Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: e-408  (Lest 281 ganger)

1317142119

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
e-408
« på: Onsdag 22. Juni 2022, klokken 09:48 »
Elbil24 presenterte i dag e-408 som kommende nyhet. En voksen bil i D-segmentet, med svært god bakkeklaring og tilsynelatende god plass til voksne både foran og bak. Kommer på markedet i 2024 (som 2025-modell?).

https://www.elbil24.no/nyheter/ny-og-lekker-peugeot-lansert-med-detaljer-som-bor-friste-nordmenn/76424390

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1342
    • Vis profil
Sv: e-408
« Svar #1 på: Onsdag 22. Juni 2022, klokken 10:48 »
Synd spesifikasjonene ser ut til å bli lik e-308, 54kwt batteri med 50 brukbart i 2024  ::)
Model 3 LR Rwd

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2856
    • Vis profil
Sv: e-408
« Svar #2 på: Onsdag 22. Juni 2022, klokken 15:47 »
Synd spesifikasjonene ser ut til å bli lik e-308, 54kwt batteri med 50 brukbart i 2024  ::)

Det kan jo fort bli endret / oppjustert når tiden nærmer seg.

Endelig en bil med en kul bakende. Begynte av en eller annen grunn å tenke på legendariske Opel Monza, selv om de ikke er særlig like.
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

batterimannen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1144
    • Vis profil
Sv: e-408
« Svar #3 på: Torsdag 23. Juni 2022, klokken 07:57 »
Er ikke glad i bakrute uten visker. Hvor dårlig det fungerer kommer an på design. På Kia EV6 fungerer det sånn ca., men Ioniq 5 på vinterstid er dårlige greier.

Har kun prøvd Volvo C40 på sommerføre, så der vet jeg ikke hvordan det fungerer med møkk fra veien, men sikten ut bak er langt bak XC40.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021 (ventebil)
Bestilt: Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1317142119

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: e-408
« Svar #4 på: Torsdag 23. Juni 2022, klokken 14:45 »
Bør fungere greit det, såfremt Peugeot har kontroll i vindtunnelen og man har et noenlunde normalt forhold til bilvask.

Utenom når jeg tømmer spylervæsketanken hver vår og høst for å skifte til hhv. sommer- eller vinterspylervæske, så kan jeg ikke engang huske sist jeg brukte bakpusseren på noen av bilene jeg har hatt de siste 10 årene. Litt møkkete kan baksiden bli etter å ha kjørt i regnet, men langt ifra sånn at det ikke går å se ut av vinduet. Er vel derfor moderne personbiler har spoiler - for å guide turbulensen lenger bak bilen?

Syklist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: e-408
« Svar #5 på: Torsdag 23. Juni 2022, klokken 15:42 »
Er ikke glad i bakrute uten visker. Hvor dårlig det fungerer kommer an på design. På Kia EV6 fungerer det sånn ca., men Ioniq 5 på vinterstid er dårlige greier.

På kupebiler med skrå nok bakrute er dette uproplematisk.   Model 3 trenger ikke bakrutevisker, heller ikke biler som Saab 900 og 9-3.  Er den brattere, slik som på Golf eller Corsa, blir det fort skittent. Regner med at klassisk Ioniq klarer seg godt uten og at Ioniq 5 blir som en forvokst kompaktklassebil, og dermed trenger bakrutevisker.

Tilbake til tema: Peugeot 408 burde bli et interessant alternativ dersom den får bedre batterikapasitet og drivverk. Til neste år skal PSA-bilene få nye motorer fra Nidec som skal bli mere effektive, og forhåpentligvis kommer det etterhvert batteripakker med høyere kapasitet.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020