Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ville du abbonert på setevarme?

Startet av elektrolux, onsdag 13. juli 2022, klokken 00:20

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Dette fremstilles betydelig verre enn det faktisk er i media.

Det er helt sikkert en fordel for BMW (og andre bilfabrikanter) å lage enhver bil lik mtp hardware, også låser man opp det ekstrautstyret man ønsker seg.

For oss i Norge har dette lite å si, siden vi uansett tradisjonelt sett kjøper biler med alt av tilgjengelig utstyr. Det være seg om det er BMW eller Opel man kjøper. Folk er mer opptatt av å ha en fullutstyrt f.eks. Skoda, enn en Audi med lite utstyr - av en eller annen merkelig grunn.

Men for stort sett alle andre enn Ola og Kari Nordmann, så er dette kjekt. Tenk om de en dag skal kjøre på ferie til Norge. Da er det greit å kunne abonnere på varmetråder i ratt og seter én måned, i stedet for å betale noen tusen for å låse det opp evig. Det er en betydelig forbedring fra tidligere, hvor de ikke fikk tilgang til dette utstyret i det hele tatt såfremt de ikke bestilte utstyret med bilen da den var ny.

Egil S

Ser BMW får mye pepper for dette, men Audi har jo holdt på med tilsvarende i flere år.
Når jeg så på en eTron i 2019 så kunne jeg betale ca 18.000kr mener jeg for adaptive matrix LED lys, eller jeg kunne kjøpe funksjonen når jeg trengte den.
For min del, som bor hvor 99% av veiene jeg kjører på har gatelys, så hadde det kanskje vært snakk om å aktivere funksjonen i èn måned i året hvis man dro på fjellet i vinterferien eller påsken.
Så 18.000kr, eller 200kr 4 ganger hvis man har bilen i 4år.
Mener Audi hadde flere slike funksjoner man kunne periodevis aktivere på denne bilen.

Men varme i setene, hvor ofte trenger man det? 4-5mnd i året? 6-800kr i året da, 3600kr over 4 år, eller 4200kr når du kjøper bilen.

Slik jeg ser det er det visse fordeler:
1. man slipper å bruke 200.000kr på ekstrautstyr når man kjøper bilen for å sikre vidresalgsverdi.
2. over 3-4 års eierskap blir det mest sannsynlig billigere enn å kjøpe alt utstyret.
3. som kjøper trenger man ikke finlese utstyrslisten, det er bare å aktivere det man vil ha.
4. biler fra varmere klima kan selges i områder med kaldere klima.

Så er det litt opp til den enkelte hva man mener, men dette er nok fremtiden.
Man kjøper en bil, og aktiverer de funksjonene man trenger når man trenger dem isteden for å betale masse penger når man kjøper bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Tesla88

Sitat fra: Egil S på fredag 22. juli 2022, klokken 17:00
Så er det litt opp til den enkelte hva man mener, men dette er nok fremtiden.
Man kjøper en bil, og aktiverer de funksjonene man trenger når man trenger dem isteden for å betale masse penger når man kjøper bilen.

Det blir nok fort slutt på dette prøveprosjektet når det blir solgt metoder for å låse opp bilens funksjoner på det mørke nettet.

elektrolux

På Audi kan en med litt can buss kompetanse åpne opp funksjoner som temperatur indikasjon i instrumentpanelet og sikkert mye annet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA