Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjer 3-fas lading alltid med max fart av hva ladeboks tilbyr?

Startet av christen, fredag 15. juli 2022, klokken 07:43

« forrige - neste »

christen

Har en 2021 i3 som lader 3-fas 16A (dvs. 11kW). På grunn av ny nettleies effekttariff ønsker vi å lade saktere, men opplever at lading skjer ved 11kW uavhengig av om bilen er innstilt til Maksimal eller Redusert. Hvilke erfaringer har andre med regulering av ladefart for 3-fas lading fra ladebokser? Jeg er klar over at mange ladebokser har mulighet for å regulere ladefarta, men hadde ønsket at også bilens innstillinger hadde en funksjon (slik de for øvrig hadde på vår gamle i3 som ladet 1-fas).

Vollis47

I noen biler er det enkelt å regulere ladestrømmen, i andre vanskeligere og i noen biler er det ikke mulig. Da må en satse på at det er reguleringsmulighet i ladeboksen eller appen for ladeboksen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Du kan jo kjøpe deg en 1-fase ladekabel hvis det holder med 3.6 kW og du ikke har andre muligheter for å skru ned ladestrømmen :)

f.eks:  https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/6m-16a-mode-3-t2-til-t2-ladekabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

christen

Vi har Easee ladeboks og kan relativt enkelt regulere i appen - det hadde bare vært ENDA enklere (og bedre om alle metoder funker) om det hadde latt seg regulere i bilens infotainment, som det gjorde før. Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?

Vollis47

Sitat fra: christen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:53
Vi har Easee ladeboks og kan relativt enkelt regulere i appen - det hadde bare vært ENDA enklere (og bedre om alle metoder funker) om det hadde latt seg regulere i bilens infotainment, som det gjorde før. Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?

Ja, i min Tesla Model S kan strømstyrken reguleres trinnløst uavhengig av om det er enfase eller trefase, 230V eller 400V. Og det enkelt å gjøre det enten i bilen eller i appen på telefonen min.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på fredag 15. juli 2022, klokken 23:16
Sitat fra: christen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:53
Vi har Easee ladeboks og kan relativt enkelt regulere i appen - det hadde bare vært ENDA enklere (og bedre om alle metoder funker) om det hadde latt seg regulere i bilens infotainment, som det gjorde før. Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?

Ja, i min Tesla Model S kan strømstyrken reguleres trinnløst uavhengig av om det er enfase eller trefase, 230V eller 400V. Og det enkelt å gjøre det enten i bilen eller i appen på telefonen min.

Nja, trinnløst kan du nok ikke regulere det, men du kan regulere i trinn på 1A fra 6A og oppover ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. juli 2022, klokken 07:46
Sitat fra: Vollis47 på fredag 15. juli 2022, klokken 23:16
Sitat fra: christen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:53
Vi har Easee ladeboks og kan relativt enkelt regulere i appen - det hadde bare vært ENDA enklere (og bedre om alle metoder funker) om det hadde latt seg regulere i bilens infotainment, som det gjorde før. Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?

Ja, i min Tesla Model S kan strømstyrken reguleres trinnløst uavhengig av om det er enfase eller trefase, 230V eller 400V. Og det enkelt å gjøre det enten i bilen eller i appen på telefonen min.

Nja, trinnløst kan du nok ikke regulere det, men du kan regulere i trinn på 1A fra 6A og oppover ;)

Det har du jo helt rett i. Riktignok er det små trinn, men trinnløst er det ikke.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

OlaM

Gammel tråd, men kan legge til at regulering av ladestrøm på 3-fas 400 funker på Model 3 også. Ladet på en 22 kW i et parkeringshus mens jeg overnattet, ville ikke at den skulle bli ferdig midt på natten. Da justerte jeg bare ned strømmen helt til gjenværende tid matchet sånn ca når jeg var klar til å dra.

Den husker jo også ladestrøm på posisjon, så det hadde funket fint å ha 3,6 kW hjemme mens man fikk alle 11 kW på tur.
'21 3LR

Trekkoppbil

#8
Alle type-1 og -2 biler må nok begrense ladestrømmen til hva pilotsignalet fra EVSE sier, og det er vanligvis på EVSE man velger max strøm.
Man kan ikke velge mindre max strøm enn 6A. Vil du ha mindre effekt enn som så, kan workaround være å lade med en fase i stedet for 3.

Bilen forholder seg innenfor max strøm:
Så er det opp til bilen å velge hvor høy strøm man vil lade med, og ladestrømmen går typisk ned når batteriet nærmer seg fullt, og den kan bli svært låg med kaldt batteri.

Pilotsignalet er analagt, ut fra det jeg har forstått:
I utgangspunktet antar jeg bilen har  trinnløs justering, siden signalet er analogt, men i praksis trur jeg ikke du finner EVSEr som lar deg velge strømmen trinnløst.
Jeg trur det er stor usikkerhet i hvordan bilene tolker det analoget pilotsignalet, og jeg har lagt merke til at med en og samme EVSE, med en og samme innstilling, så blir ladestrømmen ganske forskjellig fra bil til bil. Og denne usikkerheten er nok trinnløs.

Rosstopher

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. juli 2022, klokken 07:46Nja, trinnløst kan du nok ikke regulere det, men du kan regulere i trinn på 1A fra 6A og oppover ;)

Fra 5 A og oppover faktisk. Ladeboksen må tilby minst 6 A for å være innenfor spec mener jeg, men Tesla lar deg altså lade helt ned til 5 A. Jeg mener det er slik på både S, 3, X og Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Masse svar her om Tesla, og EVSE. Men det er jo totalt skivebom å snakke om, når trådstarter har en type-3-lader og en BMW i3.

Trådstarter har vel egentlig fått svaret, BMW i3 trekker hva den klarer ut fra hvor mye effekt som kommer fra ladeboksen, med mindre man kan stille ned på ladeboksen, eller man bytter til 1-fas ladekabel som er tipset om over.

Ellers må hen kontakte borettslaget/ladeselskapet for å sjekke om de kan justere dette ned for dem. En annen mulighet er å få tak i en Type2-kabel der man faktisk kan justere ned effekten den slipper gjennom.

Mulig noen av de avanserte EVSE-laderne har mulighet for type2 i begge ender, men det har jeg ikke sjekket nærmere.

Om BMW i3 med oppdatert software faktisk klarer å begrense ladefarten ved å justere ned, så må trådstarter i tilfelle få denne fixen installert på bilen sin.

Min bil skal ha en viss justeringsmulighet som visstnok funker, jmf hva TB har testet, men da har han testet med en avansert EVSE, om jeg husker dette rett. Tror ikke han hadde ladeboks i garasjen på den tiden han testet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 18:32Masse svar her om Tesla, og EVSE. Men det er jo totalt skivebom å snakke om, når trådstarter har en type-3-lader og en BMW i3.

Vil heller kalle det skivebom å komme med slik kritikk uten å lese hva TS faktisk skriver...

Sitat fra: christen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:53Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 31. august 2023, klokken 18:35
Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 18:32Masse svar her om Tesla, og EVSE. Men det er jo totalt skivebom å snakke om, når trådstarter har en type-3-lader og en BMW i3.

Vil heller kalle det skivebom å komme med slik kritikk uten å lese hva TS faktisk skriver...

Sitat fra: christen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:53Så for å presisere spørsmålet: Er det noen som kan vise til eksempler på at BILER kan regulere ladefarta når ladeboksen tilbyr 3-fas 400V?

Ser den, det kom tydeligvis i en oppfølgingspost, og ikke i start-innlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

'21 3LR

Maxwell_400

Det ligger en begrensning i kabelen også;

Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA