Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

1. juli bestilling

Startet av JorgenM, fredag 24. juni 2022, klokken 22:04

« forrige - neste »

JorgenM

Jeg har bodd i California og den er i alle fall mer SYNLIG  :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

#16
Sitat fra: LFC på lørdag 23. juli 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.

Er sola lenger oppe i California enn i Norge?

Betydelig flere soltimer ja...
Og ikke snø som legger seg oppå solcellene deler av året heller. Om vinteren står solen så lavt her at det blir lite verdi


RJK

Sitat fra: Chimp på søndag 24. juli 2022, klokken 10:48
Sitat fra: LFC på lørdag 23. juli 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.

Er sola lenger oppe i California enn i Norge?

Betydelig flere soltimer ja...
Og ikke snø som legger seg oppå solcellene deler av året heller. Om vinteren står solen så lavt her at det blir lite verdi
Mange som glemmer at sola er temmelig lenge oppe om sommeren, som ofte dekker de manglende timene om vinteren, og at snøen kan smeltes av med relativt lavt forbruk, fordi helning og oppvarming under, gjør at den raskt sklir av.

California og andre plasser nært og rundt ekvator, har stortsett 12 timer med sol og 12 timer med nattemørke hver eneste dag. Her på våre breddegrader har vi døgn med 24 timer sollys, og etterhvert som det "dabber av" (nattemørket tar til), vil områder på motsatt side av kloden, begynne å få sollys. Dermed jevner det seg ut, og gjennom året har man like mange timer med mørke og sollys.

Den store forskjellen går på hvor mye varmeutslipp man har, og hvilken vinkel sollyset treffer, samt antall dager med tåke, overskyet etc som man opplever. Det er lettere å holde jevnt høy temperatur der bakken blir varmet godt om dagen, og natta ikke klarer å kjøle så mye som her hvor sola visse tider av året er helt fraværende, og solstrålene treffer i en vinkel. Da blir ikke varmeeffekten på bakken like heftig.

Derimot er det lettere å vinkle paneler slik at de fanger mest mulig energi, og siden panelene får bedre kjøling, så går effektiviteten opp. Så vi klarer stort sett å produsere vel så mye som i andre deler av verden, minus dagene med overskyet etc.

Dog har vi ikke like mye områder som egner seg for store solcelleparker, så det er sånn sett forståelig at man tenker store solcellefarmer som står i ørkenområder i Nord-Afrika og tilsvarende andre steder rundt ekvator, som kan forsyne oss med ren energi i de timene vi er aktive og bruker mye strøm, og så skal vi stort sett klare oss uten denne strømmen på natta, og heller dekker det selv uten for mye ekstern hjelp.

Og dette som et alternativ til å fordele energiforbruket jevnere, siden vi ønsker å bruke mer energi enn vi klarer å lage selv. Og med vi, mener jeg da først og fremst på sentral-Europa. Og da er altså spørsmålet om energien skal sendes direkte med kabler til landet som "eier" solfarmene, eller om det skal dannes hydrogengass som skal sendes med skip.

Selv om tapet er stort med kabler over enorme distanser, så håper jeg at vi skal slippe å være avhengig av forurensende skip for å frakte ren energi... OG så bør det selvsagt bygges solparker slik at det samtidig dyrkes under disse, for å få dobbel effekt av utbyggingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Chimp

#18
Solceller på et hus og i solcelleparker har mye for seg. På en bil nedbetaler dette seg neppe i bilens levetid. Spesielt her i Norge. Soltimer tar høyde for dager hvor det er overskyet /regn/snø, og det er bare å bruke common sense og sammenligne California og Norge når det gjelder disse værforholdene.

Jeg ville aldri betalt for dette på min bil, men gjerne i boligsammenheng hvor man kan optimalisere dette mot sør osv. Hvor ofte parkerer man ideelt midt i solsteiken...

Men dette emnet hører vel hjemme i en annen tråd

RJK

Prismessig lønner det seg selvsagt ikke nå. Prisene må ned drastisk på dette, før det er noe man vil etterspørre. Men idéen er forlokkende.

Så lenge man parkerer ute, så hjelper det uansett på, spesielt om man står over lengre tid på et sted der man ikke kan plugge inn. Og for mange, skjer dette gjerne flere ganger på sommeren, og heller sjeldent på vinteren.

Parkerer man normalt sett under tak, så er det bortkastet. Men enig, dette er ikke rett tråd å ta det videre, så dette var (forhåpentligvis) siste om temaet her inne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA