Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Legge til ekstra sjåfør

Startet av oyvindNO, lørdag 02. juli 2022, klokken 12:51

« forrige - neste »

oyvindNO

Ønsker å legge til konas mobil også som ekstra sjåfør. Kan gå inn i appen min og legge til sjåfør. Da får vi en link som kan åpnes på hennes telefon. Der får vi beskjed om å laste ned Tesla app og lage en konto. Så kan vi trykke på "Legg til sjåfør". Får bekreftet at sjåfør er lagt til, men det skjer ingenting i appen. Noen andre som har fått dette til?

Saberhagen

Kona må gå inn på telefonen sin og logge inn i appen for å få tilgang etter at hun har laget en konto. Etter dette dukker det vel opp en ny sjåfør.

Handyman

Dere kan også bruke samme konto på flere telefoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

oyvindNO

Sitat fra: Saberhagen på lørdag 02. juli 2022, klokken 12:58
Kona må gå inn på telefonen sin og logge inn i appen for å få tilgang etter at hun har laget en konto. Etter dette dukker det vel opp en ny sjåfør.

Er logger inn i appen. Men skjer ikke noe når vi trykker på Legg til sjåfør i nettleseren. Hadde forventet at appen åpnet da og at hun fikk opp bilen.

jlan

Det er ikke lenger i nettleser, men under sikkerhet i hovedbrukers app. Det hender at tlf. til ny bruker må restartes, eller at en må logge av og  på app. Evt. installere app på nytt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Sitat fra: Handyman på lørdag 02. juli 2022, klokken 13:02
Dere kan også bruke samme konto på flere telefoner.
Min anbefaling også. Det gjør vi. Skjønner ikke helt behovet for å skulle ha to kontoer så lenge man er gift....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TheRealCoinman

Fordelen med det er at "kjøreprofilen" knyttes til nøkkel/telefon, og du får speil,ratt,sete og m.m etter dine preferanser.

Handyman

Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:54
Fordelen med det er at "kjøreprofilen" knyttes til nøkkel/telefon, og du får speil,ratt,sete og m.m etter dine preferanser.
Det knyttes til mobilen uavhengig av om man bruker samme konto. Ikke nødvendig med egen konto. Alle fire i heime her har enge innstillinger knyttet mot mobilen sin, og vi bruker samme konto.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det er vel bedre rent datasikkerhetsmessing at hver bruker har sin egen innlogging.  Uavhenging av om man stoler på hverandre eller ikke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Sitat fra: jlan på søndag 03. juli 2022, klokken 20:14
Det er vel bedre rent datasikkerhetsmessing at hver bruker har sin egen innlogging.  Uavhenging av om man stoler på hverandre eller ikke.
Hvorfor er det bedre?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jlan

Sitat fra: Contango på søndag 03. juli 2022, klokken 22:02
Hvorfor er det bedre?
Jeg er ingen datasikkerhet-ekspert. Men jeg ser på det som sikrere at hver bruker har ansvar for sitt passord, og kan endre det etter behov, uten å involvere andre brukere. Dessuten har hovedbruker noen rettigheter som en kanskje vil ha for seg selv. For eksempel mulighet for å kjøpe oppgraderinger. Plutselig har "noen" kjøpt "acceleration boost" :) .
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 04. juli 2022, klokken 10:11
Sitat fra: Contango på søndag 03. juli 2022, klokken 22:02
Hvorfor er det bedre?
Jeg er ingen datasikkerhet-ekspert. Men jeg ser på det som sikrere at hver bruker har ansvar for sitt passord, og kan endre det etter behov, uten å involvere andre brukere. Dessuten har hovedbruker noen rettigheter som en kanskje vil ha for seg selv. For eksempel mulighet for å kjøpe oppgraderinger. Plutselig har "noen" kjøpt "acceleration boost" :) .
Vi snakker om personer i samme husstand. Hvis personer som deler bolig ikke skal kunne bruke samme Teslakonto så er ikke datasikkerhet det store problemet. Da mangler det tillitt på flere nivåer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på mandag 04. juli 2022, klokken 10:19
Sitat fra: jlan på mandag 04. juli 2022, klokken 10:11
Sitat fra: Contango på søndag 03. juli 2022, klokken 22:02
Hvorfor er det bedre?
Jeg er ingen datasikkerhet-ekspert. Men jeg ser på det som sikrere at hver bruker har ansvar for sitt passord, og kan endre det etter behov, uten å involvere andre brukere. Dessuten har hovedbruker noen rettigheter som en kanskje vil ha for seg selv. For eksempel mulighet for å kjøpe oppgraderinger. Plutselig har "noen" kjøpt "acceleration boost" :) .
Vi snakker om personer i samme husstand. Hvis personer som deler bolig ikke skal kunne bruke samme Teslakonto så er ikke datasikkerhet det store problemet. Da mangler det tillitt på flere nivåer.

Det er greit om et av mine barn låner bort bilen til en venn for et ærend på nærmeste tettsted om de er på tur, men jeg ville blitt ganske grinete om de kjøpte accelleration boost om det er mulig. Så i slike tilfeller ville egen konto være bedre eller å sende med nøkkelkort istedet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 04. juli 2022, klokken 10:32
Sitat fra: Handyman på mandag 04. juli 2022, klokken 10:19
Sitat fra: jlan på mandag 04. juli 2022, klokken 10:11
Sitat fra: Contango på søndag 03. juli 2022, klokken 22:02
Hvorfor er det bedre?
Jeg er ingen datasikkerhet-ekspert. Men jeg ser på det som sikrere at hver bruker har ansvar for sitt passord, og kan endre det etter behov, uten å involvere andre brukere. Dessuten har hovedbruker noen rettigheter som en kanskje vil ha for seg selv. For eksempel mulighet for å kjøpe oppgraderinger. Plutselig har "noen" kjøpt "acceleration boost" :) .
Vi snakker om personer i samme husstand. Hvis personer som deler bolig ikke skal kunne bruke samme Teslakonto så er ikke datasikkerhet det store problemet. Da mangler det tillitt på flere nivåer.

Det er greit om et av mine barn låner bort bilen til en venn for et ærend på nærmeste tettsted om de er på tur, men jeg ville blitt ganske grinete om de kjøpte accelleration boost om det er mulig. Så i slike tilfeller ville egen konto være bedre eller å sende med nøkkelkort istedet.
Noen som evt. kjøper AB uten godkjenning, bør heller ikke slippes inn i huset ditt uten at de er under oppsyn. Ville også vært skeptisk til å la dem låne bilen alene.
Jeg er ikke i mot egne kontoer, men å være redd for at noen kjøper AB er etter min mening krisemaksimering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

_bR44

Jeg og kona mi bruker min konto i Tesla-apper.
Våre mobiltelefoner er knyttet til våre førerprofiler. Dvs når ho åpner bilen med hennes iPhone justeres alt (sete, speil, ratt, akselerasjon «chill» osv) til hennes preferanse. Same med min mobil til mine preferanser. Ser ikke poeng å ha ekstra sjåfør (Tesla konto?) knyttet til bilen.

For å knytte mobiltelefon til førerprofil må man bekrefte dette på skjermen i bilen.
Det kommer en beskjed på skjermen i første 15-20 (?) sekunder etter man åpner sjåførsdøra.

Det har skjedd et par ganger justering til hennes førerprofil mens jeg gikk ut av bilen (mobilen min var inne i bilen) og ho var inne og brukte mobilen sin. Men det er sikkert fordi bilen så begge «mobiler/nøkler» i bilen og bestemt seg å bruke den som var aktiv (hennes) mens den andre chillet på laderen.

For info (anbefalt): vi har alltid orig.Tesla nøkkel (kort) med oss!
Anything traveling faster than the speed of light going backward in time.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA