2021 : 0,25% eff 2,7%
[..]
Så sommeren 2021 betalte jeg kr 295  og i dag betaler jeg 1313 i mnd i renter ( inkl termingebyr)  for å låne samme sum 400k  :(
Dette regnestykket forstår jeg ikke. Effektiv rente er altså nominell rente inkludert termingebyr og lignende.
Du hadde et lån på 400k hvor den nominelle renten var 0,25%, mens den effektive renten var 2,7%
Betyr det at du betalte 10 000 kroner i årlige termingebyr?

geear

Mener min var på 0,25% nominell og 0,67% effektiv..

Vaduz

Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 18:13
Anbefaler å kjøpen en bolig, nesten uansett tilstand om den har ok beliggenhet. Vi kjøpte et hus på bøgda og den har mer enn doblet seg i verdi ila 2 år. Mye bedre avkastning en bil :)

Bolig på bygda er billig helt til du begynner å pusse opp;) Skal du leie ut er det ofte vanskelig på bygda og dårlig betalt så det nesten ikke lønner seg med dagens rentenivå. I tillegg binder du opp masse egenkapital i et svært lite likvid produkt som har høye faste utgifter og rentekostnader. Salg spiser også opp 2.5% av verdien og i tillegg kommer utgifter til megler.
Er du sikker på at huset er verdt dobbelt så mye i dag med 2-3x rente? Kan være du blir overrasket om du legger det ut.

Kim-

Siden det plutselig ble om boliger. Markedet har ikke roet seg. Går som hakka møkk. I nabolaget her er det gale budrunder og rekkehusene går for flere 100k over takst. Tipper vi som kjøpte for 3 år siden kan selge med minst 1,5mill i fortjeneste uten problemer, synd det ikke betyr noe for en må selge for å se resultatet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

filtvet

Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. mars 2023, klokken 21:25
Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 18:13
Anbefaler å kjøpen en bolig, nesten uansett tilstand om den har ok beliggenhet. Vi kjøpte et hus på bøgda og den har mer enn doblet seg i verdi ila 2 år. Mye bedre avkastning en bil :)

Bolig på bygda er billig helt til du begynner å pusse opp;) Skal du leie ut er det ofte vanskelig på bygda og dårlig betalt så det nesten ikke lønner seg med dagens rentenivå. I tillegg binder du opp masse egenkapital i et svært lite likvid produkt som har høye faste utgifter og rentekostnader. Salg spiser også opp 2.5% av verdien og i tillegg kommer utgifter til megler.
Er du sikker på at huset er verdt dobbelt så mye i dag med 2-3x rente? Kan være du blir overrasket om du legger det ut.

Har pusset opp alt og det er nedbetalt nå. Jeg skulle vel heller investert i bank-aksjer :)

najro

Senker DnB renta om man tar kontakt? Eller refererer de med en gang til styringsrenta?

Jeg hentet bil i mai til 3,04% effektiv. Er nå på 4,54% effektiv fra februar 2024.
2023 Tesla Model Y RWD

geear

Kommer an på argumentasjonen din. For en del år siden henviste jeg til betingelsene som omtalte økning i henhold til deres kostnader med finansiering, og påpekte at de hadde justert mer enn Nibor, renta ble satt ned 0,40% eller hva det var på flekken uten en lyd tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA