Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God destinasjonslading

Startet av automat, lørdag 09. juli 2022, klokken 23:40

« forrige - neste »

automat

Jeg vil skryte av Kistefos Museum på Jevnaker. På søndre p-plass er det 20stk 22kW Zaptec ladestasjoner (og klargjort for fler), driftet av Kople. Startet ladingen med elbilforeningens brikke med Fortum-konto. I flg appen har de 10 stk 22kW ladeplasser på nordre parkering også.

Dette er fremtidsrettet og bra.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

God destinasjonslading blir viktigere enn hurtiglading når bilene får stadig lenger rekkevidde.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Daniel_0007

Dyreparken i Kristiansand bør se og lære men de får nok gjester uansett så trenger ikke å tilby noe for at folk skal komme  :P
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Nordby Shoppingsenter har virkelig skjønt dette med destinasjonslading. 80 stk 22kW Zaptec i P-huset, og 20 stk ute. Altså 100 stk totalt!

Ingen bekymring å komme dit med 17% igjen på Ioniq'en da. Kjørte avgårde noen timer senere med 80% på batteriet. Pris: 3,95SEK/kWh.

Så vet jeg enkelte her ikke liker Easypark, men det fungerte glimrende. Eneste jeg savner der er skikkelig onlinestatus på ladingen. Men man kan kanskje ikke forvente alt av noe som egentlig er en parkeringsapp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 13. august 2022, klokken 16:16
Nordby Shoppingsenter har virkelig skjønt dette med destinasjonslading. 80 stk 22kW Zaptec i P-huset, og 20 stk ute. Altså 100 stk totalt!

Ingen bekymring å komme dit med 17% igjen på Ioniq'en da. Kjørte avgårde noen timer senere med 80% på batteriet. Pris: 3,95SEK/kWh.

Så vet jeg enkelte her ikke liker Easypark, men det fungerte glimrende. Eneste jeg savner der er skikkelig onlinestatus på ladingen. Men man kan kanskje ikke forvente alt av noe som egentlig er en parkeringsapp.
Veldig bra oppdatering. Dette er en endring jeg har ventet på, lenge. Ser ut som dette er plassene nær utkjøringen ved siden av Max. Er dette riktig observert?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Det er det første P-huset man kommer til, nest øverste plan. Man skal ikke forbi McDonalds. Det står skiltet ved innkjøringen til P-huset.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Takk for svar, da slipper jeg å lete på feil sted.

Feil side for hvor jeg bruker å parkere, men kan man stå under tak og få ladet mens man shopper, så går det å legge om vanen.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Nordby har også hurtigladere (er vel både ved McDonalds og inne i det gamle/borteste P-huset på nedre plan).

Hadde litt blandet erfaring der sist selv, for type 2-laderne på hjørnet av det borterste P-huset (der det også er hurtigladere) var umulige å få i drift selv etter installasjon av Vattenfall sin InCharge-app. Feil nummer og dobbelt sett med nummerlapper, hvor ingen av nummerne virket. Endte med å kjøre ut rett foran P-huset, der er det AC-ladere helt ut mot veien, og fikk ladet der med InCharge, for 3,-/kWh. 133,50 for 44,5 kWh var en god deal.

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:37
Nordby har også hurtigladere (er vel både ved McDonalds og inne i det gamle/borteste P-huset på nedre plan).

Hadde litt blandet erfaring der sist selv, for type 2-laderne på hjørnet av det borterste P-huset (der det også er hurtigladere) var umulige å få i drift selv etter installasjon av Vattenfall sin InCharge-app. Feil nummer og dobbelt sett med nummerlapper, hvor ingen av nummerne virket. Endte med å kjøre ut rett foran P-huset, der er det AC-ladere helt ut mot veien, og fikk ladet der med InCharge, for 3,-/kWh. 133,50 for 44,5 kWh var en god deal.
De hurtigladerne er som regel opptatt og med kø til, samme med de AC-laderne rett ved siden av. De Vattenfall-laderne har jeg prøvd så vidt, men ca hver eneste gang, så har jeg kommet tilbake til at ladingen er stoppet opp lenge før jeg er kommet tilbake.

Innimellom har jeg hatt flaks og funnet ledig ved de laderne/kontaktene (Schuko) helt innerst i hjørnet mellom de to inngangene (3 stikk tilgjengelig), men det kan fort være pga at jeg ikke kjører i "prime time" alltid.

Det beste med de nye, er altså at mange av de står under tak. Og med det været som av og til er, så foretrekker jeg å stå under tak, egentlig mere enn å finne en lader. En tur til Ionity, enten den rett utenfor Strømstad eller helst den ved Rygge, er derfor en grei mellomløsning.

Jeg kommer sikkert til å kjøre rett til disse innendørsladerne fremover, og heller får innfinne meg med å måtte traske til andre enden, da jeg liker matbutikken der best. Sikkert ikke billigst, men jeg er blitt veldig vant til hvor ting står.

Og generelt virker kvaliteten på varene å være bedre enn på den som er på den siden som disse laderne er ved. Føler det er litt sånn forskjell tilsvarende på billigmerkene til Rema sammenlignet med Kiwi.  Synes det er generelt bedre billigvarer hos Rema.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg tenker at det viktigste med den nye ladelødningen på Nordby, er at det alltid er en ledig lader. Og skulle den være defekt, så er det en annen ledig ved siden av.

Jeg ønsker ikke å starte besøket mitt med å sitte i ladekø på en hurtiglader. Dette er et sted man fort bruker 3-4 timer. Jeg ønsker heller ikke å måtte gå ut etter 30-60 min for å flytte bilen min bort fra hurtigladeren.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

espenri

Etter en liten langhelg hvor vi var avhengig av lading på veien har jeg to erfaringer med destinasjonslader. Det er ikke så ofte vi har dette behovet, fordi vi primært lader hjemme, hytta eller topper opp på hurtiglader.

Erfaring 1:
Ankom Grimstad med lite strøm, skulle videre til hotell med destinasjonslader, men tenkte det kunne være greit å stå på lader mens vi spiste i byen. ChargeFinder hadde ladere til oss i et P-Hus. Når vi kommer til P-huset, som er 4 etasjer var det ingen skilt som viste hvor laderne sto. Etter at vi endelig fant laderne fungerte de ikke, om det var bilen, appen, laderen eller operatøren som var feilen var som vanlig ikke tydelig ut fra feilmeldingen på laderen ("kunne ikke starte lading" ellerno lignende). Dette var ladere driftet av MER og jeg forsøkte å starte de med APP og VIPPS, med samme feil.

Erfaring 2: Ankom hotellet hvor det var 8stk ladere driftet av Kople. 5 av dem var blokkert av ikke ladbare biler. Fikk plass og lading fungerte som det skulle. Eneste ulempen var tidskomponent etter 8 timer som gjorde at jeg enten måtte utsette å sette på lading til kvelden, eller flytte bilen midt på natta for å slippe ekstra påslag på prisen.

Konklusjonen er at slik lading er langt å foretrekke på denne typen reiser, hvor man parkerer på samme sted over lang tid. Det reduserte ladebehovet mitt på hurtiglading tur / retur Oslo - Kristiansand til 10-15 minutter istedetfor 60 minutter og frigjør kapasitet på hurtigladerne.

Men, det er et stort behov for enkle tiltak som skilting, tydeligere merking og bedre tilpasset prismodell i forhold til naturlig parkeringsmønster. Og ikke minst må ting funke når man først skal bruke det.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

automat

Om ikke god, så ihvertfall helt OK destinasjonslading i Torvet P-hus i Arendal (Parkeringshus Øst i ladeapper). 16 ladestasjoner fra Kople. De fleste 22kW, noen 11kW. Men ingen skilting om at de befinner seg  i 4.etg. Maks ladetid 10 timer. Men ingen tidskomponent på prisen etter dette. Kun kWh-pris på 2,9kr/kWh.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA