Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Allego

Startet av hanche, mandag 27. juni 2022, klokken 17:22

« forrige - neste »

hanche

Jeg fikk den blå ladebrikken i dag, og mens jeg dillet rundt i appen oppdaget jeg en lader ikke langt fra der jeg bor. Det er vel ikke så rart, men navnet på ladenettverket stusset jeg over. Jeg hadde ikke hørt om allego før.

Så jeg ble nysgjerrig og ville finne ut mer. Ladekartet til allego er håpløst fordi det ikke lar deg zoome ut noe særlig. I ChargeFinder-appen er ikke allego en gang listet opp som et nettverk man kan filtrere på. Men i ChargeMap klarte jeg det!

Det later til at allego har to ladere i Norge: En litt bortgjemt i utkanten av Trondheim, der jeg bor, og en i Sortland. Ikke akkurat noen stor tilstedeværelse her i landet altså, men det er interessant at man får tilgang med ladeklubbens blå brikke. Billige er de også: Kr 3,50 per kWh for den i Trondheim.

Jeg undres om de to er starten på en større satsning i Norge, eller om mer er en prøveballong? De ser ikke ut til å ha mange ladere i Sverige heller, bare en håndfull i den sørlige delen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

#1
Allego sin app for sluttbrukere heter Smoov. Der kan du filtrere på kun deres egne ladere, men da ser jeg kun den i Sortland i Norge. Allego er stor i Nederland, men har mye roaming. De er ofte hos bilforhandlere utenfor Nederland, så tipper de i Norge er noe bilforhandler har fått ordnet via importør. Den i Sortland er i alle fall hos en Nissan-forhandler. Jeg har selv akkurat ladet på Allego hos en Nissan-forhandler i Frankrike.

Edit: Jeg ser den Trondheimsladeren hos Witro bil (Nissan-forhandler) i Ladeklubben, men i Smoov-appen står operatør som DBT! Det er ennå mye kluss i synk av informasjon ved roaming, som kan gi merkelige utslag i priser og informasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Ser man det, ja. Når jeg sjekker nærmere, så er den i Trondheim (Hornebergvegen 2) hos Witro Bil, som forhandler Nissan. Det forklarer en del.

PS. Jeg så ikke ditt tillegg, som kom mens jeg skrev ovenstående.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Panduck

Min eneste erfaring med Allego er i Tyskland der jeg prøvde de med Plugsurfing, da laderene sto på kartet markert som aktive.

På en eller annen måte startet lading uten at det ble registrert mot brikka mi, og det var totalt umulig å avslutte lading på noen som helst måte. Spurte på bensinstasjonen der laderene sto om hvordan jeg kunne avslutte lading, og fikk beskjed om at "de laderene fungerer ikke". Det var ingen nødstopp på laderene.

Telefonnummer til kundeservice tok meg til noe automatisk svar greie på tysk.

Heldigvis lader i3 relativt raskt opp til 94%, men etter det går det ganske tregt, men etter en stund var lading på 100% og bilen frigjorde ladekabel.

Det ble gratis lading med frustrerende lang ventetid. Det var siste gang jeg prøvde Allego...

Har i ettertid lært at det finnes en måte å frigjøre kabel ved å dra på noe i bilen :P

overskyet

Har ladet på Allego med Plugsurfing rundt i Europa nå i sommer.  Har ikke hatt noe problem hverken med å starte eller stoppe ladingen. Det er mye av disse Allego laderne,  så det er kjekt. For å stoppe ladingen trykker jeg på knappen i ladeporten, sånn jeg alltid gjør. Dette er på en Taycan, men går ut i fra andre biler fra VAG har samme ladeport og knapp. Bruker kortet til Plugsurfing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA