Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf synger rundt 25kmt hastighet.

Startet av Leafnoob, mandag 18. juli 2022, klokken 14:35

« forrige - neste »

Leafnoob

Hei, vedlagt ligger et opptak. Lyden starter på omtrent 0:09, tar halvannet sekund pause ca 0:16, og fortsetter til ca 0:26. Kan også høres litt fra 0:28 til 0:34 før bilen kommer opp i høyere fart.

Aircondition og vifter er skrudd av, og jeg skrudde av den pipelyden som skal varsle barn og svaksynte, mens jeg tok opptaket på en isolert vei.

Lyden høres best i ca 25 - 28 kmt, mens jeg holder pedalen inne for å holde akkurat den hastigheten. Kan også høres litt om jeg slipper pedalen hvis bilen kan opprettholde ca den farten, f.eks i nedoverbakke. Syns jeg iblandt kan høre lyden ved høyere hastigheter, men veldig svakt, så jeg blir litt usikker om den faktisk er der.

Noen som vet noe om hva det kan være? :) Jeg må kjøre ca 40 min og betale en ukjent sum for å få sjekket det ut, så hvis det er noe hjelp å få her hadde det vært fantastisk :)

fere

Hei, fikk du sjekket hva lyden var?

Hvis du enda har synging i bilen har jeg et lite tips: Sjekk bremsene.
Kjør et stykke og la bilen "synge". Åpne vinduene og sjekk om lyden er utenfra og eventuelt hvor på bilen.
Prøv å brems forsiktig og hardt for å teste endringer i lyden.
Etter å ha kjørt et stykke med aktiv bremsing, stopper du og kjenner forsiktig på bremseskivene.
Hvis en bremseskive er merkbart varmere enn de andre så har du løsningen der: manglende bremseservice.
Er du litt flink kan du ordne det selv med youtube og vanlig verktøy.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA