Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla, Audi og Hyundai får dårligst score av kundene på servicemarkedet

Startet av Jalla, tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:26

« forrige - neste »

Jalla

Det viser detaljer fra årets Autoindex-undersøkelse. Bileierne er mindre fornøyd med merkeverkstedet sitt enn tidligere, men merkelojaliteten går opp. Det virker litt motsigende, men har vel litt med det nærmest religiøse forholdet mange med Tesla har til merket.

I Autoindex 2022 har hele 13.773 norske bileiere gitt sin mening om bil og bilhold. Helt til topps samlet i undersøkelsen går Lexus. De har også de mest fornøyde verksted-kundene. Bileierne har svart på 21 spørsmål i verksted-kategorien. Tesla havner nederst på 14 av dem.

I tillegg til Tesla, utmerker Audi seg i negativ retning. De tar tre bunnplasseringer. Dette gjelder prisnivå på deler og tilbehør – samt forholdet mellom pris og kvalitet på verkstedets ytelser.

– Vi har Volvo og BMW på den ene siden, som scorer relativt høyt, og Mercedes-Benz og særlig Audi på den andre siden, som scorer relativt lavt.

Hva er det så som overrasker Korntvedt mest?
– Det må jeg si er Teslas middelmådige score, tatt i betraktning hvor begeistrede kundene er overfor bilen generelt.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/06/21/195853431/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted

geear

Det forteller mye om opplevelsen mange har/får av å eie/kjøre en Tesla, at så mange gjør det på tross av dårlige opplevelser med servicen. Det er ingen tvil om at det er ganske spesielt. Det er også ganske spesielt at de fleste Tesla-eiere, som allikevel er så lojale, har rukket å bli det på svært kort tid, bare få år. Mange på tross av at de allerede kanskje var lojale til et annet merke før, merker med 100 års historie.

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:26
Det forteller mye om opplevelsen mange har/får av å eie/kjøre en Tesla, at så mange gjør det på tross av dårlige opplevelser med servicen. Det er ingen tvil om at det er ganske spesielt. Det er også ganske spesielt at de fleste Tesla-eiere, som allikevel er så lojale, har rukket å bli det på svært kort tid, bare få år. Mange på tross av at de allerede kanskje var lojale til et annet merke før, merker med 100 års historie.

Å eie og kjøre en Tesla er litt som religion....
Det er nesten ikke til å tro - men når Elon f.eks twitrer at han støtter dogecoin - så flyr verdien opp.
Det er vel ikke noe annet enn religion som kan forklare slike bevegelser....

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogecoin


Motorwatt

Den første prøveturen med en elbil/Tesla er ganske euforisk hvis man kommer fra en litt trøtt fossilbil. Men for å si det svensk: "Alt jämnar ut sig", og hverdagen blir ofte litt annerledes når virkeligheten etter en stund nærmer seg, og man møter andre sider av eierskapet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Kan jo være at det farges litt av de ekstreme ventetidene vi hadde en periode også. I starten av lansering model s, x og 3 var det jo også ganske mye innkjøringsvansker som kan slå negativt ut men som vil bedre seg med tid.
Ellers er jo service hos Tesla ekstremt enkelt og bra, bare bestiller i app, kan velge time hvor og når, får prisoverslag, aksepterer, levere bil og får tilbake ferdig uten noe tull. Ingen faste service heller, og i alle fall jeg har ikke hatt noe problem med bilen ila 4 år. Håper bare model y med 7 seter kommer før nummer 3 så jeg slipper å kjøpe x, den er jeg ikke så veldig lysten på.

arthur

Har intet negativt å si om Hyundai og den service jeg har opplevd hos dem, heller tvert derimot. At Tesla kommer dårlig ut har vel til overmål blitt bekreftet av de mange eierne av Tesla i de svært mange trådene her på forumet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Gjenstår å se om Hyundai holder seg. De har ihvertfall ikke hatt hell med sine ICE biler. Veldig varierende kvalitet på motor og girkasse. De gir 10 års garanti (for 1. eier) i usa. Leste om en som hadde byttet motor 8 ganger på garanti.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:26
Det forteller mye om opplevelsen mange har/får av å eie/kjøre en Tesla, at så mange gjør det på tross av dårlige opplevelser med servicen. Det er ingen tvil om at det er ganske spesielt. Det er også ganske spesielt at de fleste Tesla-eiere, som allikevel er så lojale, har rukket å bli det på svært kort tid, bare få år. Mange på tross av at de allerede kanskje var lojale til et annet merke før, merker med 100 års historie.

De aller fleste kjøper, bruker og selger Tesla uten å oppleve dette, det er bok helt sant. Det denne undersøkelsen handler om er å avgjøre i hvor stor grad det skjer, for det skjer til og med Lexus. Alle har problemer, ingen er perfekte.

Resultatet av undersøkelsen er at man har størst sjanse å oppleve dette med en Tesla basert på de som ble spurt. Men, aller størst er nok fortsatt sjansen for at det ikke forekommer en lei serviceopplevelse.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:48
Den første prøveturen med en elbil/Tesla er ganske euforisk hvis man kommer fra en litt trøtt fossilbil. Men for å si det svensk: "Alt jämnar ut sig", og hverdagen blir ofte litt annerledes når virkeligheten etter en stund nærmer seg, og man møter andre sider av eierskapet.
Vet ikke jeg. Har prøvd å finne biler som passer meg bedre enn Tesla, og noen er bedre på visse områder.

Men ingen slår de på friksjonsfri brukeropplevelse. Og når de stort sett er vesentlig sprekere og samtidig mere frugale enn konkurrentene er de vanskelig å slå.

Eneste merket som jeg synes konkurrerer bra er BMW. Kanskje noen av de hel-kinesiske også (NIO bl.a), men de er uaktuelle for meg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 19:21
Har intet negativt å si om Hyundai og den service jeg har opplevd hos dem, heller tvert derimot. At Tesla kommer dårlig ut har vel til overmål blitt bekreftet av de mange eierne av Tesla i de svært mange trådene her på forumet.
Det vil alltid være verksteder som fungerer bra, og noen som fungerer mindre bra. Spørsmålet er om merket har evne til å løfte de som ikke fungerer etter kravene opp på riktig nivå innen rimelig tid.

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. juni 2022, klokken 20:13
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:48
Den første prøveturen med en elbil/Tesla er ganske euforisk hvis man kommer fra en litt trøtt fossilbil. Men for å si det svensk: "Alt jämnar ut sig", og hverdagen blir ofte litt annerledes når virkeligheten etter en stund nærmer seg, og man møter andre sider av eierskapet.
Vet ikke jeg. Har prøvd å finne biler som passer meg bedre enn Tesla, og noen er bedre på visse områder.

Men ingen slår de på friksjonsfri brukeropplevelse. Og når de stort sett er vesentlig sprekere og samtidig mere frugale enn konkurrentene er de vanskelig å slå.

Eneste merket som jeg synes konkurrerer bra er BMW. Kanskje noen av de hel-kinesiske også (NIO bl.a), men de er uaktuelle for meg.
Samme her. For min del er det fremdeles min gamle 2017 TMX som passer mine behov best. Pga. lang kjørelengde gikk garantien ut for to år siden, og jeg var veldig skeptisk til å beholde bilen pga. mye småplukk og mange turer til servicesenter i garantitiden. Alle reparasjoner ble utført uten diskusjon, og det lengste bilen min sto på verksted var 5 dager, men da var den innom karosseriverksted for oppretting og lakkering etter en påkjørsel og hos Tesla for garantireparasjon på samme verkstedbesøk. Helt sømløst for meg som bor 200 km unna verksted. Tesla leverte og hentet bilen hos karosseriverksted, og jeg slapp å gjøre noe som helst. Etter garantiutløp for 2 år og 44000 km siden har jeg hatt lite med Tesla å gjøre, men de gangene bilen har vært på verksted har jeg bestilt time i app, levert bilen om morgenen og hentet den om ettermiddagen. Prisen har alltid vært godt innenfor oppgitt prisestimat. Det er nok den gode opplevelsen jeg har med serviceapparatet til Tesla etter garantiutløp som gjør at jeg fremdeles beholder bilen. Og om jeg skulle bytte så er nok en ny Tesla høyt på prioriteringslista, bla. fordi det er uaktuelt for min del å kjøpe bil fra Nio som etter mitt syn er den beste utfordreren til Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:26
Det forteller mye om opplevelsen mange har/får av å eie/kjøre en Tesla, at så mange gjør det på tross av dårlige opplevelser med servicen. Det er ingen tvil om at det er ganske spesielt. Det er også ganske spesielt at de fleste Tesla-eiere, som allikevel er så lojale, har rukket å bli det på svært kort tid, bare få år. Mange på tross av at de allerede kanskje var lojale til et annet merke før, merker med 100 års historie.
Førstegangskjøpere av Tesla vet lite om kvalitet og service. Det må oppleves. Selvsagt kan man bruke masser av tid på å lese i forum som dette, men her spriker det i alle retninger. Og loyalitet mener jeg det først er når man kjøper samme merke neste gang, og ikke noe man opparbeider etter kort tid. Så veldig mange Tesla-eiere er det vel ikke som er på Tesla nr. 2. For meg er bilen super, kvalitet og service så der, og organsiasjonen Tesla helt på bunn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:47
Å eie og kjøre en Tesla er litt som religion....
Det er nesten ikke til å tro - men når Elon f.eks twitrer at han støtter dogecoin - så flyr verdien opp.
Det er vel ikke noe annet enn religion som kan forklare slike bevegelser....

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogecoin
Det er ikke fornøydhet med Elon sin twitring det er spurt om her. Er sterkt uenig i at det er religion å kjøre/eie Tesla, det er opplevelsen man får (avhengig av interesse såklart) som gjør at det er vanskelig å gå til andre bilmerker igjen. Personlig er jeg vant med å tenke analytisk (også i jobb innen tekniske disipliner), svært få kjøp eller ting jeg gjør privat er tilfeldigheter. Det meste blir analysert opp og i mente før en avgjørelse blir tatt, og slik er jeg med bil også. Noen ting har jeg brukt tid på før og vet for eksempel at det ikke engang er vits for meg å vurdere en Toyota, fordi Toyota appelerer bare ikke til meg. Finner 50 feil før jeg har startet bilen. Tidligere var det alltid BMW som ticket flest av mine bokser, og selv om jeg hadde noen utskeielser med andre merker innimellom, så endte det alltid tilbake til BMW igjen etterhvert. Og stort sett uansett alltid en BMW i tillegg (som jeg har nå og). Det tok jo også mange år før jeg i det hele tatt omtrent skjønte at Tesla fantes, men etter å ha prøvd så er det plutselig nå vanskelig å gå tilbake til BMW - og enda vanskeligere med andre merker som er enda lenger unna det jeg ser etter. Og det er helt konkrete ting som er årsaken, det handler overhodet ikke om tro, som religion gjør (og som for meg derfor er umulig å tro på). Jeg kan lage lange lister med pluss og minus. Tror nok det er stort overtall av teknisk interesserte personer som kjøper Tesla, i samme sjanger som meg, men heldigvis er vi ikke alle like.  ;)

DagfinnN

Sitat fra: geear på onsdag 22. juni 2022, klokken 09:42
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:47
Å eie og kjøre en Tesla er litt som religion....
Det er nesten ikke til å tro - men når Elon f.eks twitrer at han støtter dogecoin - så flyr verdien opp.
Det er vel ikke noe annet enn religion som kan forklare slike bevegelser....

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogecoin
Det er ikke fornøydhet med Elon sin twitring det er spurt om her. Er sterkt uenig i at det er religion å kjøre/eie Tesla, det er opplevelsen man får (avhengig av interesse såklart) som gjør at det er vanskelig å gå til andre bilmerker igjen. Personlig er jeg vant med å tenke analytisk (også i jobb innen tekniske disipliner), svært få kjøp eller ting jeg gjør privat er tilfeldigheter. Det meste blir analysert opp og i mente før en avgjørelse blir tatt, og slik er jeg med bil også. Noen ting har jeg brukt tid på før og vet for eksempel at det ikke engang er vits for meg å vurdere en Toyota, fordi Toyota appelerer bare ikke til meg. Finner 50 feil før jeg har startet bilen. Tidligere var det alltid BMW som ticket flest av mine bokser, og selv om jeg hadde noen utskeielser med andre merker innimellom, så endte det alltid tilbake til BMW igjen etterhvert. Og stort sett uansett alltid en BMW i tillegg (som jeg har nå og). Det tok jo også mange år før jeg i det hele tatt omtrent skjønte at Tesla fantes, men etter å ha prøvd så er det plutselig nå vanskelig å gå tilbake til BMW - og enda vanskeligere med andre merker som er enda lenger unna det jeg ser etter. Og det er helt konkrete ting som er årsaken, det handler overhodet ikke om tro, som religion gjør (og som for meg derfor er umulig å tro på). Jeg kan lage lange lister med pluss og minus. Tror nok det er stort overtall av teknisk interesserte personer som kjøper Tesla, i samme sjanger som meg, men heldigvis er vi ikke alle like.  ;)
Hjertens enig. Det er imidlertid mye religion/følelser blant de som påstår at Tesla kjøp for de fleste har med religion å gjøre. Kanskje feil å kalle hat for religion?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1317142119

Dette gjelder ikke bare Tesla da. Ta f.eks. det andre bilmerket som scorer dårlig i denne undersøkelsen, Audi. Eller Auda på folkemunne.

Et merke fra et konsern som på internett er mer kjent for "check engine"-lampen og det såkalte galvaniserte karosseriet som alltid ruster, enn for bilene de produserer. Et merke som laget skikkelig møkkabiler fra tidenes morgen og forstod på 90-tallet(?) at de måtte endre strategi, så de endret modellnavnene til A + et tall for å sminke grisen. Som siden den gang har forsøkt å leke premium, men som hele tiden blir mobbet for å ikke være "ekte premium" (hva nå det er) som BMW og Mercedes. For ikke å snakke om at importøren kanskje er den mest forhatte importøren for noen produktgrupper i hele norgeshistorien (Møller). Jeg er selv født, oppvokst og bor i Audi-land og ikke én bekjent har noe positivt å si om Møller. For ikke å glemme at konsernet som eier Audi (VAG) er noe av det etisk verste verden noen gang har sett (ref historien deres).

Allikevel skal folk ha Audi for å flotte seg. De er og har alltid vært populære.

Kall det religion eller hva du vil, men det er noe spesielt at folk flokker til de bilmerkene som kronisk har en negativ nyhet hengende over seg.

Det kanskje verste er at jeg burde kunne svare på det selv, for jeg har en Audi i bestilling. Men det negative ligger ikke fremst i hodet når lakken er nypolert og skinner mot deg i butikken. Og jeg kan si alt det stygge jeg vil om Møller og Audi, for det fester seg (åpenbart) ikke mellom ørene til andre heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA