Elbilforum.no

Bilmerker => Fisker => Ocean => Emne startet av: JorgenM på fredag 24. juni 2022, klokken 22:04

Tittel: 1. juli bestilling
Skrevet av: JorgenMfredag 24. juni 2022, klokken 22:04
OK, så hvem legger inn bestilling 1. juli?

Fortsatt i tenkeboksen selv, men har forberedt kona  :laugh:
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimpfredag 24. juni 2022, klokken 22:16
Tviler på om jeg får anledning. Reserverte i slutten av februar, så er nok langt bak i køen. Men får jeg muligheten har jeg lyst. Men jeg må vite batteristørrelse før reservasjon, ikke bare noe tull om at rekkevidden antas å bli så så mye
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimplørdag 02. juli 2022, klokken 10:11
Trålet gjennom massevis av instagram og Facebook poster, enda ikke funnet 1 sjel som har fått email av Fisker.

Og jeg synes det er rart de ikke har sluppet info om batteri feks, folk skal bestille en bil uten å vite mer enn en brøkdel. Og attpåtil må man da legge ned et depositum på 45 000 kr. Synes hele greia virker som en suppe.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: JorgenMlørdag 02. juli 2022, klokken 10:59
Vi har nettopp kjøpt nytt hus og avventer alle investeringer inntil vårt gamle er solgt. Er fortsatt intetessert i Ocean, men som du sier er det litt suppe nå. Hadde forventet å høre fra Fisker i går. Ikke et ord på verken medlemsside, mail eller i app.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: JorgenMmandag 04. juli 2022, klokken 18:10
Jeg ser de som reserverte aller først (5000 første?) har fått mail om bestilling og depositum på ca 45k.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Catosentirsdag 05. juli 2022, klokken 21:56
Fikk invite idag. Men 45000... Det må vi gruble litt på..
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Kaptein70torsdag 14. juli 2022, klokken 10:53
noen som har bestillt?
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: paldriantorsdag 14. juli 2022, klokken 12:51
Fikk invitasjonen til forhåndsbestilling av One i dag. Iom jeg la inn reservasjonen 24. mars i år, så er det nok mange som har takket nei til One siden jeg fikk muligheten nå. Er det noen som har slått til?
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimptorsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Takket nei. Mest fordi jeg har andre biler på vei, og da kan jeg like gjerne vente. Så kan andre ta seg av beta-testingen av bilen, og jeg kommer inn om 1 års tid med Ultra-modellen til 510 000 kr. Det er hvertfall foreløpig plan. Tviler på at denne rekker levering før MVA, men det kan jo skje. Akkurat det var det som fikk meg til å ha litt lyst til å bestille nå.

Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: PFtirsdag 19. juli 2022, klokken 13:41
Når man ser denne, polestar 3 og volvos embla, er det noe forskjell?
Ser ut som samme designet, samme konsernet, er det mye forskjell på opplevd kvalitet og spekk?
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimptirsdag 19. juli 2022, klokken 20:53
Ja da tror jeg du er i feil forum. Fordi forskjellen på polestar 3, embla og fisker er gedigen. Embla vil jo være en bil større enn xc90, og polestar 3 skal være en sportslig versjon av denne. Fisker ocean er på størrelse med id4. Ikke lages de av samme konsern heller, fisker er startup uten tilknytning til noen andre bilmerker.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: elektroonsdag 20. juli 2022, klokken 07:33
Har fått invitation, men ikke bestilt. Er for usikker på plass og støynivå, samt at jeg ikke trenger crazy aksellerasjon, 22-tommer og solceller. Vet jo også lite om lys f.eks. Hvis de er dårlige, er det krise. Rekkevidden er jeg mindre bekymret for.

Modellen jeg eventuelt kan tenke meg er nok Ultra, men da får jeg ikke Adaptiv Cruise.. med mindre det blir tilgjengelig OTA. Og hva koster vinterpakke? Avventer.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimponsdag 20. juli 2022, klokken 11:13
Har ihvertfall fått bekreftet at den ikke får matrix, men adaptive LED-lys. Jeg har vært innom samme tanker som deg og avventer Ultra. Invitasjonen min gikk nettopp ut.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: JorgenMfredag 22. juli 2022, klokken 12:07
Invitasjonen min gikk ut igår. Fått for lite info til at jeg kunne bestille. Redd den kan være som Tesla, bra bare på papiret. Blir nok å vente til neste år nå.

Er Extreme-versjonen jeg har sett meg ut.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: LFClørdag 23. juli 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.

Er sola lenger oppe i California enn i Norge?
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: JorgenMlørdag 23. juli 2022, klokken 23:57
Jeg har bodd i California og den er i alle fall mer SYNLIG  :laugh:
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimpsøndag 24. juli 2022, klokken 10:48
Sitat fra: LFC på lørdag 23. juli 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.

Er sola lenger oppe i California enn i Norge?

Betydelig flere soltimer ja...
Og ikke snø som legger seg oppå solcellene deler av året heller. Om vinteren står solen så lavt her at det blir lite verdi

Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: RJKsøndag 24. juli 2022, klokken 11:37
Sitat fra: Chimp på søndag 24. juli 2022, klokken 10:48
Sitat fra: LFC på lørdag 23. juli 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:45
Med Ultra-modellen slipper jeg solceller også. Hva skal man med det i Norge, på en bil. På et hus er det en annen sak, betaler seg vel ned over 20-30 år. Men på en bil? Bare tull :) i California har det kanskje litt mer for seg, selvom investeringen sikkert ikke betales ned i bilens levetid der heller.

Er sola lenger oppe i California enn i Norge?

Betydelig flere soltimer ja...
Og ikke snø som legger seg oppå solcellene deler av året heller. Om vinteren står solen så lavt her at det blir lite verdi
Mange som glemmer at sola er temmelig lenge oppe om sommeren, som ofte dekker de manglende timene om vinteren, og at snøen kan smeltes av med relativt lavt forbruk, fordi helning og oppvarming under, gjør at den raskt sklir av.

California og andre plasser nært og rundt ekvator, har stortsett 12 timer med sol og 12 timer med nattemørke hver eneste dag. Her på våre breddegrader har vi døgn med 24 timer sollys, og etterhvert som det "dabber av" (nattemørket tar til), vil områder på motsatt side av kloden, begynne å få sollys. Dermed jevner det seg ut, og gjennom året har man like mange timer med mørke og sollys.

Den store forskjellen går på hvor mye varmeutslipp man har, og hvilken vinkel sollyset treffer, samt antall dager med tåke, overskyet etc som man opplever. Det er lettere å holde jevnt høy temperatur der bakken blir varmet godt om dagen, og natta ikke klarer å kjøle så mye som her hvor sola visse tider av året er helt fraværende, og solstrålene treffer i en vinkel. Da blir ikke varmeeffekten på bakken like heftig.

Derimot er det lettere å vinkle paneler slik at de fanger mest mulig energi, og siden panelene får bedre kjøling, så går effektiviteten opp. Så vi klarer stort sett å produsere vel så mye som i andre deler av verden, minus dagene med overskyet etc.

Dog har vi ikke like mye områder som egner seg for store solcelleparker, så det er sånn sett forståelig at man tenker store solcellefarmer som står i ørkenområder i Nord-Afrika og tilsvarende andre steder rundt ekvator, som kan forsyne oss med ren energi i de timene vi er aktive og bruker mye strøm, og så skal vi stort sett klare oss uten denne strømmen på natta, og heller dekker det selv uten for mye ekstern hjelp.

Og dette som et alternativ til å fordele energiforbruket jevnere, siden vi ønsker å bruke mer energi enn vi klarer å lage selv. Og med vi, mener jeg da først og fremst på sentral-Europa. Og da er altså spørsmålet om energien skal sendes direkte med kabler til landet som "eier" solfarmene, eller om det skal dannes hydrogengass som skal sendes med skip.

Selv om tapet er stort med kabler over enorme distanser, så håper jeg at vi skal slippe å være avhengig av forurensende skip for å frakte ren energi... OG så bør det selvsagt bygges solparker slik at det samtidig dyrkes under disse, for å få dobbel effekt av utbyggingen.
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: Chimpsøndag 24. juli 2022, klokken 12:19
Solceller på et hus og i solcelleparker har mye for seg. På en bil nedbetaler dette seg neppe i bilens levetid. Spesielt her i Norge. Soltimer tar høyde for dager hvor det er overskyet /regn/snø, og det er bare å bruke common sense og sammenligne California og Norge når det gjelder disse værforholdene.

Jeg ville aldri betalt for dette på min bil, men gjerne i boligsammenheng hvor man kan optimalisere dette mot sør osv. Hvor ofte parkerer man ideelt midt i solsteiken...

Men dette emnet hører vel hjemme i en annen tråd
Tittel: Sv: 1. juli bestilling
Skrevet av: RJKsøndag 24. juli 2022, klokken 12:47
Prismessig lønner det seg selvsagt ikke nå. Prisene må ned drastisk på dette, før det er noe man vil etterspørre. Men idéen er forlokkende.

Så lenge man parkerer ute, så hjelper det uansett på, spesielt om man står over lengre tid på et sted der man ikke kan plugge inn. Og for mange, skjer dette gjerne flere ganger på sommeren, og heller sjeldent på vinteren.

Parkerer man normalt sett under tak, så er det bortkastet. Men enig, dette er ikke rett tråd å ta det videre, så dette var (forhåpentligvis) siste om temaet her inne.