Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ukrainarar kjøper norske elbilar på grunn av krigen

Startet av automat, søndag 19. juni 2022, klokken 17:37

« forrige - neste »

automat

https://www.nrk.no/rogaland/ukrainarar-kjoper-norske-elbilar-grunna-mangel-pa-bensin-og-diesel-1.15994352

Elbilkritikere har i årevis stilt spørsmål om hvordan man skal få strøm til elbilene i en krisesituasjon. Og hvordan overgangen til elbil kan gå utover beredskapen.

Interressant at nettopp elbiler er etterspurt i et land som er i full krig og krise. Pga drivstoffmangel i landet. Men tydligvis ikke strømmangel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

engolf

Vid strömavbrott får man inte tanka bilen heller, då bränslepumparna går på ström (i tillägg till kassa/betalningslösningar).

automat

Bensin/diesel har den fordelen at man kan ha reservekanner. Men det hjelper lite hvis bensinstasjone er tomme eller rasjonerer på bensinen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Tenker flere fikser seg løsning så de kan lade elbilen på strøm fra solcellepaneler montert på taket av boligen.

Har selv tenkt på hvordan jeg som må parkere utendørs og ikke kan montere solceller på taket her jeg bor, kunne ladet elbilen direkte med solcellepaneler montert på biltaket, enten festet i takstativ eller som tenkt for egen del, fleksible solcellepaneler på takboksen.

Om det kan løses med paneler som kan foldes ut for å få størst mulig areal, samtidig som det knapt merkes  dersom de står sammenslått, hadde det vært glimrende. Ville vært veldig interessant å få høre fra folk med erfaring og/eller kunnskap om emnet.

Finnes løsninger som campingfolket bruker på bobiler, men da lader man separate batterier. Jeg ville gjerne hatt en løsning som lader driftsbatteriet direkte. Spesielt gunstig dersom man free-camper med elbil, hadde det vært fint om jeg rakk å lade noe, når bilen likevel står parkert.

Kan og være paneler man tar med seg, og f.eks. legger foran frontruta eller setter opp rundt bilen, og kobler mot ladeporten via en inverter som tar så lite plass som mulig. Men når man ser hvordan det løses på en camper med eget batteri, så slår det meg at det skal vel litt til å få montert dette så usynlig og vedlikeholdsfritt som mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: automat på søndag 19. juni 2022, klokken 17:37
Interressant at nettopp elbiler er etterspurt i et land som er i full krig og krise. Pga drivstoffmangel i landet. Men tydligvis ikke strømmangel.

Ukraina akkurat å få koplet seg opp mot EU sitt kraftnett før invasjonen og vekk fra Russland sitt nett.
Jeg antar dette gjør det noe vanskeligere for russerne å ta ned strømnettet i Ukraina.
https://www.europower-energi.no/nyheter/ukraina-koblet-pa-det-europeiske-stromnettet/2-1-1186192

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:46
Om det kan løses med paneler som kan foldes ut for å få størst mulig areal, samtidig som det knapt merkes  dersom de står sammenslått, hadde det vært glimrende. Ville vært veldig interessant å få høre fra folk med erfaring og/eller kunnskap om emnet.
En bør vel opp i et par kW for å lade direkte. Da må en gjerne legge ut noen paneler på bakken, eller på en annen flate. Men det er fullt mulig å få med seg en slik mengde fleksible paneler, for eksempel i en skiboks. Så må en ha en controller/inverter, og muligens  et batteri for å stabilisere.
https://skanbatt.no/product/1609874/skanbatt-fleksibelt-marinepanel-200w-marine-half-cut-1530x680x4mm
https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/easysolar
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på søndag 26. juni 2022, klokken 21:27
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:46
Om det kan løses med paneler som kan foldes ut for å få størst mulig areal, samtidig som det knapt merkes  dersom de står sammenslått, hadde det vært glimrende. Ville vært veldig interessant å få høre fra folk med erfaring og/eller kunnskap om emnet.
En bør vel opp i et par kW for å lade direkte. Da må en gjerne legge ut noen paneler på bakken, eller på en annen flate. Men det er fullt mulig å få med seg en slik mengde fleksible paneler, for eksempel i en skiboks. Så må en ha en controller/inverter, og muligens  et batteri for å stabilisere.
https://skanbatt.no/product/1609874/skanbatt-fleksibelt-marinepanel-200w-marine-half-cut-1530x680x4mm
https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/easysolar
Denne kan vel være greit å få med seg. Her lades det via portabelt batteri, men ikke mere enn hva solcelle-panelene klarer å levere. Dog, jeg ville gjerne klart meg uten det portable batteriet.

Bilene kan jo lade fra AC, og har vel egentlig det meste onboard, men "noe" må kanskje kobles i mellom likevel. Ioniq 5 P45 har jo innebygde solceller, og burde vel tilnærmet være komplett. Og da er alt "built in".

PS! Den siste saken du linket til, er vel ikke helt greit å få med seg på tur... ;)

Poenget var off-grid lading på tur (og hjemme også forsåvidt).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

#7
Sitat fra: RJK på søndag 26. juni 2022, klokken 22:00
PS! Den siste saken du linket til, er vel ikke helt greit å få med seg på tur... ;)
Det finnes  mer kompakte løsninger, jeg tok nå bare utgangspunkt i lett tilgjengelig hyllevare. Dette kan være en bedre løsning:


11 kg: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-RS-Smart-Solar-EN.pdf 

12.6 kg:  https://www.powertechsystems.eu/home/products/48v-lithium-ion-battery-pack/25ah-48v-lithium-ion-battery-pack-powerbrick/

Og 10stk  200W paneler vil veie ca 65 kg


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA