Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul til Y Performance

Startet av Grenadier, lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33

« forrige - neste »

Radial

Når jeg ser alle som kantkjører 20" og etterspør fiks, så kan jeg bare se for meg hva 21" måtte by på av utfordringer som dukker opp langs brøytekantene😜

18" berga meg alt for mange ganger forrige vinter 😆
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

storole

Noen som har et godt tips til dekkposer som passer til 21" som beskytter felg ved lagring?
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

petersv

Tesla strekker dekkene veldig (bred felg ift dekk). Det gir veldig stump kjøreopplevelse etter min mening, og astronomisk kantkjøringsrisiko.

piter12

Synes du det er bedre å selge vinter 21 "hjul og montere 19"?Jeg kjøpte en TYP med 21" vinterhjul og nå vet jeg ikke om jeg skal bytte til 19" etter det jeg leste her🤔

storole

 Du kan ikke vise dette vedlegget.
Når det gjelder 21" kontra 19" vinterdekk så er det litt smak og behag. Her hvor jeg holder til er det ganske mye kjøring på is/snølagt vei og jeg foretrekker komfort fremfor estetikk. Syns ikke 3. part 19" er så verst heller. Gemini derrimot... huff...
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

El_Dorado

Sitat fra: storole på fredag 09. desember 2022, klokken 20:59

Når det gjelder 21" kontra 19" vinterdekk så er det litt smak og behag. Her hvor jeg holder til er det ganske mye kjøring på is/snølagt vei og jeg foretrekker komfort fremfor estetikk. Syns ikke 3. part 19" er så verst heller. Gemini derrimot... huff...
Hva slags felg er denne?
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

storole

Sitat fra: El_Dorado på søndag 18. desember 2022, klokken 22:34
Sitat fra: storole på fredag 09. desember 2022, klokken 20:59

Når det gjelder 21" kontra 19" vinterdekk så er det litt smak og behag. Her hvor jeg holder til er det ganske mye kjøring på is/snølagt vei og jeg foretrekker komfort fremfor estetikk. Syns ikke 3. part 19" er så verst heller. Gemini derrimot... huff...
Hva slags felg er denne?

Khan SF Turbin 8,5x19 - Dekk24
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

El_Dorado

Sitat fra: storole på mandag 19. desember 2022, klokken 18:44
Sitat fra: El_Dorado på søndag 18. desember 2022, klokken 22:34
Sitat fra: storole på fredag 09. desember 2022, klokken 20:59

Når det gjelder 21" kontra 19" vinterdekk så er det litt smak og behag. Her hvor jeg holder til er det ganske mye kjøring på is/snølagt vei og jeg foretrekker komfort fremfor estetikk. Syns ikke 3. part 19" er så verst heller. Gemini derrimot... huff...
Hva slags felg er denne?

Khan SF Turbin 8,5x19 - Dekk24

Ser veldig bra ut  :) Passer originale muttere fra 21" hjul på disse felgene også?
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

storole

Sitat fra: El_Dorado på mandag 19. desember 2022, klokken 22:31
Sitat fra: storole på mandag 19. desember 2022, klokken 18:44
Sitat fra: El_Dorado på søndag 18. desember 2022, klokken 22:34
Sitat fra: storole på fredag 09. desember 2022, klokken 20:59

Når det gjelder 21" kontra 19" vinterdekk så er det litt smak og behag. Her hvor jeg holder til er det ganske mye kjøring på is/snølagt vei og jeg foretrekker komfort fremfor estetikk. Syns ikke 3. part 19" er så verst heller. Gemini derrimot... huff...
Hva slags felg er denne?

Khan SF Turbin 8,5x19 - Dekk24

Ser veldig bra ut  :) Passer originale muttere fra 21" hjul på disse felgene også?

Ja de er laget spesielt for Tesla Model 3/Y og du kan benytte samme muttere... 👍🏼
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

Trultefan

Tesla deksler over muttere passer også over fra 21 tommerne. Jeg har disse i 18
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

rontonic

Får levert min MYP til uken, bestilte ikke med vinterdekk, men vurderer å legge det til. Lurer veldig på hvordan 21" føles på vinterstid, litt hardt? Noen som kan dele litt erfaringer som har de og kjørt litt nå på vinteren?

olavxxx

Sitat fra: rontonic på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:34Får levert min MYP til uken, bestilte ikke med vinterdekk, men vurderer å legge det til. Lurer veldig på hvordan 21" føles på vinterstid, litt hardt? Noen som kan dele litt erfaringer som har de og kjørt litt nå på vinteren?
Jeg synes de er helt grei å kjøre på.
Men det du alternativt kan gjøre er å kjøpe vinterdekk til de felgene du får med bilen.

Da må du ha en dekkforhandler i nærheten som kan legge om.
Men hvis du da kjøper 275/35-21 dekk til fremme og 295/35-21 dekk til bak.
Da får du ikke dekkstrekket, så får du kantbeskyttelse og noe mer komfort.

Da vil du sitte igjen med sommerdekk i dimmensjoner:
255/35-21 og 275/35-21.

Så er spørsmålet hva du skal gjøre med de dekkene, enten kjøpe to løse 295/35-21 og kjøpe noen felger med samme specs som OEM felgene. Eller kjøpe andre felger/hjul og heller prøve å selge org dekkene.

Gressklipper

Noen som har noen erfaring med Frigus EV Ice3??

Finner ingen gode tester. Forgjengeren er Nereus? De har vel ganske dårlige resultater å vise til har jeg hørt?

ohowl

Sitat fra: Gressklipper på tirsdag 13. juni 2023, klokken 13:51Noen som har noen erfaring med Frigus EV Ice3??

Finner ingen gode tester. Forgjengeren er Nereus? De har vel ganske dårlige resultater å vise til har jeg hørt?

Skulle egentlig likt å høre hva Teslabjørn har å si om Nereus utover at de er bra på fremover-grep i snø. Han kjører jo relativt friskt på vinterføre, og det er mest sideveis stabilitet jeg er usikker på når det gjelder disse dekkene kontra Nokian. Er lite fornøyd med sørpeegenskapene til R3, ser ikke ut til å være noe bedre i R5, så snuser litt på Frigus.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Ed_Eng87

Hei, trenger også nye vinterhjul. Vurderer å gå ned til 18" på min MYP 2023 for den ekstra rekkevidden og komforten. Utseene på 18" vil nok bli lavere, men i vinterstid betyr det nada...da du skal raskt fra A til B og komme deg inn i bygning asap hvis det er veldig kaldt.

Jeg liker turbin lignende ZAX felger og da var disse kanskje et valg:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=294660359&ci=15

Men de anbefaler frigus 2 og frigus 3, aldri hørt om slike dekk før. Noen erfaringer? Jeg kjører ikke mye i snø, men slurpe og våt vei på vestlandet.
2023 Tesla MYP Quicksilver

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA