Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul til Y Performance

Startet av Grenadier, lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33

« forrige - neste »

Grenadier

Skal snart hente ut, men har ikke bestilt vinterhjul. Synes 21'' virker stort ril vinterbruk, samt dyre dekk når de må skiftes. I tillegg koster jo pakka 30 tusen. Tenkte å kjøpe uoriginale 19'' eller 20'' når det nærmer seg vinter.

Men: ser av video med Tesla-Bjørn at det kun er 21'' som er godkjent på Y Perfromance. Vet ikke om man akkurat blir stoppet med en mindre dim, eller hva reaksjonen vil være (bot?). Men litt skeptisk til å kjøre med dimensjon som ikke er godkjent hvis man skulle havne i/forårsake en ulykke (selv om det sikkert ikke vil ha noe med akkurat dimensjonen å gjøre).

Noen synspunkter på dette? Bør jeg bare punge ut for de digre og dyre originalene? Må i så fall passe på å legge til før levering, slik at jeg slipper moms på toppen.

Hva gjør dere andre mht vinterhjul til Performance?

kaistian

#1
Sitat fra: Grenadier på lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33
Men: ser av video med Tesla-Bjørn at det kun er 21'' som er godkjent på Y Perfromance. Vet ikke om man akkurat blir stoppet med en mindre dim, eller hva reaksjonen vil være (bot?). Men litt skeptisk til å kjøre med dimensjon som ikke er godkjent hvis man skulle havne i/forårsake en ulykke (selv om det sikkert ikke vil ha noe med akkurat dimensjonen å gjøre).

Vet ikke hvor han det fra, så lenge omkretsen er innenfor +-5% så bryr ikke myndighetene seg om dimensjonene på felgene.
Men dekkene må fortsatt tilfredsstille kravene til hastighet- og lastindeksen.

edit: Det er en del andre parametere som også må være oppfylt, for de som er interesserte finner man detaljene i kjøretøyforskriften.

Handyman

Sitat fra: kaistian på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:13
Sitat fra: Grenadier på lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33
Men: ser av video med Tesla-Bjørn at det kun er 21'' som er godkjent på Y Perfromance. Vet ikke om man akkurat blir stoppet med en mindre dim, eller hva reaksjonen vil være (bot?). Men litt skeptisk til å kjøre med dimensjon som ikke er godkjent hvis man skulle havne i/forårsake en ulykke (selv om det sikkert ikke vil ha noe med akkurat dimensjonen å gjøre).

Vet ikke hvor han det fra, så lenge omkretsen er innenfor +-5% så bryr ikke myndighetene seg om dimensjonene på felgene.
Men dekkene må fortsatt tilfredsstille kravene til hastighet- og lastindeksen.

edit: Det er en del andre parametere som også må være oppfylt, for de som er interesserte finner man detaljene i kjøretøyforskriften.
Jeg har ikke sjekket, men dersom det er begrensninger ang felgdimensjoner i Brukerhåndboka så gjelder uansett disse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:55
Jeg har ikke sjekket, men dersom det er begrensninger ang felgdimensjoner i Brukerhåndboka så gjelder uansett disse.

Vet ikke hvor du har det fra, kjøretøyforskriften har unntak heldigvis
Sitat
2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

Handyman

Sitat fra: kaistian på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:19
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:55
Jeg har ikke sjekket, men dersom det er begrensninger ang felgdimensjoner i Brukerhåndboka så gjelder uansett disse.

Vet ikke hvor du har det fra, kjøretøyforskriften har unntak heldigvis
Sitat
2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Ja, så hvis kjøretøyfabrikanten (Tesla) i håndboka sier at det kun er tillatt med en bestemt dimensjon, så er det det altså som gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

#5
Nå skriver han (TB) jo i kommentarene under at han har sjekket med politiet og at det er lovlig med dekkdimensjonen han testet ut på 19".

kaistian

#6
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:32
Sitat fra: kaistian på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:19
Sitat
2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Ja, så hvis kjøretøyfabrikanten (Tesla) i håndboka sier at det kun er tillatt med en bestemt dimensjon, så er det det altså som gjelder.

Igjen, hvor har du det fra? Du kommer med udokumenterte påstander.
Forskriften sier tydelig
Sitat
eller felg med minst tilsvarende egenskaper
så lenge en felg har samme egenskaper så kan man bruke dem uavhengig av dimensjonen på felgen.

Edit: Så ikke dette innlegget
Sitat fra: k1 på lørdag 25. juni 2022, klokken 21:14
Nå skriver han (TB) jo i kommentarene under at han har sjekket med politiet og at det er lovlig med dekkdimensjonen han testet ut på 19".
Det her bare bekrefter forskriften jeg siterer over.

hELgenen

Sitat fra: k1 på lørdag 25. juni 2022, klokken 21:14
Nå skriver han (TB) jo i kommentarene under at han har sjekket med politiet og at det er lovlig med dekkdimensjonen han testet ut på 19".

Trodde statens vegvesen var kontrollorgan med myndighet på området,ikke politiet. Politiet har vel også helt sluttet med teknisk kontroll langs veiene.

Radial

Du må bruke de felgene&dekkdimensjonen produsent har godkjent, ELLER "fritt vilt" bare det tilfredsstiller kravene til omkrets, vekt, hastighet,mm
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: kaistian på lørdag 25. juni 2022, klokken 22:17
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:32
Sitat fra: kaistian på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:19
Sitat
2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Ja, så hvis kjøretøyfabrikanten (Tesla) i håndboka sier at det kun er tillatt med en bestemt dimensjon, så er det det altså som gjelder.

Igjen, hvor har du det fra? Du kommer med udokumenterte påstander.
Forskriften sier tydelig
Sitat
eller felg med minst tilsvarende egenskaper
så lenge en felg har samme egenskaper så kan man bruke dem uavhengig av dimensjonen på felgen.

Edit: Så ikke dette innlegget
Sitat fra: k1 på lørdag 25. juni 2022, klokken 21:14
Nå skriver han (TB) jo i kommentarene under at han har sjekket med politiet og at det er lovlig med dekkdimensjonen han testet ut på 19".
Det her bare bekrefter forskriften jeg siterer over.
Forskriften bygger på produsentens krav, det har du jo selv sitert. Dersom produsentens krav er så spesifikke at de begrenser seg til en dimensjon så er det det som gjelder. På samme måte som med takbøyler, det står det spesifikt i manualen at det kun er Teslas tilleggsutstyr som er tillatt. Det vil si at det ikke er tillatt med 3djeparts takbøyler. Som jeg sa så har jeg ikke sjekket manualen når det gjelder felger, og jeg tviler på at det er slike krav i den. Min påstand står seg likevel.
PS: Politiet er ikke riktig myndighet i slike spørsmål, det er SVV.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Noen som vet om 19" Gemini hjulene A) passer og B) er lovlige og godkjente av Tesla. Aka er interessert i vinterhjul som Tesla ikke klager på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juni 2022, klokken 19:21
Noen som vet om 19" Gemini hjulene A) passer og B) er lovlige og godkjente av Tesla. Aka er interessert i vinterhjul som Tesla ikke klager på.
Det er bekreftet at de passer, men hvordan tenker du at en "godkjennelse" fra Tesla skulle fremkomme?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 26. juni 2022, klokken 22:13
Det er bekreftet at de passer, men hvordan tenker du at en "godkjennelse" fra Tesla skulle fremkomme?
At godkjente hjuldimensjoner står i manualen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

electrip

Enkelte har fått oppgitt alternativ dekkdim 255/40R20 i typegodkjenning/CoC i Tyskland

https://tff-forum.de/t/model-y-performance-felgenthread/189083/311

Det blir spekulert i det tyske forumet at Tesla vil tilby denne dimensjonen som vinterhjul, men fant ikke igjen lenka.

Geir Tore Simonsen

I brukermanualen står 19", 20" og 21" i samme tabell uten å spesifisere at noen er til LR og noen er til P. Det står heller ikke noe om at man ikke kan bruke større eller mindre felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA